Hvis du lurer på hvordan du promoterer eventet ditt på sosiale medier, er du ikke alene. Den gode nyheten er at du er på rett sted:
I denne guiden vil vi skissere nøyaktig hvordan du kan promotere et event på sosiale medier, enten du planlegger å bruke Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn eller en hvilken som helst annen plattform.
Klar for sosialisering?
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Facebook
Facebook er den desidert kraftigste plattformen for markedsføring av events på sosiale medier. Den tilbyr deg hypermålrettede annonser, lar deg dele alle typer innhold, kommer med mange nytige funksjoner … og alle har en Facebook-konto.
Hva du bør gjøre på Facebook før eventet
- Installer en Facebook-piksel på eventnettsiden din.
- Lag et Facebook-event og link det til billett-appen din.
- Legg til eventuelle medværter du jobber med på eventsiden.
- Del eventet i relevante Facebook-grupper.
- Legg ut relevante bilder og videoer fra tidligere events.
- Promoter eventsiden med Facebook-annonser.
- Sett opp en konkurranse og gi gratis billetter til vinnerne.
- Kontinuerlig optimaliser annonsene dine og lag egendefinert publikum.
- Bruk e-postlisten din og besøksdataene fra nettsiden for å opprette speilpublikum.
Hva du bør gjøre på Facebook under eventet
- Start en Facebook-livestream og få kontakt med seerne dine.
- Lag avstemninger for å engasjere publikum på sosiale medier.
- Legg ut bilder og videoer fra eventet på eventsiden.
2. Instagram
Siden Instagram er en del av Facebook, vil det være lett for deg å promotere eventet ditt på begge plattformene. Selv om den har færre verktøy enn Facebook, tilbyr denne plattformen en mye høyere organisk rekkevidde.
Hva du bør gjøre på Instagram før eventet
- Legg ut relevante bilder og videoer fra tidligere events i storyen og feeden.
- Kryss promoter Facebook-innholdet ditt med Instagram-annonser.
- Sett opp en Instagram-konkurranse og gi gratis billetter til vinnerne.
- Lag en event-hashtag og kombiner den med andre populære tags.
- Jobb med Instagram-influensere for å promotere eventet.
Hva du bør gjøre på Instagram under eventet
- Start en Instagram-livestream og få kontakt med seerne dine.
- Lag Instagram Story avstemninger for å engasjere publikum.
- Oppdater Instagram Storyen og feeden med bilder og videoer.
- Svar på alle direktemeldinger og kommentarer for å holde samtalen gående.
3. Twitter
Twitter lander et sted mellom Facebook og Instagram når det gjelder promotering av events på sosiale medier. Du kan legge ut alle typer innhold, publisere annonser og livestreamer, og bruke hashtags for å promotere eventet ditt.
Hva du bør gjøre på Twitter før eventet
- Unngå å gjøre disse nybegynnerfeilene på Twitter.
- Legg ut relevante bilder og videoer fra tidligere events.
- Promoter event-innholdet med Twitter-annonser.
- Lag en event-hashtag og kombiner den med andre populære tags.
- Gå sammen med Twitter-influensere for å promotere eventet.
Hva du bør gjøre på Twitter under eventet
- Live tweet kommentarer, sitater, bilder og videoer fra eventet.
- Start en Twitter-livestream og få kontakt med seerne dine.
- Lag Twitter-avstemninger for å engasjere publikum på sosiale medier.
- Svar på eventuelle kommentarer for å holde samtalen gående.
4. LinkedIn
LinkedIn er for B2B-events det Facebook er for alt annet. Den tilbyr deg mange av de samme markedsføringsverktøyene, har veldig høy organisk rekkevidde, men henger litt etter i live-avdelingen.
Hva du bør gjøre på LinkedIn før eventet
- Promoter eventet på både den personlige profilen din og bedriftsprofilen din.
- Legg ut relevante bilder og videoer fra tidligere events.
- Del eventet i relevante LinkedIn-grupper.
- Bruk sponset innhold for å promotere event-innholdet .
- Bruk sponset InMail for å promotere eventet direkte til folk.
- Sett opp en LinkedIn-konkurranse og gi gratis billetter til vinnerne.
- Lag en event-hashtag og kombiner den med andre populære tags.
Hva du bør gjøre på LinkedIn under eventet
- Legg ut sitater, bilder og videoer fra eventet direkte.
5. Pinterest
Pinterest er en undervurdert plattform som er veldig populær blant kvinnelige publikum. Den har de samme begrensningene på innhold som Instagram, men tilbyr noen kraftige markedsføringsfunksjoner du bør bruke.
Hva du bør gjøre på Pinterest før eventet
- Gjør tavlen din SEO-vennlig ved å bruke riktige nøkkelord.
- Fest relevante bilder og videoer fra tidligere events til tavlen din.
- Fest blogginnlegg fra eventnettsiden din til tavlen din.
- Lag en SlideShare-lysbildefremvisning og fest den på tavlen din.
- Sett opp en gruppe-tavle for å engasjere deg med foredragsholdere, deltagere og sponsorer.
- Promoter Pinsene dine med Pinterest-annonser.
- Sett opp en Pinterest-konkurranse og gi gratis billetter til vinnerne.
Hva du bør gjøre på Pinterest under eventet
- Pin sitater, bilder og videoer fra eventet direkte.
6. YouTube
Selv om YouTube også kan virke litt begrenset når det gjelder innhold, har de rullet ut noen kule funksjoner. Siden YouTube eies av Google, kan du markedsføre til folk basert på søkene deres.
Hva du bør gjøre på YouTube før eventet
- Gjør kanalen og videoene dine SEO-vennlige med de riktige nøkkelordene.
- Publiser en video med høydepunkt fra tidligere events.
- Lag en promovideo for det kommende eventet.
- Bruk forhåndsannonser fra YouTube basert på populære søkeord relatert til events.
- Legg ut YouTube-statusoppdateringer for å holde interessen oppe.
- Publiser videoer av foredragsholdere, underholdere, lokalet og catering.
Hva du bør gjøre på YouTube under eventet
- Start en livestream på YouTube og få kontakt med seerne dine i SuperChat.
- Legg ut YouTube liveoppdateringer fra eventet og inkluder bilder.
Bruk en mal for markedsføring via sosiale medier
Med så mange sosiale medieplattformer og typer innhold å velge mellom, kan det fort bli overveldende.
Her er noen få maler for markedsføring via sosiale medier du kan bruke:
- Marketo tilbyr en mal som dekker sosial logistikk, planlegging før eventet, en sosial sjekkliste før eventet, en sosial sjekkliste under eventet og en sosial sjekkliste etter eventet.
- Hootsuite har ni forskjellige maler, inkludert en strategimal for sosiale medier, en tilsynsmal for sosiale medier og en innholdskalender for sosiale medier.
- Sprout Social hjelper deg med å lage en 30-dagers markedsføringsplan for sosiale medier, komplett med en kalendermal og tips for hvordan du kan avgrense merket ditt.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
La sosialiseringen begynne
Forhåpentligvis er du nå mye nærmere å forstå hvordan du promoterer et event på sosiale medier. Hver plattform har både fordeler og ulemper, men det er alltid bedre å være på så mange av dem som mulig.
Har du noen førstehåndserfaring om hvordan du kjører en kampanje for et event på sosiale medier? Sørg for at du deler visdommen din i kommentarfeltet nedenfor!
Legg igjen en kommentar