Hvis du har lest guiden vår om hvordan du segmenterer og retarget ditt eventpublikum , lurer du kanskje på hvordan Google remarketing for events fungerer.
Det er litt mer pirkete enn Facebook retargeting. Men det er veldig effektivt, med tanke på Googles enorme rekkevidde når det kommer til annonseringsnettverket deres.
Les denne guiden for å lære …
- Hva remarketing betyr
- Hva Google Ads-tagger er
- Hvordan du installerer dem på din event nettside
- Ulike måter du kan bruke Google for remarketing
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hva er remarketing?
Du er muligens allerede kjent med begrepet “retargeting”… Så hva er “remarketing”?
I konteksten av denne artikkelen er «remarketing» ganske enkelt Googles begrep for «retargeting». Det kan være forvirrende, siden alle andre plattformer bruker det sistnevnte begrepet, men det er bare sånn det er.
(Hvis du virkelig ønsker å gå inn i det tekniske, refererer «retargeting» vanligvis til å engasjere folk via visningsannonser, mens «remarketing» handler om å gjøre det via e-post. Men la oss ikke gå ned den stien i dag.)
Gjennom resten av denne artikkelen følger vi Google og bruker «remarketing».
Hva er en Google Ads-tagg?
Hvis du er kjent med Facebook Pixel, vil du allerede forstå mekanikken bak hvordan en Google Ads-tagg fungerer. Det er et lite stykke kode du installerer på event nettsiden din.
Når den er installert, vil den samle informasjon om alle som besøker nettsiden din. Du vil da kunne bruke den informasjonen til å lage remarketingkampanjer for de besøkende.
Siden en Google Ads-tagg er et stykke kode, vil det være veldig nyttig hvis du forstår hvordan event nettsiden din er satt opp. Hvis du ikke forstår det, kan det hende du trenger en webutvikler som kan hjelpe deg.
En annen ting å merke seg er at event nettsiden din vil trenge en viss mengde trafikk før du vil kunne bruke remarketing på de besøkende med Google Ads.
Men når det hele er konfigurert og i gang, blir alle som besøker netsiden din automatisk lagt til Google-remarketing listene dine i Google Ads manager.
Google Ads-taggen vil også samle annen nyttig informasjon som …
- URLen og tittelen på siden folk besøker
- Hvilke events de har sett på
- Hvorvidt de har begynt å fylle ut et registreringsskjema eller ikke
Med andre ord, hvis du installerer en Google Ads-tagg på nettstedet ditt, kan du remarket eventet ditt til besøkende basert på helt spesifikke handlinger de har utført.
Hva er en global nettsteds-agg?
En global nettstedstagg er den generelle koden du trenger installert på nettstedet ditt, før du kan samle informasjon fra de besøkende.
Den globale nettstedstaggen må installeres på hver side på nettstedet ditt for at den skal fungere ordentlig.
Hva er en event snippet?
En event snippet er et annet stykke kode du kan installere på individuelle sider på nettstedet ditt for å samle informasjon om spesifikke handlinger utført av besøkende på nettstedet.
I motsetning til den globale nettstedstaggen, trenger ikke koden for event snippet å installeres på hver side – bare på de du spesifikt vil overvåke.
Slik installerer du en Google Ads-tagg
Hvis du er kjent med kodingen til nettstedet ditt eller har hjelp fra en webutvikler, er det på tide å konfigurere Google Ads-taggen din.
Det første trinnet er å logge på Google Ads-kontoen din. Når du har logget deg inn, klikker du på det lille verktøyikonet øverst i høyre hjørne.
Velg “Målgruppestyring” fra seksjonen som heter “Delt bibliotek”.
Du vil se et panel på venstre side av skjermen. Klikk på fanen «Målgruppekilder» for å se hvilke kilder du kan bruke til å lage remarketing lister.
Du vil nå bli presentert med fem forskjellige kilder du kan bruke til å lage din remarketingkampanje:
- Google Ads-tagg
- Google Analytics
- App Analytics
- Google Play
- YouTube
Klikk på den blå knappen som sier “Konfigurer Tagg”. Du vil se en ny skjerm der du kan tilpasse hvordan Google samler inn informasjon fra besøkende på nettsiden din.
De ulike måtene for å samle inn nettstedsdata
Det første alternativet ditt er å «bare samle generelle data om nettstedbesøk for å vise annonser til besøkende på nettstedet.» Det er den enkleste måten å konfigurer den på, men vil også gi deg mindre fleksibilitet.
Det andre alternativet er å «samle inn data om spesifikke handlinger som folk utførte på nettstedet ditt for å vise personaliserte annonser.» Dette lar deg nå besøkende basert på hva de gjør på nettstedet ditt.
Du kan nå fortelle Google hva slags virksomhet du driver med. Siden Google ikke enda har et alternativ for «Events», velger du bare «Tilpasset» for nå.
De forskjellige måtene å installere Google Ads-taggen på
Gratulerer, du har nettopp opprettet Google Ads-taggen din. Du blir nå bedt om å installere koden på nettstedet ditt ved hjelp av ett av tre alternativer:
- Installer taggen selv
- Send taggen til webutvikleren din via e-post
- Bruk Google Tag Manager for å installere den
Hvis du velger det første alternativet, vil du bli presentert mdto biter av kode: en for den globale nettstedtaggen og en annen for event snippet.
Det andre alternativet vil ganske enkelt gi deg en boks der du kan skrive inn webutviklerens e-postadresse. Deretter sendes kodene til webutvikleren for installering.
Det tredje alternativet innebærer å bruke Google Tag Manager. Dette kan være enklere hvis du ikke vet mye om nettstedets koding og ikke har tilgang til en webutvikler.
Du får en konverterings-ID som du trenger å oppgi i Google Tag Manager.
Hva du kan se med Google Ads-taggen din
Når du har installert Google Ads-taggen din, blir du sendt tilbake til «Målgruppekilder» panelet, hvor du nå kan se den nye koden.
Hvis du klikker på «Detaljer» -knappen, vil du kunne se statistikk for hvor bra Google Ads-taggen din har fungert.
Hvis du klikker på det blå tallet under «Lister», ser du noen målgruppesegmenter som er opprettet automatisk av Google.
5 strategier for remarketing med Google Ads
Google Ads-taggen din er konfigurert! Nå er det på tide å se på hvordan du kan bruke den til remarketing av nye potensielle deltagere. La oss gå over noen av de vanligste måtene å gjøre det på.
1. Standard remarketing
Den vanligste måten for remarketing er å vise event annonsene dine til de besøkende når de besøker andre nettsteder som er dekket av Google Display Network.
2. Dynamisk remarketing
Organiserer du mer enn ett event, eller har du noe «event-merch» du vil selge? Da kan du bruke dynamisk remarketing til å markedsføre andre events og produkter.
3. Remarketing lister for søkeannonser
Bruk dette alternativet til remarketing av besøkende på nettstedet som går tilbake til Google for å undersøke events som ligner på dine. Du kan også sikte deg mot folk som bare vil lese anmeldelser eller mediedekning av eventet ditt.
4. Videoremarketing
Har du laget en video med høydepunkt fra event eller en reklamevideo på YouTube? Da kan du også bruke remarketing på folk som har sett eller engasjert seg i videoene dine når de surfer på YouTube.
5. Kundeliste remarketing
Du kan også opprette egendefinerte målgrupper med Google. Bruk disse for remarketing av folk hvis detaljer du laster opp fra din event e-postliste.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Mål funnet
Puh, det var mye informasjon å ta inn! Men når du har konfigurert din Google remarketing, vil du være nær ustoppelig.
Folk som har besøkt event nettsiden din, vil snart begynne å se annonser for eventet ditt overalt. Og det betyr at du vil selge flere billetter.
Har du førstehåndserfaring med Google remarketing? Legg igjen kommentarene dine nedenfor!
Legg igjen en kommentar