Det er et faktum: Dine målrettede eventdeltakere er aktive på sosiale medier. De er også sannsynlig å bruke mer av sin sosiale tid på Facebook enn noe annet sted.
Ifølge Pew Research Center, Facebook har den høyeste andelen av typisk bruk av sosial medieplattformer. (YouTube er ikke en «typisk» kanal fordi den mangler direktemeldinger). Om lag 68% av alle online voksne bruker Facebook aktivt.
Det tallet har trolig økt i 2019, siden Facebook nå har over 2,27 milliarder månedlige brukere.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hva du kan forvente fra å annonsere et arrangement på Facebook
Ved å markedsføre arrangementet ditt på Facebook, får du følgende:
1. Bedre eksponering
Jo mer målrettede personer er, desto sannsynlig vil de se og samhandle på arrangementet ditt via Facebook-annonser. Facebook-brukere bruker ca. 20 minutter daglig på plattformen.
2. Bedre segmentering
Du kan bruke Facebook Insights og verktøy for å finne og segmentere dine arrangementsdeltakere.
3. Bedre målrettingsalternativer
Forvent å målrette brukere etter beliggenhet, kjønn, alder, inntektsnivå, utdanning, interesser, oppførsel og mer.
4. Bedre verdi for pengene
Facebook-annonser er 7 ganger billigere enn Twitter-annonser. En Facebook-hendelseannonse kan koste så lite som $1 per dag. (Men det kan nå så mange som 4.000 potensielle deltakere, ifølge Hootsuite’s Adespresso.)
5. Bedre sporing
Du kan spore annonseresultatene dine til enhver tid.
6. Bedre følelse av eierskap
Du kan opprette en dedikert Facebook-side for å danne en destinasjonsside for hendelsesannonsene dine. Så du kan måle interesse og selge arrangementsbilletter via et billettstedsom Billetto eller direkte på Facebook.
7. Bedre kryss-kampanje
Folk bruker nesten en time om dagen på Facebook-eide sosiale nettverk: Facebook, Instagram og Messenger.
8. Bedre konverteringer
Facebook-hendelsesannonser kan hjelpe deg med å raskt fremme potensielle deltakere gjennom markedsførings- og salgstunnene.
9. Bedre kollektivengasjement
I motsetning til Google-annonser, lar Facebook-annonser deg enkelt utnytte arrangementets kollektiv. Det gir deg også bedre innsikt i hvordan de oppfører seg på sosiale medier.
10. Bedre åpenhet
Siden desember 2018 gjorde Facebook sin annonsering mer åpen.
Solgt? Bra!
Men hvordan kan du faktisk markedsføre arrangementet ditt ved hjelp av Facebook-annonser?
Vi har allerede fortalt deg hvordan opprette et arrangement ved hjelp av en Facebook-side.
I denne raske veiledningen fokuserer vi på hvordan du markedsfører arrangementer med betalte Facebook-annonser.
1. Hvordan velge type arrangement på Facebook
Før du oppretter en Facebook-arrangementsannonse, må du først opprette selve arrangementet. Du må være en sideditor, admin eller co-vert for arrangementet for å annonsere det på Facebook.
Arrangementsannonser kan bidra til å øke bevissthet, billettsalg og RSVP for den kommende hendelsen. Du kan bruke en arrangementsannonse til å målrette folk som har vist interesse for tidligere arrangementer. (Eller målrette nye folk som kan være interessert i et kommende arrangement.)
Forvent tre typer Facebook-annonser her. Disse er basert på kampanjemål: bevissthet, betraktning eller konvertering. Det er de fremtredende elementene du vil legge merke til i Facebook Ads Manager.
Så er det på tide å opprette arrangementsannonsen din. For å begynne, velg et mål.
Angi hva du vil oppnå: bevissthet, betraktning eller konvertering.
Hvis du for eksempel velger «Trafikk» under «Betraktning», får du dette:
Ved å velge «Konvertering»-mål kan du bruke enten «Interessert» eller «Få billetter» som oppfordring til handling for hendelsesannonse.
Neste: Opprett annonsekontoen din.
De følgende sidene lar deg opprette Facebook-annonsesett. Annonsesettet du får, vil avhenge av målet du valgte. Ved å bruke vårt «Trafikk»-mål vil du få seksdelte annonsesett som består av:
- Trafikk: Velg hvor å styre disse klikkene.
- Dynamisk kreativ: En kombinasjon av dynamiske bilder og overskrifter.
- Tilbud: En som potensielle deltakere kan lagre og få påminnelser om.
- Publikum: Definer din ideelle deltaker. Følg instruksjonene for å målrette deltakere ved hjelp av faktorer som sted, alder, kjønn, forbindelser, interesser, oppførsel og språk.
- Tilpasset publikum: Folk som allerede har interaksjon med arrangementet ditt.
- Lignende publikum: Folk som har nettopp fått vite om arrangementet ditt, men ligner på dine mest verdifulle deltakere.
- Plasseringer: Enten automatisk eller manual.
- Automatisk: Facebooks leveringssystem velger hvor hendelsesannonsene dine sannsynligvis vil fungere best.
- Manual: Du bestemmer hvor i Facebook-nettverket annonsene dine vil vises.
- Budsjett og tidsplan: Velg mellom daglige og levetidsbudsjetter. Livstidsalternativet lar deg planlegge hendelsesannonser for bestemte timer og dager i uken. Det betyr at du kan målrette deltakere når de er mest aktive på nettet.
Deretter er det på tide å lage selve hendelsesannonsen.
2. Hvordan opprette en hendelsesannonse som fungerer for Facebook-annonsering
Neste: Velg typen av Facebook-annonseformat som passer best for kampanjen din. Annonseformat vil påvirke hvordan hendelsesannonsene dine ser ut.
Det finnes 11 Facebook-annonseformat:
Lær mer om Facebooks spesifikasjoner for hvert format.
Det neste du må gjøre, er å legge til mediefiler i annonsen din i «Medie»-seksjon:
Følg det opp ved å legge til en lenke til hvor du vil at deltakerne skal bli aktive:
Slik ser det ut med eventannonseinformasjonen:
Dette er den kreative seksjonen.
Det er stedet å legge til din overbevisende kopi, relevant arrangementsbilde og andre brandingaspekter. Pass på å sjekke ut Facebooks retningslinjer for bilde, tekst og video. Det inkluderer det beste tekst-til-bilde-forholdet i en Facebook-annonse.
Tips: Det pleide å være begrenset til 20% tekst, men Facebook har siden gjort det til et alternativ for markedsførere å bestemme seg.
3. Plasserere eventannonsebestillinger på Facebook
Når du har fylt ut medie- og lenkeseksjonene dine, er annonsen klar til gjennomgang. Etter at du har bekreftet at alt ser ut som det skal, er du klar til å sende inn annonsen.
For å gjøre det, trykk simpelthen på «Legg inn bestilling»-knappen til høyre. Dette vil sende annonsen til Facebook for videre gjennomgang. Du vil motta en bekreftelsesmelding for å fortelle deg at hendelsesannonsen din er live.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Tilbake til deg
Å opprette en arrangementsannonse på Facebook er ikke så tøff som det kan se ut. Følg denne raske veiledningen for å få meldingen din ute på tide for en vellykket hendelse du vil huske i lang tid.
Legg igjen en kommentar