Hvis du har lest vår guide om hvordan du retargeter publikum for å markedsføre ditt neste event, kan du lure på hvordan Facebook retargeting for events fungerer.
Hvis det er tilfellet er du heldig, for det er nettopp det vi skal ta for oss akkurat nå.
Denne artikkelen vil guide deg gjennom…
- Hva Facebook Pixel er
- Hvordan du lager en og installere den
- Hva egendefinert publikum er
- Hvordan du lager ditt eget
- Vanlige egendefinerte publikum du kan bruke
- Generelle tips for optimalisering av din retargeting kampanje
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hva er Facebook Pixel?
Tenk deg at du har opprettet en Facebook-annonse for eventet ditt og inkludert en knapp som leder folk til eventets nettside.
Når de har besøkt nettstedet for eventet ditt, vil de muligens ta en kjapp titt på det og bestemme seg for å komme tilbake til det senere. Men hva skjer når livet distraherer dem og de glemmer eventet ditt?
Det er her Facebook Pixel kommer inn. Det er et lite stykke kode du kan installere på eventets nettside som retargeter besøkende som ennå ikke har bestilt billetter.
Når de har besøkt nettsiden din og deretter gått videre med livet, begynner de å se dine retargeting annonser hvor hen de går online.
Slik installerer du Facebook Pixel
Det er veldig raskt og enkelt å lage en Facebook Pixel, men hvor lett det blir å integrere på nettsiden din, avhenger av hvordan den er satt opp. Vi kommer tilbake til det litt senere.
For nå, gå til Facebooks Annonseadministrasjon og klikk på «Business Manager»-fanen øverst i venstre hjørne. Velg «Pixels» under «Mål og rapporter».
Klikk på «Legg til ny datakilde» og velg «Facebook Pixel».
Velg og skriv inn navnet på din Facebook Pixel og klikk «Lag».
Du vil nå bli presentert med tre alternativer for å installere Facebook Pixel.
Som du kan se, støtter Facebook en rekke forskjellige plattformer. Hvis du bruker en billettplattform som Billetto, så kan du koble din Facebook Pixel til eventkatalogen.
En annen måte å bruke Facebook Pixel på er å installere den på nettsiden din manuelt. Hvis du bruker en nettsideplattform som WordPress, bør det være en enkel sak.
Se på videoen nedenfor for å se hvordan du installerer Facebook Pixel på en WordPress-nettside:
Det siste alternativet er å sende Facebook Pixel-koden til nettsideutvikleren din. Dette er helt klart det enkleste alternativet, og det vil gi deg mer tid til å fokusere på markedsføringen av eventet ditt.
Hva er egendefinerte publikum på Facebook?
Facebook lar deg lage publikum av alle slag når du setter opp en annonse for å markedsføre eventet ditt. Du kan for eksempel målrette den mot personer som bor i nærheten av der du holder eventet ditt.
Tips:Les vår guide for hvordan du segmenterer ditt event publikum for å få en bedre idé om hvordan du lager publikum på Facebook.
Egendefinerte publikum fungerer litt annerledes enn vanlige Facebook publikum. Her kan du opprette publikum basert på data som du legger inn i Facebook.
En måte å gjøre det på er å laste opp e-postlisten din til Facebook og opprette et egendefinert publikum basert på den. En annen måte er å bruke dataene som samles inn fra Facebook Pixel.
Slik lager du egendefinerte publikum på Facebook
Gå tilbake til hoveddashbordet til Facebooks Annonseadministrasjon og klikk på «Business Manager»-fanen øverst i venstre hjørne. Velg “Publikum” under “Ressurser”.
Klikk deretter på “Opprett Publikum”-fanen og velg «Egendefinert publikum».
Du vil nå bli presentert med fem forskjellige alternativer for hvordan du lager ditt egendefinerte publikum.
Alternativet «Kundefil» lar deg laste opp adresselisten eller e-postlisten din, som beskrevet tidligere. På den måten kan du bruke retargeting på folk du allerede sender e-poster til for å minne dem om eventet ditt.
Alternativet «Nettstedstrafikk» lar deg lage et egendefinert publikum basert på besøkende på nettstedet ditt når Facebook Pixel er installert og kjører.
Klikk på alternativet, og du vil se et vindu som lar deg tilpasse hvilken type nettstedstrafikk du vil retargete med annonsene dine.
Det siste alternativet vi ser på er «Engasjement».
Hvis du har markedsført eventet ditt på Facebook og Instagram med en kampanjevideo eller bilder, kan du retargete folk som har engasjert seg i det innholdet.
Du kan også bruke retargeting på personer som har vært engasjert med eventsiden din på Facebook. Nedenfor kan du se noen alternativer for hvilke typer engasjement du vil bruke retargeting på.
Du bør vurdere å lage et par forskjellige egendefinerte publikum på Facebook og eksperimentere med de for å se hva som fungerer best.
Facebook lar deg lage så mange egendefinerte publikum du vil. Du kan også kjøre kampanjer der du ekskluderer bestemte publikum (for eksempel, folk som allerede har kjøpt billetter).
De 5 mest vanlige publikummene for Facebook retargeting
Sitter du fast på hva slags egendefinerte publikum du vil lage? La oss gå gjennom noen av de vanligste egendefinerte publikummene som andre markedsførere bruker for å maksimere konverteringer.
- Forlatte handlekurver: Folk som var nær å kjøpe en billett på nettstedet ditt, men forlot handlekurven i siste øyeblikk.
- E-post abonnenter: alle som abonnerer på nyhetsbrevet ditt, som ennå ikke har avgjort om de vil delta på eventet.
- Video-seere: Alle som har sett på kampanjevideoen din (3 sekunder, 25%, 75% eller 95% av den) eller engasjert seg i den ved å like, kommentere eller dele.
- Tidligere eventdeltagere: eksporter dine kundedata fra event management systemet ditt eller billettplattformen din og legg det inn på Facebook.
- Facebook Messenger: Retarget alle som har sendt meldinger til eventsiden din via Facebook Messenger.
Tips for retargeting på Facebook
Det kan være tidkrevende å bli komfortabel med å bruke Facebook Pixel, lage egendefinerte publikum og Facebook-annonser generelt.
Her er noen tips som hjelper deg med å sette fart på prosessen og bli en erfaren bruker:
1. Bergens retargeting til nylige besøkende på nettstedet
Du ønsker ikke fortsette å jage etter folk som har besøkt nettstedet ditt for mange måneder siden med annonser for et event de ikke er interessert i.
Facebook gir deg mulighet til å angi en tidsbegrensning når du oppretter ditt egendefinerte publikum for «nettstedstrafikk.» Pass på at du bare bruker retargeting mot personer som nylig har besøkt din event nettside.
2. Segmenter besøkende på nettstedet ditt
Ikke alle som besøker nettstedet ditt, vil være like interesserte. Noen vil se på hver side på nettstedet ditt, mens andre kun vil kaste et blikk på landingssiden.
Retarget de mest interesserte personene ved å segmentere dine besøkende etter hvor mange sider de har besøkt, eller fokuser på folk som har besøkt bestemte sider (som din «Checkout»-side).
3. Vær kreativ og eksperimenter med annonsen din
Noen ganger handler det ikke om publikummet du retargeter, men hvilken type annonse du bruker. Eksperimenter med ulike typer annonser for å se hva som fungerer best.
Prøv å endre kopien av annonsen din, eller bildene, eller kampanjevideoen du har satt sammen. Du kan til og med spørre dine eksisterende deltagere om hva som får dem interessert i et event.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Begynn din retargeting
Du har nå en bedre forståelse av hvordan Facebook retargeting for evens fungerer. Men hvert event er unikt, så du må eksperimentere mye for å finne riktig formel.
Test alle aspekter av din retargeting kampanje, inkludert publikum og kreativiteten i Facebook-annonsen din.
Legg igjen en kommentar og la oss få vite hvordan det går!
Legg igjen en kommentar