Hvorfor ville noen med hodet på riktig sted gi bort gratis billetter til sitt event?
Sosiale medier blir en stadig mer kompetitiv plass. Mens du må konkurrere med andre events på folks nyhetsfeeds, synker også den organiske rekkevidden til innleggene dine.
Så hvordan kan ditt event nå til toppen av nyhetsfeeden?
Et alternativ er å investere i betalte annonser på sosiale medier, og vi anbefaler absolutt at du gjør det. Men det er en enda bedre (og ofte billigere) måte å bli lagt merke til: billettkonkurranser.
Folk vil mer enn gjerne trykke på «Like», «Kommenter» eller «Del» -knappen i det øyeblikket du tilbyr de muligheten til å vinne noe av verdi.
Når nivået av engasjement øker, gjør det også innlegget ditt mer synlig. Noe som igjen øker nivået a engasjement, som videre gir en snøballeffekt og… du skjønner tegninga.
Kort fortalt, giveaways for eventbilletter fungerer. Det er derfor folk bruker dem. I denne artikkelen skal vi se på hvordan du kan henge deg på suksess-lasset.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Ting du bør tenke på før din eventbillett giveaway
Det er noen få punkter du må vurdere før vi går inn på ideer til giveaways for eventbilletter og kreative konkurranser i sosiale medier.
1. Hva er målet med giveawayen?
Du bør ha et klart mål i tankene før du setter opp en giveaway. Vil du ha flere e-postabonnenter? Prøver du å selge billetter? Eller vil du at innholdet ditt skal deles vidt og bredt?
Tips: Les denne guiden om hvordan du setter deg mål for giveaways i sosiale medier.
2. Hvilken type giveaway fungerer best?
Sweepstakes (eller lotterier) er enkle å melde seg på, og vinneren blir valgt tilfeldig. Konkurranser krever at deltakere utfører bestemte handlinger (f.eks. «ta den beste selfien»), og vinneren blir valgt ut basert på den handlingen.
Tips: Denne guiden beskriver alle de forskjellige komponentene av en vellykket giveaway.
3. Hva er reglene?
Som med alle andre former for spill, er det regler du må overholde. Det vil være statlige lover å overholde, så vel som regler satt av individuelle sosiale medieplattformer.
Tips: Les mer om forskjellige regler som gjelder for konkurranser og sweepstakes(lotterier).
4. Når bør du holde din giveaway?
Timing er alt når det kommer til giveaways. Gi deg selv nok tid til å sende ut billettene før eventet begynner. Sørg for at du får vinnerens kontaktinformasjon.
5. Hvordan vil du promotere giveawayen din?
Billett-giveawayen bør være en del av din overordnede markedsføringsstrategi. Nevn den i e-postnyhetsbrevene dine, livestreamer over sosiale medier og alle andre steder som kan skape engasjement rundt den.
Tips: Her er noen måter å markedsføre din giveaway på Instagram (kan også brukes på andre plattformer).
6. Kan du håndtere påmeldingene?
Til slutt er det viktig at du er forberedt på en enorm vekst i engasjement. Du vil få mange kommentarer og spørsmål. Noen trenger å svare på dem alle, på en riktig og skikkelig måte.
13 fantastiske ideer til giveaways for eventbilletter
Når du har gjort en innledende runde med undersøkelser og bestemt deg for tilnærmingen din, er det på tide å sette opp billett-giveawayen. La oss se på noen av de beste (og enkleste) ideene til giveaways for eventbilletter.
1. Lik for å vinne
Denne giveaway-metoden vil fungere for lotterier og er uten tvil den enkleste for publikum å delta i. Alt de trenger å gjøre er å like innlegget ditt, og så velger du en vinner tilfeldig.
2. Kommenter for å vinne
Et annet enkelt giveaway-konsept er å be folk om å kommentere innlegget ditt. Du kan enten be de om å kommentere med et bestemt ord, eller noe mer kreativt.
3. Del for å vinne
Selv om dette konkurranseformatet er forbudt av Facebook, kan du bruke andre plattformer for denne typen giveaway. Bare be folk dele (eller retweete) innlegget ditt for en sjanse til å vinne.
4. Tagg en venn for å vinne
I likhet med «del for å vinne» giveaway-metoden, er ikke dette lenger et alternativ på Facebook. Imidlertid fungerer det fremdeles for Instagram og andre plattformer. Og det er en god måte å utvide rekkevidden din på ytterligere.
Eksempel: Se hvordan X-Ring brukte tagg en venn metoden for å øke engasjementet.
5. Lik og kommenter for å vinne
Hvis du føler deg grådig, kan du be folk om å like og kommentere innlegget for å kvalifiseres til å delta. Det vil doble ditt nivå av engasjement, så det er en god måte å øke rekkevidden din på.
Eksempel: Se hvordan Cosabella ba folk om å like, følge og kommentere for å delta i deres giveaway.
6. Bildetekstkonkurranse
Bildetekstkonkurranser er en god måte å samhandle med publikum på. Det sparer deg også for å skrive kopien. Legg ut et bilde og be folk om å sende inn forslagene sine til en bildetekst i kommentarene.
Eksempel: Sudbury Wolves Hockey Club holdt en vellykket bildetekstkonkurranse for sin giveaway.
7. «Fyll ut setningen» konkurranser
Denne ligner på bildetekstkonkurransen ovenfor, bortsett fra at du allerede har skrevet bildeteksten med bare ett ord som mangler. Be folk legge igjen sin beste gjetning eller et kreativt forslag i kommentarene.
8. Fotokonkurranse
Fotokonkurranser krever litt mer engasjement fra publikum, men kan være veldig givende. Be dem sende inn sitt beste bilde (via DM eller på veggen din) og velg deretter vinneren.
9. Videokonkurranse
Ligner på fotokonkurranser, men med video (duh!). Videokonkurranser kan også være en fin måte å bygge en showreel med forskjellige mennesker som snakker om eventet ditt i fanvideoene sine.
Eksempel: Upwork lovet 1000 dollar til den beste suksesshistorien som ble delt i form av foto-, video- eller et blogginnlegg ved å bruke hashtaggen deres.
10. Quiz-konkurranse
Alle elsker en god gammeldags quiz, så still publikum et interessant spørsmål og la dem sende inn svarene sine for å vinne. Du kan også gjøre det litt enklere med en flervalgsquiz.
11. Nettdugnads-konkurranse
En nettdugnad er et fantastisk verktøy for enhver bedrift og fungerer også som en konkurranse. Be publikum hjelpe deg med å komme opp med en ny logo for ditt merke, eller slagord … eller noe annet du trenger.
12. Hashtag-konkurranse
Hvis du har en hashtag, kan du starte en hashtag-konkurranse. La publikum legge ut en status, kommentar, bilde eller video ved å bruke hashtaggen for å vinne.
Eksempel: The Container Store brukte #containyourself til å generere mye engasjement rundt produktene sine.
13. Velg din favoritt (noe) konkurranse
Hvis du arrangerer en konferanse eller musikkfestival, kan du kjøre en konkurranse der folk forteller deg sin favorittforedragsholder eller favorittartist som vil være på eventet ditt.
Bonustips for giveaways på Facebook
Før vi avslutter, er det verdt å nevne at Facebook ikke har fjernet noen av konkurranseprivilegiene uten å tilby noe i retur.
Selv om du ikke kan be folk om å «like» siden din, dele innleggene dine eller tagge en venn som et krav for å delta, kan du bruke den dedikerte konkurranse-appen deres til å holde en profesjonell giveaway.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Klar til å øke rekkevidden din?
Du har nå 13 solide ideer til giveaways for eventbilletter, og vet hva du trenger å tenke på før du forplikter deg til en av dem.
Billett-giveaways er en flott måte å bruke sosiale medier på og for å få mer eksponering for ditt event. Det kan til og med være billigere enn å kjøre betalte annonser på sosiale medier.
Gi oss beskjed om hva du synes i kommentarfeltet nedenfor!
Legg igjen en kommentar