Hvis du arrangerer et event som appellerer til et bredt publikum, bør du vurdere å segmentere de inn i mindre grupper med deltagere.
Det vil gjøre markedsføringen for eventet mye mer spesifikk. I tillegg, vil du også bruke penger på markedsføring som faktisk vil konvertere folk til eventdeltagere.
Denne artikkelen vil dekke …
- Hva publikums segmentering er
- Hvordan du kan segmentere ditt publikum
- Hva en kundepersona er
- Hvordan du treffer de ulike segmentene av deltagere
- Hvilke verktøy du skal bruke for målretting og segmentering
Er du klar til å nå de riktige menneskene på riktig måte? La oss komme i gang.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hva er segmentering?
Segmentering av publikum er det å dele opp eventdeltagere inn i segmenter basert på deres ulike egenskaper og atferd.
Ditt event kan være spennende for et bredt spekter av personer: gammel, ung, mann, kvinne, fagpersoner og pensjonister. Men de vil ikke konsumere informasjon på samme måte.
Publikums segmentering lar deg tilpasse måten du når hver av disse gruppene. La oss se på noen av måtene du kan segmentere publikummet ditt på.
1. Beliggenhet
Plasseringen av dine potensielle eventdeltagere er et godt sted å starte. Det gir ingen mening å annonsere et event i Oslo til folk i Bodø. (Med mindre du vet at de er villige til å reise.)
Du kan omvendt konstruere denne informasjonen hvis du har hatt lignende events tidligere. Logg deg på billettstyringssystemet ditt for å finne ut hvor dine tidligere deltagere kjøpte sine billetter fra.
Tips: Les denne trinnvise guiden om hvordan du når folk, helt ned til koordinatene til deres hjem.
2. Demografi
Demografi er en annen måte å segmentere publikum basert på deres vanlige attributter.
Her er noen av de vanligste egenskapene som markedsførere segmenterer publikum etter:
- Kjønn
- Alder
- Yrke
- Utdanning
- Etnisitet
- Religion
- Familie status
Du kan også gruppere noen av disse attributtene. Så du kan for eksempel ha et publikumsegment kalt «Single, universitetsutdannede kvinner i alderen 30-35 år som arbeider i markedsføring.»
Tips: Les denne detaljerte guiden om hvordan du når publikum på Facebook basert på demografiske data.
3. Firmografri
Firmografi er segmentering basert på hvilken type firma en person jobber i. Det ligner på demografi, men med sterkere fokus på de profesjonelle egenskapene til publikum.
Her er noen eksempler på firmografiske attributter du kan segmentere etter:
- Industri (produksjon, finansielle tjenester, osv.)
- Posisjon i selskapet (HR, markedsføring, design, osv.)
- Størrelsen på firmaet (1-10 ansatte, 50-250 ansatte, osv.)
- Selskapets markeds kapital (FTSE 250, FTSE 100, osv.)
Som med demografi kan du kombinere noen av disse egenskapene i grupper. For eksempel, kan bedrifts konferansen din målrettes mot «HR-ledere i finanssektoren.»
Tips: Denne guiden forklarer hvordan du kan segmentere målgruppen din basert på firmografi.
4. Psykografi
Psykografisk segmentering refererer til måten dine potensielle eventdeltagere tenker og hva de tror. Det er deres personlighet, livsstil, interesser og verdier.
Her er noen eksempler på psykografiske egenskaper:
- «First-movers» (den første til å prøve ny teknologi eller trender).
- Tradisjonalist (foretrekker ting de allerede kjenner).
- Ekstrovert (elsker sosialisering og nettverk).
- Introvert (foretrekker mindre grupper og refleksjon).
Tips: VALS er et nyttig verktøy for å segmentere eventdeltagerne dine basert på psykografi.
5. Atferd
Du kan skape mange antagelser basert på demografiske data, men du kan ikke forutsi noe med 100% sikkerhet. En av de beste måtene å gjøre det på er å se på folks tidligere oppførsel.
Her er ulik atferd du kan segmentere publikum etter:
- Tidlige billett-kjøpere
- VIP billett-kjøpere
- Tidligere deltagerne
- Gruppebestillinger
Hver av disse oppførslene indikerer hva slags promotering du bør bruke for segmentet. Det er lite fornuftig å dytte tidlige billetter ut til folk som alltid kjøper i siste øyeblikk.
Tips:Denne trinnvise guiden forklarer hvordan du kan bygge den ideelle kunde opplevelsen basert på atferdsdata.
6. Kanaler
Til slutt kan du segmentere målgruppen din basert på hvilke kommunikasjons kanaler de bruker.
Dine eventdeltagere vil trolig bli informert via en eller flere av disse kanalene:
- Utskrevne publikasjoner
- Søkemotorer
- Tekstmeldinger
- E-post nyhetsbrev
- Sosiale medie-plattformer
Merk at flere kanaler kan brukes av de samme personene til forskjellige formål. Det er viktig at du fokuserer på kanalene som er mest relevante for ditt event.
Eventdeltagerne dine kan få nyhetene sine fra Twitter, men finne oppskrifter på Pinterest. Hvis du organiserer en matlagingskurs, bør du markedsføre det til den personen på Pinterest.
Tips: Les om hvilke sosiale medier som brukes av ulike alders grupper, kjønn og yrker.
Hva er en kundepersona?
Vi har tidligere dekket begrepet «kundepersona» Det er praksisen av å skape en personlig profil for din ideelle eventdeltager basert på de egenskapene målgruppen din har til felles.
Når du segmenterer målgruppen din basert på deres vanlige attributter, kan du opprette en «virtuell deltagerprofil» som er basert på gjennomsnittlig demografi og atferd.
Her er et eksempel på hva en kundepersona for ditt event kan se ut som:
“Sara”
- Kvinne
- 25–35 år gammel
- Bor i Bergen
- Utadvendt
- Markedsføringsleder
- Jobber med gjestfrihet
- Elsker matlaging
- Finner ut om events på Facebook
- Kjøper vanligvis billetter tidlig
Å skape en kundepersona for hvert eventdeltager segment, vil gjøre arbeidet med markedsføring mye lettere. Bare tenk på hva «Sara» vill være interessert i.
Slik når du eventdeltager segmentene dine
Når du har segmentert eventdeltagerne dine og opprettet en kundepersona for hver av dem, kan du begynne å målrette dem mye mer effektivt enn før.
Det kan hende du må opprette helt forskjellige annonser for hvert segment. Det vil bli mye mer innsats i begynnelsen, men det gir samtidig mye bedre resultater. For eksempel, et høyere billettsalg.
En forretningskonferanse kan være relevant for C-nivå direktører i 50- og 60 årene, men gjelder også for den 25 år gamle salgsforvalteren i selskapet.
Direktøren kan i hovedsak ønske å delta for å samarbeide med andre styremedlemmer. Samtidig kan salgsforvalterens primære motivasjon være å få ny kunnskap fra individuelle forelesere.
Du kan opprette en annonse på LinkedIn som retter seg mot direktører, og legger vekt på nettverksmulighetene. Deretter kan du opprette en Instagram-annonse som retter seg mot salgsforvalteren med bilder og sitater fra forelesere.
Tips: Her er en uttømmende guide om bruk av målretting i markedsføring.
Verktøy som kan brukes til segmentering og markedsføring til ditt publikum
Så hvordan går du faktisk i gang med å målrette eventdeltager segmentene? Ved å bruke de utallige verktøyene som er tilgjengelige på nettet. (Inkludert mange som er gratis å bruke.) Her er bare noen av dem:
- MailChimp er en programvare for automatisering av e-post. Det lar deg segmentere publikum og sende skreddersydde e-poster til hver av dem.
- Marketo er en omfattende markedsføringsapp. Den muliggjør segmentering og markedsføring via e-post, mobil og sosiale medier.
- Med Google Tag Manager kan du spore hvert publikumsegment på reisen fra annonsen til eventets nettsted eller billettprogram.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Begynn segmenteringen
Segmentering av publikum er i hovedsak en «snikskyter» tilnærming til markedsføring av eventet ditt. Det gjør at du kan sikte deg inn på hvordan hver slags deltager tenker, og deretter snakke til dem på deres språk.
Du vil ikke bare kunne konvertere potensielle deltagere til billettkjøpere, men du får mye mer ut av markedsføringsbudsjettet ditt hvis du velger segmentering.
Legg igjen en kommentar