hero-image

10 kostnadsfrie måter å promotere ditt event online

hero bg

Du har organisert et unikt event. Du er spent. Det kommer til å bli fantastisk!


Nå er det på tide å fortelle resten av verden om eventet ditt. Men budsjettet ditt er stramt (les: ikke-eksisterende) og du aner ikke hvor du skal begynne. Hvordan skal du gå frem for å markedsføre eventet ditt?


Ingen grunn til bekymring, vi er her for å hjelpe deg. Markedsføring trenger ikke være komplisert, og trenger definitivt ikke å tømme bankkontoen din. Du kan faktisk komme langt uten å bruke en krone. Ja, det stemmer. Du kan promotere eventet ditt helt gratis.


Enten du er ekspert på sosiale medier, foretrekker å sende e-poster, eller trenger en nettbutikk for billettsalg til eventet ditt; her er noen gode måter å promotere eventet ditt på nett. Du kan bruke tipsene våre som en trinnvis guide til å promotere eventet ditt, eller som en kjekk referanse for inspirasjon.


La oss starte...

1. Organiser

Vi starter med begynnelsen. (Åpenbart, men verdt å nevne).


Dersom du virkelig ønsker å gjøre eventet ditt til en suksess, bør du bruke tid på å planlegge markedsføringen. Det vil hjelpe deg å fokusere, og med å se det store bildet. Sett deg ned med dine med-arrangører og skriv ned noen promoteringsideer: Hvordan vil dere promotere eventet? Hvilke kanaler vil dere benytte først? Hvem skal ha ansvar for hvilke deler av promoteringen?


Føler du deg overveldet? Det er det ingen grunn til.Her er en praktisk sjekkliste vi har satt sammen for å hjelpe deg med å komme igang. Følg trinnene her, og du får en solid plan på kort tid.


2. Få eventsiden din til å skinne

Eventsiden din er stedet hvor folk får vite "hvor", "når" og "hvorfor" de burde delta på ditt event. Derfor bør du få eventsiden din til å se bra ut og til å fange publikums oppmerksomhet. Å bli lagt merke til er det første steget på veien til et utsolgt event.


Så hva skal du gjøre med eventsiden? Du kan gjøre mange ting!


Hovedmålet ditt er å få folk til å bli på eventsiden, enn å forlate den for å f.eks. se etter informasjon om lokalet eller innlederne dine på YouTube eller Google. Dersom de forlater siden, er det en sjanse for at de ikke kommer tilbake for å melde seg på eller kjøpe billetter. Legg derfor inn alle relevante bilder, videoer og andre media for å la folk få informasjonen fra eventsiden din.


Dersom du har mulighet til å få noen profesjonelle bilder av lokalet, artistene, innlederne osv., burde du for all del gjøre det. Dersom du har liten tid og ressurser kan du alltids finne flotte bilder på nettet. . Her er 9 gode sider med gratis bilder av høy kvalitet for å sette deg i gang med letingen..


Sist, men ikke minst: ikke glem å opplyse om detaljene. Er der dress code? Skal man melde seg på i forkant? Er lokalet vanskelig å finne? (Isåfall kan det være lurt å legge inn en veibeskrivelse fra Google Maps.) En stilig, oversiktlig og informativ eventside er nøkkelen til suksess.


3. Hjelp Google med å finne eventet ditt

Dette kommer kanskje som en overraskelse for deg, men det er mange som bruker Google til å finne ting... Inkludert eventer! Ville det ikke vært fantastisk dersom eventet ditt dukket opp når noen søkte etter "eventer i nærheten"=


Som hovedregel bør du eventbeskrivelsen din inneholde noen stikkord som hjelper Google med å henvise relevante søkere til din side. Dersom du arrangerer en fjellvandring i Jotunheimen er det for eksempel lurt å bruke nettopp disse ordene i eventbeskrivelsen.


For å finne ut hvilke stikkord som vil fungere best, og som derfor er viktige å ha med, finnes det noen verktøy som f.eks Keyword Tool og Googles egen Keyword Planner (du må opprette en AdWords-bruker for å bruke denne).


Det hjelper også å ha noen basiskunnskaper om SEO (search engine optimisation) på plass. Her er en god og enkel guide til SEO for event-arrangører. Du trenger ikke bli SEO-ekspert, men å lære noen triks vil hjelpe deg langt på vei.


4. Finn eventgjengerne

Enhver by har et samfunn av aktive eventgjengere. Finn dem. Nå ut til dem.


Hvis det låter enkelt så er det fordi det er det. Hvorfor skulle det ikke vært lett? Vi er inne i internettets gullalder, så det krever ikke så mye mer enn et Google-søk for å finne relevante forum med potensielle publikummere. Publiser eventet ditt der, få folk til å dele det og kanskje kan du til og med tilby spesialrabatter for medlemmer av forumet. Bare bruk kreativiteten din.


Dersom du oppretter eventet ditt på en side for billettsalg til eventer, som for eksempel... ehm...Billetto , vil det automatisk bli sett av registrerte brukere av siden. På den måten får du gratis promotering med det samme du publiserer eventet. Ikke dårlig, eller hva?


5. Omfavn sosiale medier

Du gjettet sikkert at dette ville være et av punktene. Ingen guide til gratis markedsføring av eventer ville vært komplett uten å nevne Facebook, Twitter, Instagram og andre sosiale medier.


Det er dog ikke nok bare å vite at disse sidene finnes. Du må også lære hvordan du bruker dem til din fordel. Vår guide til markedsføring av eventer på sosiale medier er et godt sted å starte.


Vil du ha flere tips? Ok. Her er en grundig artikkel fra Social Media Examiner om hvordan du bruker sosiale medier til å promotere ditt event.


Sosiale medier er også det perfekte sted for konkurranser med giveaways eller andre kule premier som vil tiltrekke seg oppmerksomhet. Dersom du kommer på et godt tilbud og en fengende hashtag, vil eventet ditt spres som #ild #i #tørt #gress.


6. Vær kreativ med billettsalget

Hva skal man være kreativ med her, tenker du kanskje? Skal jeg ikke bare bestemme en rimelig pris og håpe at folk kjøper dem?


Selv om det er en ok strategi, så vil du nok tjene på å gjøre en litt større innsats for å planlegge billettsalget. Det er mange måter du kan øke billettsalget, bl.a. ved å tilby ulike typer billetter som f.eks. "Early bird"-rabatt til de som kjøper tidlig. I tillegg til "Early bird"-billetter kan du tenke på å tilby grupperabatter, kuponger eller annet. Vi har faktisk laget en guide til hvordan du booster billettsalget ditt fra starten av.


Kreative billettløsninger åpner også for gode muligheter til å promotere eventet ditt. Når du legger ut en ny billettype kan du annonsere dette på sosiale medier, slik at du kan holde interessen oppe gjennom hele salgsperioden. Billetto, og andre sider for billettsalg til eventer, lar deg tilføye så mange ulike billettyper du bare vil. Benytt dette til din fordel og finn på noen kreative tilbud.


7. Aktiver publikummet ditt

Ikke glem at ditt publikum er dine beste talspersoner. Ikke så overraskende ettersom dette er jo de som allerede liker det du gjør. Du kan jo prøve å oppmuntre dem litt også, dersom du vil at de skal dele eventet ditt.


Tilby drikkekuponger eller andre fordeler for å oppmuntre deltakere til å dele eventet med sine venner, og tagge deg når de snakker om eventet i sosiale medier. Vis dem at du setter pris på dem, og du vil få delinger tilbake.


Og dette gjelder ikke bare gjestene. Kanskje du arrangerer en konsert med et up-and-coming-band eller en kul ny DJ; tror du ikke de også gjerne vil ha et så fullsatt lokale som mulig? Kanskje de også har lyst til å gjøre litt promotering selv?


Klart de vil!


Gjør det enkelt for dem å dele eventet ditt. Dersom de har en egen nettside, så kan du gi dem en billett-widget som de kan legge til på sine egne nettsider. Dermed kan fansen deres kjøpe billetter direkte fra bandets eller DJ'ens hjemmeside. Kjekt, ikke sant?


8. Ikke glem å sende e-post

Med all oppmerksomheten rundt sosiale medier er det lett å glemme markedsføring via e-post. Ikke glem det! E-post er fortsatt en av de absolutt medst effektive kanalene for markedsføring på nett. McKinsey har estimert at å sende e-post er 40 ganger mer effektivt til å genere nye kunder sammenlignet med Facebook og Twitter.


Denne metoden forutsetter selvsagt at du har en liste med en rekke relevante e-postadresser. Begynn å samle inn e-postadressene til folk som er interesserte i det du gjør med det samme. Få eksisterende deltakere til å spre ordet, og gjør det så lett som mulig for folk å melde seg på nyhetsbrevet ditt. Gi folk en fordel for å melde seg på.


Vi har masse ideer til å hjelpe deg med dette, så sjekk ut artikkelen vår om markedsføring av eventer via e-post.


9. Samle alle eventene dine på ett sted

Vent litt. Vi mener ikke at du skal promotere alle eventene dine på ett sted. En forretningskonferanse passer godt på LinkedIn, men en paintball-turnering passer nok bedre på Facebook. Det vi mener er at du skal samle alle de forskjellige eventene dine på en og samme side, slik at det er lett for publikummet ditt å finne andre og fremtidige eventer.


Dette høres kanskje ut som en liten detalj, men dersom du organiserer mange eventer er det lurt å ha dem samlet på samme side. Dersom noen sjekker ut ett av dine eventer er det en god sjanse for at de også kommer til å se dine andre eventer, og bli nysgjerrige. Selv om de andre eventene ikke er relevante for dem selv kan det være de kjenner noen som de deler det med.


Billetto og andre eventsider lar deg vise frem alle eventene dine på én og samme side, nemlig profilsiden din. Dersom du vil vise frem alle eventene dine trenger du altså bare å dele profilsiden din. Det fungerer som en nettbutikk som gjør det kjempeenkelt å promotere eventene dine. Hvis dette høres ut som noe for deg, se hvordan du kan skape din egen lille nettbutikk for billettsalg.(Det er gratis og tar kort tid.)


10. Følg med, lær og bli bedre

Kunnskap er makt, eller - i ditt tilfelle - en måte å markedsføre mer effektivt. Du kan samle inn masse data ved hjelp av analyseverktøy som Google Analytics. Prøv å samle inn så mye informasjon som mulig. Hvilke billetter selger du mest av? Hvordan ser din typiske billettkjøper ut? Hvilke markedsføringskanaler genererer flest salg?


Det koster deg ingenting å få slik informasjon og informasjonen gjør deg bedre rustet til å rette markedsføringen mot riktig publikum. Du kan finne ut hvilke billettyper du burde beholde eller droppe, hvilke kanaler du burde fokusere mest på, hvordan målgruppen din ser ut og mye mye mer.


Dersom du bruker Billetto kan du integrere Google Analytics og Facebook Pixel med eventsidene dine. På den måten får du den riktige informasjonen på fingertuppene. Vi viser deg også hvordan du analyserer informasjonen.


Det var det... du er klar til å promotere ditt event

Nå har du et flott event og en rekke gode måter å promotere det uten å bruke penger på det. Hva venter du på? Du kan jo sette i gang med markedsføring og billettsalg cirka... nå!


Dersom du bestemmer deg for å prøve ut Billetto vil vi gjøre alt vi kan for å hjelpe deg med å få til et suksessfullt event. Og det koster deg ikke en krone. Ikke nøl med å ta kontakt med oss - vi er en vennlig gjeng.


pattern

Er du klar til å prøve det ut? Det er gratis.