Du har bandet, lokalet og temaet for den neste konserten din … men vet du hvordan du setter opp billettering for konserter? Hvis du enda ikke har tenkt på hvor du skal selge konsertbilletter, er denne guiden for deg.
Les videre for å lære …
- Hvordan du selger konsertbilletter
- Hvor du kan selge konsertbilletter
- Hvordan du setter opp kosert-billettering
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Slik selger du konsertbilletter med riktig promotering
Det er ikke enkelt å selge konsertbilletter. Så før vi går inn i hvor de kan selges, la oss først se på måter å promotere selve konserten på. På den måten vil du unngå et pinlig tomt lokale.
1. Opprett en nettside for bandet eller turnéen
Hvis du er manager for et band, et lokale eller en festival, bør du allerede ha en offisiell nettside. Gjør det til det sentrale knutepunktet for alt som har å gjøre med konserten du promoterer.
Sørg for at du gjør følgende:
- Optimaliser designet på nettsiden, slik at den ser intuitiv ut.
- Sørg for at hver side og all tekst er SEO-vennlig.
- Start en blogg for å promotere bandet, lokalet eller konserten.
2. Legg ut innhold på sosiale medier
Sosiale medier er avgjørende når du vil promotere en konsert og selge billetter. Men ikke alle plattformer er like relevante. (For eksempel bør ikke LinkedIn være første prioritet når du promoterer konserter.)
Her er de mest relevante sosiale medieplattformene for konserter:
Dette er hva du bør gjøre når du har opprettet kontoer på dem:
- Legg ut bilder og videoer av artistene for å skape interesse rundt konserten.
- Organiser giveaway-konkurranser når du har ordnet billetterngen.
- Send ut regelmessige oppdateringer til de som har registrert seg på e-postlisten din.
3. Bruk betalte annonser
Hvis du legger ut innhold på sosiale medier, får du organisk trafikk, men det vil kanskje ikke være nok. Det er her betalte annonser kommer inn. Heldigvis tilbyr de fleste sosiale medieplattformer denne typen annonser.
Her er noen guider om hvordan du ordner betalte annonser for å promotere konserten din:
Tips: Husk å også bruke retargeted-annonser på plattformer som Facebook og Google.
4. Samarbeid med mediekanaler
De fleste konsertgjengerne vil ty til sosiale medier for oppdateringer. Men det er fremdeles verdt å undersøke mer tradisjonelle medier. Dette er spesielt sant hvis du planlegger en turné eller åpning av et musikklokale.
Dette er hva du kan gjøre hvis du planlegger en stor konsert:
- Skriv en pressemelding og distribuer den til ulike mediekanaler.
- Finn en mediepartner som et musikkmagasin.
- Ta kontakt med influensere og bloggere for å hjelpe deg med promotering.
5. Bruk programvare for konsert-billettering
Livet ditt vil bli mye enklere hvis du bruker programvare for konsert-billettering, som Billetto. Ikke bare vil slik programvare hjelpe deg med å lage billetter og å godta betalinger, det kan også være en god erstatning for en offisiell nettside. Mange billettsider vil også kunne integreres med sosiale mediekontoer.
Steder du kan selge konsertbilletter på nett
Nå som du har noen kampanjeteknikker i arsenalet ditt, er det på tide å finne en god plattform for billettering. Det er ganske mange på markedet, men ikke alle av dem vil tilby deg en god avtale.
1. Billetto
Billettplattformen vår er allerede vert for en rekke musikkonserter og festivaler. Du betaler bare avgifter på rundt 3% per solgte billett, noe som er betydelig lavere enn de fleste nettsider. Vi tilbyr funksjoner som billetter for sitteplasser, merch og matkuponger, salgsinnsikt og billettskanning på dagen for eventet. Hvis du arrangerer gratiskonserter, trenger du ikke å bekymre deg for avgifter i det hele tatt. Den beste delen? Du er her allerede. Den første eventsiden din er bare noen få klikk unna.
2. Ticketor
Ticketor er en plattform som tilbyr løsninger for konserter og støtter 135 forskjellige valutaer. Noe av det beste med Ticketor er at den integreres sømløst med fysisk billettsalg over telefon og i skranke. Det er også en funksjon for tildeling av seter og muligheten til å sette opp billetter til ulike priser.
3. Ticketmaster
Ticketmaster er et av de mest kjente nettsidene for konsertbilletter. Billetter har en tendens til å være billigere enn sekundære megler-sider siden Ticketmaster er en primær megler. Ulempen er at du ikke bare kan opprette en konto. Du må samarbeide med dem gjennom lokalet eller firmaet ditt.
4. Eventcube
Eventcube er en generell billettplattform som kommer med et fullt tilpassbart grensesnitt. Du kan enkelt sette opp en butikk for et event, opprette et event og sette opp grupperabatter, sosial-billettering og muligheter for mersalg. Denne billetterings-programvaren lover også at du får betalt så snart du har solgt en billett.
5. Ticket Tailor
Den siste plattformen på listen vår er Ticket Tailor, som også fungerer for flere typer av events. Siden kommer med en WordPress-plugin slik at du kan bruke nettsiden din for eventet som det offisielle billettkontoret. Du vil også glede deg over mye salgsdata, som du kan eksportere hvis du bruker et eksternt CRM-system.
Tips: Du kan finne flere alternativer hvis du går over til guiden vår for billettsider.
Slik setter du opp konsert-billettering i fem steg
Nå vet du hvordan du promoterer konserten din, og hvor du kan selge billettene. Så langt, så vel. Nå er det på tide å se på hvordan du konfigurerer konsert-billetteringen.
1. Opprett en konto
De fleste billettsider krever kun en e-postadresse og et passord for å opprette en konto. Sørg for at du fyller ut alle andre relevante detaljer i etterkant, for eksempel firmanavnet ditt.
2. Lag en eventside
Du trenger en eventside for konserten din, så lag en og fyll ut alle detaljene. Les guiden vår om hvordan du skriver god kopitekst til eventsider, slik at du virkelig selger konserten til publikummet ditt.
3. Sett opp konsert-billettering
Når eventisden for konserten din er satt opp, kan du lage selve billettene. Du vil ønske å se på både papir- og mobilbilletter.
4. Bestem deg for betalingsalternativer
De fleste billettsider vil tilby et bredt utvalg av betalingsalternativer. Det er gode nyheter for deg fordi du ikke trenger å tenke på det. Men du må velge hvordan du vil få betalt.
5. Selg konsertbillettene
Når billettene og betalingsmetodene er satt opp, er det eneste som gjenstår å bli utsolgt. Bruk strategiene vi dekket tidligere i denne guiden for å maksimere billettsalget for konserter.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Mic check, en-to, en-to
Gratulerer, du er nå klar til å sette opp konsert-billettering og bli utsolgt med de rette markedsføringsverktøyene. Vet du om andre tips eller nettsider vi bør se på? Fortell oss i kommentarene!
Legg igjen en kommentar