“Om du virkelig forstår hvordan markedsføring fungerer i dag, vet du at det ikke er noen individuelle seks måneders kampanje; Det er bare kampanjen på 365 dager, hvor du produserer nytt innhold daglig.”
― Gary Vaynerchuk, Jab, Jab, Jab, Right Hook: Hvordan fortelle din historie i en støyende sosial verden
Markedsføring er det mystiske konsept som gjør at folk deltar i arrangementet ditt. Vel, det er egentlig ikke så mystisk når det brytes opp i mindre oppgaver.
I denne artikkelen går vi gjennom noen tips for hvordan du lager en solid markedsføringsstrategi for arrangementer.
Vi skal se på…
- Målgrupper
- Arrangementnettsteder
- Innhold på sosiale medier
- Influencere på sosiale medier
- Potensielle eventssponsorer
- E-postliste
- Pressemeldinger
…og mye mer!
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Bli kjent med ditt publikum (og hvor de tilbringer tid)
Markedsføring handler om å nå mennesker. Men før kan nå noen, må du vite hvem de er og hvor de går.
Med andre ord må du identifisere målgruppen din. Jo mer spesifikk du kan gå, desto bedre det er.
Men for det første bør du prøve å etablere deres…
- Alder
- Kjønn
- Næringsliv
- Personlige interesser
- Foretrukne sosiale medier
- Motivasjon for å delta
Fokuser markedsføring på kanalene som målgruppen din bruker. Hvis de leser online magasiner og går på SnapChat, bør du ikke markedsføre på e-post og LinkedIn.
Se på medieinnsikter.
Bruk medieinnsikter for å hjelpe deg med å samle dataene du trenger for å begrense målgruppen din. Plattformer som Facebook, Linkedin, og Twitter gir deg datainnsikt og analyse.
Opprett en kundepersona
Opprett en kundepersona når du har samlet inn informasjon om publikumet ditt. Gi dem et morsomt navn og tenk på dem hver gang du tar en markedsføringsbeslutning.
2. Opprett et nettsted for arrangementer og mediekontoer
Du bør registrere et domenenavn for ditt arrangements nettsted så snart som mulig. Opprett mediekontoer også, slik at ingen stjeler ditt navn.
Bruk disse kanalene til å publisere innhold rundt arrangementet og fange tidlig interesse. Ditt eventinnhold vil gå på bloggen din på nettstedet og sosiale medier.
3. Skriv eventblogger og gjesteblogger
Begynn å skrive blogginnlegg knyttet til arrangementet ditt. Hvis det er en konferanse, snakk om bransjen du er i. Hvis det er en musikkfestival, skriv om artister vil utføre.
Du bør også prøve å gjesteblogge på andre nettsteder, slik at du kan nå nye målgrupper. Noen vil belaste deg for det, mens andre vil være lykkelige hvis du bare returnerer favør.
4. Planlegg medieinnhold
Lær hva slags innhold som fungerer på de medieplattformene du målretter mot. Bruk verktøy som Canva for å sikre at bildene har de riktige dimensjonene.
Hootsuite og Buffer er flott for planlegging av innhold på forhånd. Husk å engasjere seg med ditt publikum ved å bruke oppfordring til handling og svare på kommentarer.
Medieannonser tilbyr fortsatt den beste verdien for pengene. Invester litt tid i å utdanne deg selv om hvordan betalt markedsføring fungerer på sosiale medier.
5. Bygg en e-postliste og send oppdateringer
E-post for hendelser er fortsatt et verdifullt markedsføringsverktøy. De har gjennomsnittlig åpning på minst 20%. noe som er en god nyhet for deg.
Du bør begynne å bygge en e-postliste så snart du kan. Bruk et nettsted som MailChimp for å holde oversikt over abonnenter og raskt designe e-postkampanjer.
6. Finn eventssponsorer
Eventsponsing er en fin måte å øke markedsføringsbudsjettet på. En del av markedsføringsstrategien bør være å skape verdiforslag til andre selskaper.
Prøv å få sponsorer om bord så snart som mulig. Men ikke gi opp hvis de ikke blir interessert med en gang. Noen selskaper vil holde øye med fremdriften din før de vurderer å sponsere arrangementet ditt.
7. Ta kontakt med influencere
Influencere på sosiale medier er veldig viktige for markedsføring. De er trendsettere som kan hjelpe til eller ødelegge din eventmarkedsføringsstrategi.
Fyre Festival var et perfekt eksempel på hvor kraftig influenceres markedsføring kan være. Det var dessverre også et perfekt eksempel på forferdelig eventplanlegging.
8. Send pressemeldinger for arrangementet
Pressemeldinger blir fortsatt brukt, selv om de nå betraktes som old school.
Hvis målgruppen leser bestemte publikasjoner, kan det være nyttig å publisere en pressemelding.
De fleste publikasjoner vil også ha et tilsvarende nettsted. Hvis pressemeldingen vises, vil du også ha en lenke til nettstedet ditt fra en troverdig kilde.
For å skrive en god pressemelding, vil du…
- Skriv en personlig e-post til publikumet
- Komme opp med en overbevisende historie for arrangementet ditt
- Oppgi alle praktiske detaljer (dato, sted og så videre)
- Inkludere lenker til nettstedet og sosiale medier
- Legge til noen bilder eller lenker til kampanjevideoen din
Publikasjoner får masse e-post, så gjør det så enkelt som mulig for publikumet å forstå pressemeldingen din.
Les videre: Hvordan skrive pressemelding for et arrangement.
9. Tilby early-bird rabatter
Du bør tilby early-bird-billetter så snart du er sikker på at arrangementet skal finne sted. Det vil hjelpe deg med å sikre finansiering for arrangementet tidlig.
Eventbilletter går vanligvis opp i pris jo nærmere det er til selve datoen:
- Super-early bird: 6 måneder før arrangementet, 20% rabatt.
- Early-bird: 3 månderer før arrangementet, 10% rabatt.
- Standard: 1 måneder før arrangementet, ingen rabatt.
Bruk e-postkampanjer og sosiale medier for å minne folk om disse tilbudene. Det vil bidra til å skape en følelse av hast og FOMO.
10. Bruk dine tidligere gjester som talsmenn
Influencere er ikke de eneste du kan rekruttere som talsmenn for arrangementet ditt. Hvis du har organisert en lignende hendelse tidligere, så be om henvisninger fra dine gjester.
Husk at alle er knyttet til noen andre. Og det er veldig sannsynlig at deres venner er interessert i de samme hendelsene.
Les videre: Dine gjester er de beste tallsmenn: 8 tips for å aktivere dem.
11. Definer dine mål for suksess
Før du gjør noe av det ovennevnte, er det viktig å definere kriteriene for suksess. Med andre ord må du bestemme hvor mange folk du vil nå for hvor mye penger.
Du kan se på eksisterende statistikk for åpne e-postmeldinger og engasjement på sosiale medier. Det vil hjelpe deg å forstå om din nåværende tilnærming fungerer eller ikke.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Sett alt sammen
Når du vet alt du trenger å gjøre, er det på tide å kartlegge markedsføringsstrategi for ditt arrangement. Tipsene vi har dekket her er i en kronologisk rekkefølge.
Men det som fungerer for noen, kan kanskje ikke fungere for andre.
Kanskje du allerede kjenner noen influencere på sosiale medier. Det kan være en god ide å ta kontakt med dem før du starter med e-post og gjesteblogger.
Skriv en tidslinje for oppgavene som utgjør din markedsføringsstrategi for arrangementer. Last ned en tidslinjesmal for eventmarkedsføring og bruk den for å få et rammeverk.
Lykke til med ditt arrangement. Gi oss beskjed om hvordan det gikk i kommentarene nedenfor!
Legg igjen en kommentar