Logg inn / Registrer deg

Planleggingsguide:

Markedsføring og planlegging av ditt arrangement

Opprett event

Du har planlagt arrangementet ditt, hvordan skal du nå gå frem for å spre ordet? Vi har her kommet frem til noen forslag til hvordan du skal markedsføre ditt neste event.


Ha PR-materiale klart til arrangementskvelden


Det er her vi begynner. Ta frem en notisbok, samle sammen medarrangørene dine rundt bordet og planlegg hver enkelt rolle nøye. Det du må ta i betraktning er:


    Kanaler for markedsføring: hvilke kanaler skal du bruke i markedsføringen din? Er du på Facebook, Twitter, Instagram eller andre sosiale medier? Hvilke av dem gir det mening å bruke til dette eventet?


    Promoteringsverktøy: i tillegg til å bruke alle verktøyene nevnt ovenfor kan du sjekke ut oversiktsverktøy som HootSuite, Buffer og TweetDeck for å få bedre styr på dine sosiale media-kanaler.


    Ulike roller: er det én som holder styr på alle kanalene alene? Eller er det en person som har ansvar for markedsføring og en annen som svarer på spørsmål og henvendelser? Avklar og fordel rollene nå.


    List opp filene du trenger:


    Kontakter: e-postadresser, relevante Facebook-grupper, Twitter-samfunn m.m. Samle sammen alle potensielt relevante kontakter på ett sted, slik at du har dem for hånden når du trenger dem


    PR-pakker: gjør klar PR-pakker for journalister, med pressemelding om eventet, bilder i høy oppløsning og eventuelt videomateriale.



Planlegging i forkant av eventet


Det er mange ting du kan gjøre for å få folk til å legge merke til ditt event. Å opprette en eventside er bare begynnelsen. Det finnes en rekke teknikker som gang på gang har vist seg å fungere:


    Del på egen hånd: start med å dele eventet i dine egne sosiale kanaler, og ved å sende invitasjoner over e-post til kontaktlisten din.


    Del på andre medier: be venner om å dele eventet på sine sosiale kontoer. Kjenner du noen som du tror kan nå ut til mange i ditt potensielle publikum? Spør om de kan dele eventet! Spør også alle deltakere, foredragsholdere, band-medlemmer eller hva det nå skal være, om å dele eventet med sitt publikum.


    Finn ut hvem som har et stort publikum: kjenner du noen som har mange følgere og som er relatert til ditt event på en eller annen måte? Inviter dem til eventet, og prøv å få dem til å dele det og snakke om det.


    Forhåndspublisering: gjør klar noen innlegg på forhånd, og sett dem til å publiseres automatisk ved bestemte klokkeslett. Slik kan du slippe å bruke for mye tid på det på arrangementskvelden, og få tid til å samle inn bilder og annet som du kan bruke til å lage spontane innlegg der og da eller til senere markedsføring.


    Påminnelser: legg ut bilder, intervjuer med deltakere eller teasere både for å vekke og holde på interessen. Sørg for at de husker på hvor spennende eventet ditt er.


    Del ut gratisbilletter: hold en konkurranse fra Facebook-kontoen din med gratisbilletters som premie. Dette er en strålende måte å få interesse og nå ut til flere, både de som deltar og deres følgere.



Promotering på arrangementsdagen


Det er dette all innsatsen munner ut i. Dagen er kommet, og du burde ha hendene fulle med å ønske gjestene velkommen, ta vare på deltakerne og holde styr på programmet. Selv om du har nok å gjøre med dette eventet er det viktig å tenke på fremtiden også. For å holde på publikums interesse kan du bruke anledningen til å markedsføre for fremtidige eventer også. Få en person som har god kunnskap om sosiale medier til å ta hånd om kontoene dine. Hvis du ikke har en slik person med deg, kan du klare det selv med noen tips og målrettethet. Her er kampplanen:


    Sjekk teknologien: vil du at folk skal dele bilder og tvitre om om eventet ditt? Sørg for at lokalet har trådløst nett og gjør det klart hvordan man kobler seg på, f.eks. ved å skrive ut instruksjoner eller skrive passordet på et sted hvor det er lett å se.


    Få folk til å snakke sammen: i tillegg til WiFi-passordet kan du skrive opp kontaktinfoen din i sosiale medier og få folk til å snakke om eventet.


    Påmeldingsfordeler: gi fordeler til de som melder seg på eventet på nettet (f.eks. på Facebook) slik at du får bedre oversikt over hvor mange som kommer. Dette kan f.eks. være en gratis kaffe, merchandise eller annet.


    Anbefalinger: ta bilder eller små videoer av deltakerne og få dem til å si hva de synes om eventet. Dette kan så brukes til senere markedsføring.


    Aksjonsbilder: legg ut innlegg med bilder fra eventet mens det pågår. Introduser f.eks. innlederne med et bilde eller en liten tekst om bakgrunnen deres før de går på scenen.


    Sjekk kontoene dine jevnlig: for å få i gang samtaler på nett må du svare når noen stiller et spørsmål, like innlegg andre legger ut osv. Sørg for at du svarer på spørsmål og løser eventuelle misforståelser og problemer så fort som mulig.



Markedsføring i etterkant


Hurra! Eventet ditt var en suksess! Uansett hvor stort eller lite - det var en suksess. Så hva skal du nå gjøre for å holde interessen oppe og få folk til å komme på ditt neste event? Her er tips til å få til nettopp det:


    Legg ut foredragsmateriale: dersom noen hadde presentasjoner med lysbilder kan du bruke SlideShare til å dele dem med de som er interessert, både publikummere og de som ville komme men ikke hadde tid.


    Del det du har: videoer, blogginnlegg, bilder - legg ut alt sammen! Gjør det mulig for folk å tagge seg selv i innlegg og bilder for å spre dem mest mulig.


    Bruk anbefalingene: bruk anbefalinger som du har samlet inn for å få folk interessert i dine nye eventer.


    Si takk: takk gjestene for at de kom, enten ved å sende et takkebrev via e-post eller ved å skrive et innlegg på Faceook. Vis at du setter pris på at de kom, at de delte linker og invitasjoner og be om feedback.


    Fortsett å sjekke kontoene dine jevnlig: folk kommer kanskje til å snakke om eventet etter at det er over. Sørg for at du tar del i samtalen, og hold den gående litt til.


Opprett og markedsfør ditt event nå

Opprett event

Skap en flott eventside på under 10 minutter, og legg ut billetter for salg

Promoter & del

Del eventet ditt i sosiale medier og/eller bruk Billettos widget for å selge billetter direkte fra din egen nettside

Hold øye med statistikken

Få jevnlig oppdatert statistikk over billettsalget, og bruk Billetto Insights til å finne ut hvor kjøperne kommer fra

Bli en del av vårt community

Legg til eventet ditt i en av kategoriene, og bli oppdaget av Billettos event-community

Unngå køer

Ikke la gjestene dine vente utenfor hele kvelden - bruk Billettos app for å skanne billetter og gjør innslippet så smidig som mulig

Nyttiggjør deg av gjestelisten

Eksporter gjestelisten din på Billetto, så kan du bruke den til fremtidig annonsering

Opprett event