Logg inn / Registrer deg

Topp 3 markedsføringstips for arrangører

Opprett event

Så har du laget en flott eventsside, og finpusset på innstillingene for dine billetter. Eventet kan ikke bli annet enn en suksess. Nå er det på tide å spre ordet og dele eventet ditt med resten av verden, men hvor skal du begynne?


I våre dager finnes det tusenvis av måter å markedsføre seg på nett, fra sosiale medier og optimalisering av søkemotortreff til distribusjonsverktøy. I denne jungelen av ulike markedsføringsmuligheter som alle kjemper om din oppmerksomhet (og pengene dine), vil vi prøve å gjøre det enklere for deg å finne frem til de beste alternativene.


For å hjelpe deg i gang med markedsføringen har vi kommet frem til våre tre favorittverktøy og -strategier som vi vil tipse deg om. Velg et emne nedenfor, skap blest om ditt neste event og få fart på billettsalget med våre topptips – eller les og lær mer om hvordan vi tenker angående digital markedsføring av eventer på Billetto.


Digital markedsføring og e-handel


I tillegg til at linkene ovenfor kan hjelpe deg med å finne ut av hvordan du skal finne og engasjere publikummet ditt, kan vi også tipse om at det kan være nyttig å se på den nye mikro-forretningen din fra et fugleperspektiv.


For å få klart for seg hvert steg i markedsføringen din kan det være nyttig å se på den totale prosessen som en slags trakt. Potensielle kunder vil typisk gå gjennom noen ulike steg innen de faktisk kjøper billetten. Diisse kan grovt inndeles i de følgende fem stegene: Bevissthet, Interesse, Læring, Shopping og Kjøp.



Når det gjelder billettsalg er ansvaret for de forskjellige stegene i denne trakten ofte delt mellom to hovedparter: arrangøren og den som fasiliterer transaksjonen (dvs., den som bearbeider salget).


Selv om oppsettet vil variere fra event til event er det generelt sett disse to partenes jobb å gjøre overgangen mellom stegene så smidig som mulig for potensielle kunder, og til sist å gjøre billettkjøpet så enkelt som mulig.


Dette vil typisk innebære at du som arrangør er ansvarlig for å promotere eventet, spre ordet og få flest mulig til å ville delta. Når en kunde er klar til å gjennomføre et billettkjøp er det så de som bearbeider salget som tar over, håndterer betalingen og utsteder billettene.


Hos Billetto har vi dog et litt annet syn på tingene.


Billetto er et fellesskap. Dette betyr at når du oppretter et event her blir du del av et event community og får med det tilgang til flust av potensielle billettkjøpere. Bevisstheten omkring ditt event vil altså ha en dramatisk økning bare ved å publisere eventet på Billetto.


Vi som bearbeider transaksjonen jobber kontinuerlig med å forbedre de siste avgjørende stegene av billettkjøpet. Det er uendelig med muligheter for å forhindre at kundene avbryter kjøpet, fra å endre ordlyden på en knapp til å endre layouten på eventsiden din.


Som vist i trakten ovenfor, så er det noen bestemte ting vi vil oppnå med markedsføringen. Først og fremst vil vi øke bevisstheten om eventer og få flere kunder inn i trakten gjennom å dele eventene med våre brukere. Gjennom nøye kuratering av redaksjonelt innhold og såkalt “creative content” tydeliggjør vi hvilke steg som skal følges (interesse, læring), dette for å forsikre oss om at når noen oppdager eventet ditt, så skjønner de med det samme hvorfor de burde delta. Sist, men ikke minst, så jobber vi kontinuerlig med å unngå at kunder avbryter kjøp, bl.a. gjennom å finpusse og optimalisere de tekniske aspektene ved kjøpet.


Når du prøver å tenke ut hvordan du skal markedsføre eventet ditt, vurder hva du kan gjøre for å trekke publikummet ditt inn gjennom de første stegene av trakten. For å få ideer til hvordan du kan holde interessen oppe i forkant av eventet kan du ta en titt på tipsene våre til hvordan du får mest mulig ut av forsalgsperioden. Vær målrettet og finn metoder for å finne publikummet som du tror eventet ditt passer for, og sørg for å skrive en utfyllende eventbeskrivelse slik at folk skjønner hva som skal skje.


Som med de fleste markedsføringsstrategier, så finnes det et utall av måter man kan optimalisere og effektivisere tidsbruken sin. Det er viktig å velge de riktige partnerne og verktøyene, men å gjøre det beste ut av din del av arbeidet vil også alltid lønne seg. Vi håper at dette lynkurset har gitt deg noen ideer til markedsføringen av ditt neste event!


Kom igang nå

Opprett event

Skap en flott eventside på under 10 minutter, og legg ut billetter for salg

Promoter & del

Del eventet ditt i sosiale medier og/eller bruk Billettos widget for å selge billetter direkte fra din egen nettside

Hold øye med statistikken

Få jevnlig oppdatert statistikk over billettsalget, og bruk Billetto Insights til å finne ut hvor kjøperne kommer fra

Bli en del av vårt community

Legg til eventet ditt i en av kategoriene, og bli oppdaget av Billettos event-community

Unngå køer

Ikke la gjestene dine vente utenfor hele kvelden - bruk Billettos app for å skanne billetter og gjør innslippet så smidig som mulig

Nyttiggjør deg av gjestelisten

Eksporter gjestelisten din på Billetto, så kan du bruke den til fremtidig annonsering

Opprett event