Vi kan høre dere lesere allerede. “Slik bygger du en epostliste? Men det er jo bare nylig at jeg diskret snek meg ut av grandtante Edels kjedepostnettverk av dårlige politiske vitser!”
Dette er ikke den typen e-postliste. Faktisk vet du nok allerede om akkurat den typen vi mener. Med selv en liten liste over interesser, er sjansen stor for at du har meldt deg på noens e-postliste.
Litteraturelskere kan abonnere på det ukentlige nyhetsbrevet til et kjent tidsskrift; elever i sjakk kan se sporadiske e-poster om opplæringsvideoer fra sine digitale sjakkakademi.
Vel, hvorfor skal hobbyer og publikasjoner ha monopol på moroa? For eventarrangører er e-postlisten et av de skarpeste markedsføringsverktøyene de har til rådighet.
La oss se på noen få enkle, men effektive måter å utvide en e-postliste til det neste eventet ditt.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hvorfor bruke en e-postliste for eventet mitt?
Fordi vi sier det! Bare tuller.
La dette synke inn: e-postmarkedsføring vil faktisk hente inn omtrent 400 kr for hver 10’er du bruker. Ja, det er ganske god butikk. Det er ikke så overraskende siden markedsføring via e-post har en veldig rask rate for brukeradopsjon. Faktisk bruker nesten en tredjedel av den globale befolkningen e-post. Inkludert grandtante Edel.
Ikke solgt på ideen ennå? Hva med noen av følgende grunner til å markedsføre via e-post:
- Kostnadseffektivitet: Prat er billig, men det er e-post også. Faktisk kan det ofte være gratis.
- Nå ut til publikum: Du kan segmentere abonnentene dine etter deres interesser, og på den måten sende ut mer målrettede og relevante e-poster.
- Øyeblikkelig rekkevidde: De fleste sjekker e-posten sin hver dag. E-post lar deg raskt nå alle abonnentene dine, inkludert tidligere deltagere.
- Resultatsporing: Det er lett å se hvor bra e-postkampanjene dine fungerer. Mål hvor god du er på markedsføring ved å finne ut hvor mange som åpner e-postene dine.
Ved å bygge en effektiv e-postliste vil eventene dine snike segg inn på flere radarer, enkelt og greit. Så det fungerer. Flott. Men det etterlater ett sprøsmål, og vi har svaret: slik bygger du en e-postliste.
Tips: Vil du lære mer? Fordyp deg i de mange fordelene med markedsføring via e-post.
Slik bygger du e-postlisten din
Her vil vi dekke noen tips for å utvide listen din på en sunn og hensiktsmessig måte. Rolig, det har ingenting med rosenkål å gjøre.
Registrering vie nettside
Trinn en: Skaff deg en nettsie! Hvis du inkluderer et registreringsskjema der, har du allerede vunnet halve kampen. Andre omgang handler om å synliggjøre det. Det er et par ulike måter å gå frem på:
Bunntekst
Legg til et registreringsskjema for e-postlisten i bunnteksten på siden din. De ser det, de klikker på det, de hører om eventene dine.
Pop-up
Det stemmer, den fryktede pop-up’en kan faktisk fungere. På denne måten trenger ikke de besøkende å jakte etter påmeldingsskjemaet selv. Når du avslører registreringen, vil du forsikre deg om at den faktisk ser og høres verdifull ut. Det inkluderer å skrive solid kopi.
Som vi dekker nedenfor, må du incentivere. Men prøv å lokke dem i tillegg. Gi et lite tips, og gi løfter om mer, dersom de melder seg på raskt.
Klemside
En klemside er en destinasjonsside som kun er designet for å klemme e-postadressen ut av den besøkende. Tenk deg at den spretter rett ut av hodene deres og ned i fanget ditt. Eller, nei. Det blir rart.
Billettsider
Som en eventarrangør vil du sannsynligvis bruke et billettside. Når du selger billetter til eventet ditt, er det en selvfølge at du ber om deltagernes e-postadresser. De fleste billettplattformer – som Billetto– lar deg samle e-postadresser direkte i kassen. Kjøperen kan registrere seg på nyhetsbrevene dine for å lære om kommende events.
Så tekst meg, kanskje?
Kanskje du også lurer på hvordan du samler inn e-postadresser under events. Hva med denne: Sett opp et tekst-for-bli-med-system. Den nye bekjentskapen din kan fiske frem mobiltelefonen og tekste GANSKEBRAEVENTS til 356634 eller noe lignende.
Tradisjonelle metoder
Hvis du vil holde det skikkelig gammeldags, finnes jo teknikken for penn-og-papir-lister. Gjør det enkelt ved neste event ved å sette en stor skål ved siden av en haug med små papirstrimler. Deltagerne skriver e-postene sine på papirstrimlene og slipper dem i bollen.
E-post
Whoa, en påmelding til en e-postliste i en e-post. Hva er dette, Inception? Inkluder muligheten til å abonnere på listen i bunnteksten for alle e-postmeldingene dine. Dette er nyttig for nye lesere som ender opp med å få en av meldingene dine videresendt til dem.
Insentiver
Hva er det verdt? Dette er mindre en metode og mer en taktikk.
Hvis du vil ha noens private e-post, skader det ikke å tilby noe lite i gjengjeld. Gi rabatter til deres neste billett til eventene dine, tilby premium tillegg til et event-pass, og så videre.
Å bygge en e-postliste: Det rette verktøyet for jobben
Hva er en byggherre uten verktøyene sine? Her er en liten liste over våre favoritter av digitale verktøy for å lage en e-postliste.
Moosend
Ja, det heter «Moosend». Ikke la deg lure: Dette er et bestemt ikke-oksete alternativ for markedsføring via e-post for listebyggere av alle striper (eller flekker). Blant annet, spesialiserer den seg på sporing av nettsteder. De lar deg også sende ubegrensede e-postkampanjer gratis. Ingen klager der.
Sumo
Sumo-nettstedet har en listebygger med alternativer som “Welcome Mat”, en slags gigantisk popup som vises over selve nettsiden. Sumo tilbyr også en såkalt «Smart Bar», en oppmerksomhetsfanger som vises som en topptekst øverst på siden din.
Mailchimp
Dette nettstedet tilbyr assistanse med en rekke markedsføringsverktøy, inkludert alternativer for bygging e-postlister. De spesialiserer seg også i visuell design for de som kan trenge litt hjelp til det kunstneriske aspektet.
Optinmonster
Dette er et populært alternativ for konverteringsoptimalisering, men det er ikke gratis. Når det er sagt, får du til gjengjeld det du betaler for. Optinmosters nøye designede prosess med guidet kampanjebygging er, tør vi si, monstrøst tilgjengelig.
Sosiale medier
Var det noen som ble overrasket? Det er klart det er viktig at sidene dine på sosiale medier inkluderer en lenke til å medle seg på e-postlisten. Men på Facebook er det også noe slikt som en lead-annonse. Dette er en liten boks med en overskrift, et bilde og litt tekst. Den er veldig enkel å sette opp.
Brukere klikker på den og blir omdirigert til et ferdigfylt registreringsskjema. Alternativt har Twitter lead-kort som gir en lignende brukeropplevelse.
Tips: Ikke gå alene. Her er en praktisk guide til å lage Facebook lead-annonser.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hvem er på listen din?
Det registrerte antall globale e-postbrukere er den eneste grensen! Den gode nyheten er at det er en samfunnsvitenskapelig metode for hele virksomheten med å bygge en e-postliste. Hvis listen din føles litt kort, kan du sannsynligvis gjøre noe for å fikse det.
Hva er dine favorittmåter å bygge en e-postliste på? Gi oss beskjed i kommentarene nedenfor!
Legg igjen en kommentar