Det kan være fristende å kun stole på digitale kanaler for markedsføring av events, men visse metoder for å promotere events offline kan fremdeles være veldig effektive når det gjelder å nå ut til publikum. Folk i alle aldre og med ulike interesser vil se reklametavler, lese flygeblad, være oppmerksom på skilting, se TV-annonser eller høre radioannonser.
Enhver markedsføringsmetode for events bør påvirkes av målgruppen, og ikke alle offline metoder vil fungere for alle events. En del av eventplanleggingen er å gjennomføre publikumsanalyse for å forstå hvem du presenterer eventet ditt til. Disse funnene bør bestemme strategien din for eventmarkedsføring.
Derfra kan du bygge et bilde av målmarkedet ditt, og gå ut for å tiltrekke deg så mange av dem som mulig!
Her er noen prøvde og godkjente ideer for å promotere events offline.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Jungeltelegrafen
Den enkle handlingen å fortelle noen om et event er en form for offline markedsføring. Desto fler personer du forteller om eventet, desto mer effektiv er markedsføringen. Innflytelse gjennom sosiale medier er bare en annen form for muntlig markedsføring, og det fungerer på tvers av alle generasjoner.
I en offline kontekst kan jungeltelegrafen inkludere å snakke med målgruppen din på gaten, delta på nettverksevents og å reise til steder du vil møte mennesker på nært hold.
Begynn med å fortelle om eventet til venner og familie, og oppmuntre dem til å spre ordet. Dette er spesielt relevant hvis du arrangerer et event alle kan glede seg over, som en pubquiz eller stand-up komedikveld. Hvis du arrangerer en forelesning eller konferanse, minn foredragsholderne dine på å spre ordet ved å fortelle fagfellene sine.
Tips: Her er en mer detaljert titt på muntlig markedsføring.
2. Skilting
Skilting er en av de markedsføringsmetodene som fungerer bra, men som ikke gjør for mye ut av seg. Å bruke skilting for markedsføring av events kan inkludere en reklametavle for et stort event som en festival, eller et gatestativ utenfor en pub for et event som skal holdes i det aktuelle lokalet.
Før du får noe printet ut, lag en skissering av skiltet ditt på papir. Hvis du vil at skiltet skal være lesbart nede fra gaten, bør denne øvelsen fortelle deg hvor høy bokstavhøyden må være. Du kan også eksperimentere med plassering og finne ut hvor skiltet vil være mest synlig.
Tips: Ta en titt på flere tips om bruk av skilting for markedsføring.
3. Plakater
Plakater tilbyr en annen mulighet enn skilting, selv om de er ganske like. Plakatmarkedsføring fungerer bra for spillejobber, komedie-events og samfunnsevents. Plasser plakater i lokalet der eventet vil finne sted. Spør lokale bedrifter om de vil la deg plassere en plakat i butikken eller i butikkvinduet deres.
Sikt mot å ha overskriften din lesbar fra ca to meter unna. Resten av teksten bør kunne leses fra bare en meters avstand.
Tips: Ta en titt på disse 50 eventplakatene for inspirasjon.
4. Flygeblad and uadressert reklame
Flygeblad kan deles ut når folkemengder forlater lignende events, plasseres i lokale butikker eller brukes som uadressert reklame i postkasser. Dersom det er mulig, finn butikker som er relatert til eventet ditt. Du kan deretter tilby kundene deres en rabatt på billetter i bytte mot tillatelse til å plassere flygebladene ved siden av kassen. For eksempel, kan du tilby rabatt på treningstimene dine til kunder i en lokal sportsbutikk.
Et flygeblad er ofte noe publikum kan ta med seg, og se på senere. Følgelig bør den inneholde all den viktige informasjonen de trenger for å kjøpe billetter og å delta på eventet ditt.
Tips: Det er mange gode grunner til å bruke flygeblader for events.
5. Trykt reklame
Trykt reklame refererer til annonser i aviser eller magasiner, fagpresse eller lokale aviser. Nøkkelen her er å velge en publikasjon som målgruppen din leser eller engasjerer seg i. Uansett hvor attraktivt designet er eller hvor effektiv kopien er, vil det ikke fungere dersom publikum ikke leser det. Du må også velge en publikasjone som passer godt for eventet. (For eksempel bransjespesifikke magasiner for en messe eller konferanse.)
For å finne priser og kjøpe annonseringsplass, besøk publikasjonens nettsted og finn «Annonsering» -siden deres. Der vil du finne informasjon om hvordan du kommer i kontakt med dem, og det er ofte muligheter for å laste ned et mediesett som inneholder annonsepriser.
Tips: Lær mer om effektiv avisannonsering.
6. Radio
Radioen kan fremdeles nå et betydelig publikum. Som for de fleste av metodene vi allerede harr nevnt, er det viktig å velge riktig medium med omhu for å nå det publikummet du prøver å tiltrekke deg. Omfanget av annonseringen bør passe til omfanget av eventet. Lokalradio for lokale events. Nasjonal eller regional radio for større events.
Regn med å betale rundt 25 kr per tusen lyttere. Du kan også vurdere intervjuer og feature-artikler for litt gratis reklame på lokale nyheter eller radio. Det koster ikke noe, men kan generere gratis PR.
Tips: Workspace har en mer detaljert guide til radioreklame.
7. Gratis forhåndsvisninger
Gratis forhåndsvisninger har fungert for filmbransjen i nesten hundre år. Alle de trailerne du får se før hovedeventet på kino? De er gratis forhåndsvisninger. Du trenger dog ikke å gå for noe så massivt. Skaler markedsføringen etter størrelsen på eventet og bygg videre derfra.
Du kan vise et kort klipp på et lokalt event, vise frem en enkelt akt eller sang på et kjøpesenter, eller få en underholder til å vise ferdighetene sine på et offentlig sted. Ha noen som deler ut flygeblader til publikum mens de ser på, så vil de ha all informasjonen de trenger for å komme til eventet.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Dra ut kontakten på eventpromoteringen
Alle disse offline metodene for markedsføring av events kan blandes og matches etter dine behov for å sette opp en effektiv kampanje. Sørg for at målgruppen din er i sentrum for alt, og sikt media og medium inn på det publikummet.
Har du noen gode tips for å promotere events offline? Vi vil gjerne høre dem. La oss høre fra deg i kommentarene nedenfor.
Forfatter: Lorne Armstrong er kommersiell direktør ved Event Academy, en leverandør av kurs for eventmanagement med base i Islington, London. Han er en erfaren tilrettelegger for grupper fra 3 til 3 000 personer, og har vært vert for og konferansier på utallige events og konferanser de siste 20 årene.
Legg igjen en kommentar