Logg inn / Registrer deg

5 trinn til en imponerende eventside

Opprett min eventside. Gratis.

Å opprette en god eventside er en viktig del av det å organisere et event, enten det er en utendørs grillfest, et yogakurs, en business-konferanse eller noe helt annet. Eventsiden din er stedet hvor folk tar avgjørelsen om å enten melde seg på eller å la være.


En god eventside kan avgjøre en stor del av billettsalget, og kan konvertere besøkende til billettkjøpere. En dårlig eventside kan på den andre siden gi et dårlig inntrykk, og koste deg potensielle gjester.


Heldigvis trenger man ikke være rakettforsker for å skape en effektiv eventside. Det handler om å følge et knippe grunnregler, og vi har laget en trinnvis guide for å hjelpe deg på veien til din perfekte eventside.


Klar for å sette i gang? Supert! Her er fem trinn til en imponerende eventside.


1. Start med basisdetaljene


Ja, det høres selvsagt ut, men det er overraskende mange som bekymrer seg over mindre presserende saker før basisdetaljene er på plass.


Sett alt annet til side, og skriv ned hva som må på plass først. Hva er den viktigste og mest grunnleggende informasjonen folk må få vite om ditt event? Målet er at eventsiden din skal fremvise denne informasjonen klart og tydelig. Prøv å sett deg i publikummets sted, og tenk på hvilke spørsmål du vil ha svar på. Sannsynligvis trenger du å gjøre rede for det følgende:


  • Hva
    Hva går eventet ut på? Hva kommer til å skje? Hva skal man ta med? Hva får man å spise og drikke?
  • Hvem
    Hvem arrangerer eventet? Hvem arrangeres det for? Hvem kommer for å spille / snakke / underholde?
  • Når
    Når er eventet? Når begynner det, og når slutter det? Når begynner de forskjellige tingene på programmet?
  • Hvor
    Hvor er eventet? Hva er den presise adressen? Hvordan kommer man seg til eventstedet? Kan man ta offentlig transport? Hvis det er et sted som kan være vanskelig å finne er det lurt å legge ved kart og veibeskrivelse.
    Hvis det er et virtuelt event, som et såkalt "webinar": Har du inkludert lenkene man behøver for å delta? Er det noen programmer som deltakerne må laste ned i forveien?

Å svare på spørsmålene over er en god start, men listen er ikke uttømmende. Tenk på det som er spesielt med ditt event og identifiser den viktigste informasjonen.


2. Få siden til å se bra ut


Nå som grunninformasjonen er på plass er det på tide å ta seg av det estetiske. I de fleste tilfeller vil eventsiden være det første - og kanskje det eneste - inntrykket folk vil få av ditt event. Derfor er det viktig at du gjør eventsiden så tiltrekkende som mulig. Her er noen ting du må tenke på:


Det perfekte eventbildet


Eventbildet sier (nesten) alt. Det sies at man ikke skal dømme en bok etter omslaget, men sannheten er at de fleste vil danne seg en mening om eventet ditt basert på bildet de ser. Du må sørge for at bildet ditt gir et godt førsteinntrykk, ellers risikerer du å miste potensielle gjester før de engang har lest eventbeskrivelsen.


Eventbildet ditt kommer også til å dukke opp når du deler eventet på Facebook eller Twitter. Du har altså all grunn til å bruke litt tid på å finne det perfekte bildet for ditt event. Heldigvis trenger man ikke være utdannet grafisk designer for å skape et bilde som ser bra ut.


Sider som Canva hjelper deg med å designe fine bannere helt gratis, og man trenger ingen forkunnskaper. Trenger du et iøynefallende bilde? Du kan finne et på nettet. Her er våre favorittsider for å finne flotte og gratis arkivbilder.


Med tilgang til arkivbilder på nettet og gratis design-verktøy har du ingen unnskyldning for å ende opp med et kjedelig eventbilde. Trenger du litt inspirasjon? Sjekk ut disse 11 velfungerende eventbildene.


Styling your event page


Så kommer delen hvor du skal gi en fyldigere beskrivelse av eventet. Men vet du hva? De fleste kommer ikke til å lese eventbeskrivelsen ord for ord, de kommer til å skumme gjennom eventsiden din, og vil være mest oppmerksom på den aller viktigste informasjonen.


Du kan hjelpe dem raskt å få øye på informasjonen som er viktigst ved hjelp av designet. Del opp beskrivelsen i deler, med logiske overskrifter som f.eks. "Lokale", "Program", "Meny" eller lignende. Du kan også lage linjer for å separere deler visuelt.


Prøv å lage punklister - dette tildrar seg oppmerksomheten automatisk, og gjør informasjonen mer strukturert og lettfordøyelig. Husk på at du ikke skriver en skolestil. Målet ditt er å fortelle gjestene dine det de trenger å vite, på en så enkel måte som mulig.


(Her er flere nyttige tips fra Copyblogger om hvordan du gjør innholdet lett å lese.)


Videoer, lydklipp og mer


Et flott eventbilde fanger oppmerksomheten, men hvis du vil holde på interessen kan det være en god idé å legge til videoer, lydklipp og annet for å gjøre innholdet så rikt som mulig.


Denne typen innhold gjør at eventsiden din skiller seg ut, i tillegg til at det forhindrer at folk forlater siden din for å google headlineren din på YouYube eller et annet sted. Mange nettsider og plattformer for salg av billetter til eventer på nett lar deg inkorporere videoer i eventsiden din ved å kopiere YouTube- eller Vimeo-lenken direkte. Utnytt denne muligheten.


Det samme gjelder for bilder, infographics, llydklipp og annet. Inkorporer disse der det passer for å gjøre eventsiden mer interessant.


3. Gi kontaktinformasjon


Du tror kanskje du har alle detaljene på plass, men uansett hvor fyldig eventbeskrivelsen din er, så kommer folk alltid til å ha flere spørsmål. Hvis de ikke har muligheten til å få svar på det de lurer på, er sjansen mindre for at de kommer til å komme.


Ikke risiker at dine potensielle gjester blir hjemme fordi de ikke fikk svar på det de lurte på. Gjør det tydelig hvorda folk kan ta kontakt med deg. Ha med telefonnummeret eller e-postadressen din på eventsiden, hvis du kan.


Hvis du ikke ønsker å dele kontaktinformasjonen din på eventsiden din, kan du alltids opprette et kontakskjema. Med et kontaktskjema kan folk skrive til deg uten å ha kontaktinformasjonen din. På denne måten trenger du ikke være tigjengelig 24/7, men vil fortsatt gi publikum muligheten til å få svar på spørsmålene sine.


4. Gjør det tydelig hvor man skal klikke


Hovedmålet med eventsiden din er at besøkende skal ende med å gjøre en eller annen spesifikk handling, nemlig å kjøpe billetter eller melde seg på til ditt event. Ikke begrav registreringsskjemaet i eventbeskrivelsen, men gjør det tydelig hvor man skal klikke for å kjøpe billetter eller melde seg på. Besøkende på eventsiden skal aldri måtte spørre seg selv "Hvor kjøper jeg billetter hen?".


Påmeldingsskjemaet og "Kjøp billetter"-knappen skal være enkle å finne. Velg en farge som skiller seg ut og plasser kjøpsknappen på et sentralt sted på siden. Du kan tilogmed velge å la knappen være synlig hele tiden.


En måte å gjøre dette på er å legge til en "Kjøp billetter"-knapp som holder seg på en og samme plass når man scroller ned på siden. Du kan plassere den nederst på skjermen, eller i høyre sidepanel. Hvis du gjør det riktig vil besøkende alltid bare være ett lite tastetrykk unna å kjøpe billetter.


5. Gjør eventet delevennlig


Nå har du laget en eventside som ser kjempebra ut, som forteller det folk trenger å vite, og som gjør det enkelt å kjøpe billetter eller registrere seg. Du er altså nesten i mål!


Siste steg er å sørge for at eventsiden enkelt kan deles med potensielle gjester. Publikummerne dine har venner og familie som kanskje også kunne vært interessert i eventet ditt, så hvorfor ikke gjøre det lett for gjestene dine å dele eventet med andre?


Å ha en enkel, gjenkjennelig URL som folk kan kopiere og lime inn er bra i dette henseende. Å inkludere direkteknapper for deling på sosiale medier i eventsiden er enda bedre. Hvis det kun krever et tastetrykk for å dele eventet ditt på Facebook og Twitter er det mer sannsynlig at gjestene dine kommer til å gjøre nettopp dette.


Det var det!


Nå har du en strålende eventside som kommer til å få folk til å kjøpe billetter, og som er klar til å deles med resten av verden. Kom i gang og spre ordet om ditt flotte event. Lykke til!




Billetto er en plattform for billettsalg til eventer, og med Billetto kan hvem som helst sette opp en vakker eventside i løpet av få minutter. Du kan enkelt inkludere videoer, legge opp bilder og designe siden som du vil. Enhver eventside på Billetto er optimalisert til å se bra ut uansett om man åpner den på telefonen, nettbrettet eller i en nettleser.


Billetto lar deg legge til et kontaktskjema på eventsiden din, slik at folk kan stille deg spørsmål. Selg billetter, ta i mot påmeldinger og registreringer, eller tilby merchandise og kuponger. Gjestene dine vil få muligheten til å kjøpe billetten sin, eller melde seg på, med bare noen få tasttrykk.


Det beste av alt? - det er helt gratis for deg å opprette eventer på Billetto. Gjestene dine vil betale en liten billettavgift når de kjøper billetter (med mindre det er et gratis arrangement).


Er du klar for å gi det et forsøk?


Opprett eventsiden din med Billetto

Opprett event

Skap en flott eventside på under 10 minutter, og legg ut billetter for salg

Promoter & del

Del eventet ditt i sosiale medier og/eller bruk Billettos widget for å selge billetter direkte fra din egen nettside

Hold øye med statistikken

Få jevnlig oppdatert statistikk over billettsalget, og bruk Billetto Insights til å finne ut hvor kjøperne kommer fra

Bli en del av vårt community

Legg til eventet ditt i en av kategoriene, og bli oppdaget av Billettos event-community

Unngå køer

Ikke la gjestene dine vente utenfor hele kvelden - bruk Billettos app for å skanne billetter og gjør innslippet så smidig som mulig

Nyttiggjør deg av gjestelisten

Eksporter gjestelisten din på Billetto, så kan du bruke den til fremtidig annonsering

Opprett og promoter mitt event. Gratis.