Vær sosial: Markedsfør eventene dine på sosiale medier

Sosiale medier burde være hovedkanalen for markedsføringen din. Uansett hvilke sosiale nettverk du velger å fokusere på er det viktig å la følgere få nyheter om eventene dine.

Profilene dine på sosiale medier er et perfekt sted for å spre ordet om dine eventer med jevnlige oppdateringer og nyheter. Nøkkelen er å finne ut hvor ditt potensielle publikum er, og nå ut til dem der. Skal du holde et seminar om teknologi? - Logg inn på LinkedIn for å finne teknologiekspertene. Skal du ha en pop-up matfestival med nisjeprodukter? - Gi en forsmak til mulige gjester ved å legge ut noen delikate bilder på Instagram .

Det finnes utallige måter å bruke sosial medier for å promotere et event, fra å annonsere spesielle billettpakker til live-oppdateringer fra eventet. Dine strategier på sosiale medier er noe du burde holde hovedfokus på gjennom hele markedsføringsprosessen, fra planleggingen begynner og helt til eventet er over.


Kom igang

Det finnes flust av plattformer hvor du kan promotere merkevaren din og eventene dine, men vær forsiktig med å spre deg over for mange ulike kanaler. Å opprette profiler på alle mulige sosiale medier fører raskt til problemet med å holde styr på alle sammen. Vær selektiv og velg de viktigste plattformene som passer best for deg.


Facebook har lenge vært den viktigste plattformen for arrangører, og vil sannsynligvis være første stopp i din markedsføringsprosess. Sørg for at du vekker publikums interesse og utnytter alle promoteringsmulighetene til fulle. Del nyheter, tilbud og andre saker knyttet til eventene dine med jevne mellomrom. Hvis du har opprettet et Facebook-event, husk å legge til en link som fører til siden hvor billettene selges slik at det er så lett som mulig å få kjøpt billett.



Kom igang nå

Opprett event



Twitter og Instagram er ideelle plattformer for markedsføring, både i forkant av eventet og for å legge ut live-oppdateringer mens eventet foregår. Bruk relevante emneknagger for å spre ordet og nå ut til flere. Ved å bruke emneknagger øker du sjansen for at nye følgere finner frem til siden din. Men pass på så du ikke har for mange i ett innlegg, det holder med tre til fire spesifikke emneknagger. Del nyheter om programmet, meldinger fra innledere og annet innhold som holder publikummet ditt engasjert og oppdatert.



Ikke vær tilbakeholden med inneggene dine, heller ikke hvis du har delt dem en gang allerede. Del det flere ganger for å få det meste ut av innholdet du vil dele. Når det gjelder plattformer som Twitter – hvor innleggene dine ender opp i en nyhetsstrøm som oppdateres hele tiden – så burde du tenke på at ved å poste innlegg på ulike tidspunkter kan du få oppmerksomheten til ulike følgere. Her er en fin grafisk oversikt fra Buffer som viser hvordan de deler nytt innhold og hvordan de sørger for at det blir sett:


Når man deler samme innhold flere ganger er det viktig å være kreativ med innrammingen slik at det innlegget ikke er helt likt som det forrige. Å dele eksakt samme innlegg flere ganger kan virke som spam, og kan irritere følgere som ser det flere ganger. Ha fokus på noen forskjellige aspekter hver gang du deler. For eksempel, for innlegg om en musikkfestival, ha fokus på headlinere i ett innlegg og mindre navn i et annet. Her er et fint eksempel fra Kissmetrics som viser hvordan man kan komme opp med ulike innlegg som handler om å promotere samme idé:


Å dele oppdateringer fra artister, innledere, spillesteder eller andre aktører som er relevante for ditt eventer er også en god måte å holde på publikums interesse. Følg profilene til relevante aktører og bruk verktøy som Twitter-lister , Hootsuite eller Tweetdeck for å få med deg alle innleggene de deler.

Bruk nyhetsstrømmen deres som en kilde til innhold du kan dele op som inspirasjon til egne innlegg Nevn eller tagg artister eller innledere når du legger ut et innlegg, og lager et Facebook-event. Ofte vil de dele det videre og sørge for at både profilen din og eventet når ut til enda flere!


Proft råd

For å rette innleggene dine mot målgruppen din kan du tilpasse hvem som ser annonsene og innleggene dine på Facebook og Twitter . Jo mer spesifikk du er, jo større er sjansen for at du vil vekke interessen til akkurat din målgruppe.

Få kontakter med hjelp av Billetto


Learn More

Contact Billetto Support

Trenger du hjelp?

Teamet vårt er her for å hjelpe deg! Sjekk også ut ofte stilte spørsmål fra arrangører, for å se om du kan finne svar på noen av dine spørsmål.