Å selge så mange billetter som mulig er målet for de fleste eventarrangører. Men i stedet for å holde fast i tradisjonelle teknikker for reklame, hvorfor ikke bruke noen kreative ideer til eventmarkedsføring for å virkelig skille deg ut fra alle andre?
Vi har satt sammen en liste over 10 kreative ideer til eventmarkedsføring som du kan bruke til ditt neste event. Noen er bedre egnet for bestemte typer events enn andre, men du bør definitivt kunne finne noe som fungerer for deg!
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Adopter noen dyreambassadører
Er det noen som ikke elsker å være rundt søte og kosete kattunger og valper? Å inkludere søte kjæledyr i eventet ditt, spesielt hvis det er for innsamling eller veldedighet, kan virkelig trekke inn en mengde folk.
Ikke bare får du ekstra oppmerksomhet for eventet ditt, men du kan hjelpe en organisasjon som RSPCA eller, for oss i Norge, Dyrebeskyttelsen og andre lokale dyrevelferdsorganisasjoner.
Her er noen ideer for å komme i gang:
Adopsjons-stasjoner
Hvis du har et event utendørs eller på dagtid, kan du inkludere en adopsjons-stasjon et sted i lokalet ditt. Gjestene kan leke og ha kontakt med kjæledyrene og kanskje til og med adoptere et. Lokale dyrevelferdsorganisasjoner kan bidra til å sette opp dette. Dyrene kan da bli offisielt levert eller hentet på et senere tidspunkt.
Dyremaskot
Finn et kjæledyr som kan være eventets maskot. Dette fungerer bra når du sliter med markedsføringen og ønsker et ansikt for eventet. Det er ikke alltid lett å bestemme seg for hvilket menneske du vil bruke. I tillegg får kjæledyr vanligvis mye mer oppmerksomhet!
Hårete gjester
Spør en lokal dyrevelferdsorganisasjon om de kan bringe noen dyr til eventet ditt (som dette kanadiske selskapet gjør). Dette kan bidra til å øke bevissthet om arter som er uvanlige eller utrydningstruet. Besøk av dyr fungerer bra for barneevents og innsamlinger. Du kan til og med annonsere at du skal samle midler til dyrevelferdsorganisasjoner eller donere en del av fortjenesten.
Tips: Ta kontakt med Animal Ambassadors for å diskutere detaljer.
2. Inkorporer et verdensrekordforsøk
Å nå en verdensrekord er ganske fascinerende, uansett hva slags felt det gjelder. Hvis du kan inkludere et i eventet ditt, vil du muligens se en økning i billettsalget. Tross alt vil folk ønske å vite om du har klart å slå rekorden.
Hvilken rekord du kan gå for, avhenger av hvilken type event du arrangerer. Hvis du er vert for et mat- og drikkeevent, hvorfor ikke prøve å sette en rekord for verdens største alkoholholdige drink? Den lengste linjen med pølser? Eller den største kakeskulpturen?
Et verdensrekordforsøk kan gi deg gratis mediedekning og bygge opp forventning før eventet finner sted. Desto rarere, jo bedre! Tenk deg hva gratis markedsføring fra din lokale nyhetstasjon kan gjøre for billettsalget ditt.
Tips: Ta en titt påevents som inkluderte et Guinness World Record-forsøk for mer inspirasjon.
3. Sett i gang folks nysgjerrighet med noe oppblåsbart
Når folk ser ting utenom det vanlige, vil de garantert vite hva som skjer. For å gjøre folk nysgjerrige, prøv å sette opp et oppblåsbart dyr eller en karakter et sted rundt i byen (med riktig tillatelse, selvfølgelig).
Eventarrangøren for en rafting konkurranse i Whanganui, NZ, plasserte en oppblåsbar and på byens elv for å fremme konkurransen. Alle i byen endte opp med å snakke om anda, så den var absolutt vellykket i sitt oppdrag om å fange oppmerksomhet.
Tips: Air Techs Inflatables har alle slags sprø og unike oppblåsbare figurer til leie.
4. Bruk mikro-influensere
Vi vet alle om katastrofen Fyre-festivalen viste seg å være. Men det som funket for dens eventarrangører, var å bruke influensere på sosiale medier for å spre ordet.
Du har kanskje ikke budsjettet til å samarbeide med store influensere som har flere millioner følgere, men det er mange mikro-influensere som har en nisje av følgere. Uansett hvilken type event du holder, vil du sikkert kunne finne en mikro-influenser med dedikerte og relevante følgere.
Det er ikke like vanskelig å finne en mikro-influenser som du kanskje tror. Det er den perfekte lavbudsjett måten å få eventet ditt ut til folk som faktisk vil være interesserte.
Tips: Sjekk ut plattformer som Tinysponsor og Influencer hvor du kan søke etter mikro-influensere som passer til din bransje, beliggenhet og type event.
5. Gjør deltagere til ambassadører
Affiliate markedsføring har tatt verden med storm. Du kan adoptere de samme prinsippene til din eventmarkedsføring.
Alle som kjøper en billett, kan få en henvisningskode for å sende videre til sine venner og familie. For hver billett solgt gjennom henvisningskoden får henviseren en liten sum med penger. (Kjøperen kan også få rabatt på billetten for å insentivere bruken av henvisningskoden.) Gjestene dine er dine beste talsmenn, så få mest mulig ut av dem.
Tips: Du kan trekke inspirasjon fra Bizzabo’s Ticket Boost-funksjon som belønner folk for å spre ordet.
6. Last opp og del en promovideo
Hvis du har arrangert events tidligere, har du sannsynligvis gode videoopptak som du kan bruke til å markedsføre det neste.
Dette fungerer spesielt godt for musikk eller kulturfestivaler, slik at folk kan se hvordan opplevelsen vil bli. Finn en videoredigerer for å lage en kort 30-sekunders kampanjevideo, og last den deretter opp til alle dine sosiale kanaler. Du kan også sende den til din eksisterende e-postliste for å lokke tidligere event-deltagere til å komme igjen.
Ta en titt på tidligere promovideoer for musikkfestivaler som Rhythm and Vines og Glastonbury. Selv om de er populære hendelser som ikke sliter med å selge billetter, laster de fremdeles opp videoer for å skape spenning og forventninger før billettene selges.
Tips: Ta en titt på de mange måtene å vise frem eventet ditt gjennom video. Hvis du bruker en GoPro til å ta opptak, prøv denne fantastiske appen som automatisk lager videoer med høydepunkter.
7. Tilby gratis online opplæring
Hvis eventet ditt er sentrert rundt å lære eller et pedagogisk tema, hvorfor ikke gi folk en smak av hva de kan forvente ved å laste opp noen gratis opplæringsprogrammer?
For å lage en god online opplæringsvideo, følg disse trinnene:
- Skriv et detaljert manus
- Velg innspillingsprogramvaren
- Sørg for å ha god lyd
- Film videoen
- Legg til tekst, bildetekster og andre effekter
- Rediger videoen
- Last opp videoen
Dette er en av de kreative ideene til eventmarkedsføring som kan tilpasses for ulike typer sosiale medier. Hvis gjestene synes at innholdet ditt er verdifullt, vil de muligens sende den videre til sine venner og gjøre dem til potensielle deltagere også.
Tips: Her er en flott liste over 22 verktøy for å hjelpe deg med å lage opplæringsvideoer og instruksjonsvideoer som folk vil ønske å se.
8. Pop-up forestillinger
Inneholder eventet ditt skuespill eller en musikalsk opptreden? Ta busking til et nytt nivå og hold pop-up forestillinger rundt i byen.
Dette kan inkludere et kort 2- eller 3-minutters utdrag fra selve eventet eller et spesielt kampanjeprosjekt for å lokke forbipasserende til å kjøpe billetter. Pop-up forestillinger kan gjøres på torg, t-banestasjoner eller kjøpesentre. Bare sørg for å få de riktige tillatelsene før du starter.
På Fringe Festival i Skottland, vil utøverne ofte sette opp mini-forestillinger langs Royal Mile for å skape spenning og forventning.
Tips: Her er gode tips om hvordan du kan være vert for din egen popup-forestilling.
9. Skriv en melding på himmelen
Folk vil se opp når de legger merke til noe interessant i himmelen. Bruk dette til din fordel!
Finn et selskap som kan lage store bannere. De kan inkludere navnet og datoen for eventet ditt eller bare lenken til nettsiden. Nå må du bare leie et fly for bære banneret over himmelen midt på dagen. Dette fungerer spesielt godt på varme sommerdager, når folk er ute i parkene eller på stranden.
Tips: Air Ads er et selskap som spesialiserer seg på akkurat den slags annonsering.
10. Lag ditt eget geofilter i Snapchat
For lengre events kan du lage ditt eget geofilter som folk kan bruke på bildene de laster opp til Snapchat. Dette filteret vil bare være tilgjengelig på et bestemt sted, slik at du kan angi parametrene til eventet ditt.
Filteret kan inneholde noen detaljer om eventet eller en link til nettsiden, slik at folk har muligheten til finne ut mer om det.
Tips: Slik lager du ditt eget Snapchat geofilter. Bli inspirert av disse ideene for å markedsføre eventet ditt ved å bruke Snapchat.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Funnet en kreativ idé til eventmarkedsføring som vil fungere for ditt event?
Eventmarkedsføring behøver ikke å være begrenset til de samme gamle teknikkene. Prøv og implementer noen av disse kreative ideene til eventmarkedsføring og se hvilken forskjell de vil utgjøre.
Du kan også sjekke ut disse gode kampanjetaktikkene for markedsføring av eventet ditt. Sørg også for at du holder deg på toppen av spillet ditt ved å lese mer om eventmarkedsføring.
Lykke til!
Legg igjen en kommentar