Passiv datainnsamling er nøkkelen til å forstå deltagerne dine og å planlegge bedre events.
Heldigvis har teknologi gitt oss utallige innsikter som kan brukes til dette formålet. Men nettstedstrafikken og engasjementet i sosiale medier utgjør bare én del av historien.
La oss se på hvordan innsamling av passiv data for events kan hjelpe deg med å fylle ut noen av feltene som ikke dekkes av spørreundersøkelser etter eventet.
Les videre for å lære …
- Hva passiv data er
- Hvorfor det er viktig å samle inn
- Åtte forskjellige måter å gjøre det på
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hva er passiv event-data?
Skillet mellom aktiv og passiv event-data ligger i involveringen av deltageren hvis data blir samlet inn.
1. Aktiv event-data
Denne typen data kommer direkte fra deltagerne selv. Du kan samle aktive event-data ved å, for eksempel, be deltagerne om tilbakemeldinger under eventet eller ved å sende ut spørreundersøkelser etter eventet.
Tips: Her er noen gratis verktøy for eventundersøkelser du kan bruke til å samle inn aktiv data og en guide for hvordan du gjennomfører en fokusgruppe for å få deltagerinnsikt.
2. Passiv event-data
Passiv data inkluderer alle indirekte innsikter du samler om deltagerne. Du kan samle passiv event-data ved å se på hvem deltagerne er, hvordan de engasjerer seg med eventet og ved å spore kundereisen deres på nettet.
Passiv datainnsamling er en av de mange fordelene ved bruk av online sider for eventregistrering. Vi har også dekket det grunnleggende om å velge riktig programvare for det formålet.
Men det er mange flere måter å samle passiv event-data på.
Du kan for eksempel se på hvordan folk bruker eventnettsiden din før eventet, eller se hvordan de engasjerer seg med merket ditt på sosiale medier.
Under eventet kan du bruke andre verktøy, for eksempel kameraer, varmekart og kroppsnær teknologi for å samle inn ekstra passiv data … men mer om det senere.
Kort fortalt blir passiv data samlet inn hovedsakelig ved å spore de digitale og fysiske bevegelsene til deltagerne dine.
Hvorfor bør du samle passiv data for eventene dine?
Kunnskap er makt, og det er ikke noe som heter «for mye informasjon» når det gjelder eventbransjen. Jo mer du vet, desto bedre kan du planlegge, markedsføre og gjennomføre eventene dine.
1. Høyere rater av deltagelse
Spørreundersøkelser er flotte, men ikke alle vil bruke tid på å fylle dem ut. Det kan være mange grunner til at eventundersøkelsen din har en lav svarprosent. Kanskje den er for lang, timingen er dårlig, eller at den aktuelle deltageren rett og slett ikke bryr seg.
Du kan samle inn passiv data uten å måtte bekymre deg for noe av det. Så lenge deltagerne gir sitt samtykke, kan du spore bevegelsene deres uten å avbryte opplevelsen og å ta opp tiden deres.
2. Mer nøyaktig analyse
Et annet problem med eventundersøkelser er at de sjelden vil fortelle hele historien. Du kan ikke stole på at respondentene vil huske og inkludere alle detaljer. Dette gjelder spesielt hvis du sender ut spørreundersøkelsen en uke eller mer etter eventet.
Ikke bare gir passiv datainnsamling deg detaljer om alle deltagerne, men det gir deg også et mer detaljert bilde av eventopplevelsen. Et kamera som fanger ansiktsuttrykk, kan avsløre de sanne følelsene til de fremmøtte.
3. Problemløsing i sanntid
Problemer som oppstår under et event, kan ofte bare adresseres etter at det har funnet sted og de fremmøtte har besvart spørreundersøkelsen din. Men ved å samle passiv data i sanntid, kan du løse eventuelle problemer på stedet.
Hvis du overvåker flyten av deltagertrafikken, kan du unngå flaskehalser og lange køer med publikumshåndtering-aktiviteter (crowd management). Du kan også se hvilke utstillingsboder eller områder i lokalet som ikke presterer som forventet, på den måten kan du hjelpe til med å sende deltagerne i riktig retning.
4. Reduserte utgifter
Et av de beste aspektene ved passiv datainnsamling er at mye av det kan automatiseres. Når systemene er satt opp, kan de kjøre i bakgrunnen mens du fokuserer på saker som krever din fulle oppmerksomhet og fysiske tilstedeværelse.
Automatisering betyr også at du kan spare et betydelig beløp på bemanningskostnader. Der du ellers trenger separat stab for å overvåke hvert aspekt av eventet ditt, kan et enkelt teammedlem overvåke flere områder ved hjelp av automatisering.
Typer passiv data
Nå lurer du sannsynligvis på hvordan du skal samle all denne passive dataen. Svaret er teknologi. La oss gå gjennom noen av teknologiene som kan hjelpe deg i prosessen.
1. Kameraer
Vi har alle et i lomma, og hvis ikke mer sofistikert teknologi tilgjengelig kan et kamera gå lang vei. Hvis du for eksempel livestreamer eventet ditt, samler du allerede passiv data om folks engasjement.
2. Innsjekking
En god innsjekkingsapp kan la deg se hvem som møter opp for eventet, hvilke økter de deltar på og hvilke områder de bruker tid i. Denne prosessen kan forbedres ytterligere med automatisering.
3. Smart-matter
Du kan plassere matter ved inn- og utgangs områder for å måle fotfall. Disse smart-mattene registrerer trykket fra deltagernes skritt og gir deg et klart bilde av hvor mange som passerer.
4. Varmekart
Alle dataene du samler inn kan kombineres og brukes til å lage et varmekart av eventet. Det vil gi deg en visuell representasjon av de mest populære områdene og bodene.
5. Ansiktsgjenkjenning
Drevet av KI (kunstig intelligens) kan ansiktsgjenkjenningsteknologi hjelpe deg på mange måter. Det kan brukes til automatisk innsjekking av gjester, analyse av mikrouttrykk og å personalisere event aktiviteter.
5. Analyse av sosiale medier
Du bør allerede ha et management verktøy for sosiale medier for eventet ditt. De fleste av dem vil ikke bare hjelpe deg med å planlegge innlegg, men vil også gi deg detaljert innsikt i deltagernes engasjement.
6. Kroppsnær teknologi
Etter hvert som flere events kutter ut kontanter, blir kroppsnær teknologi som NFC-brikker og RFID armbånd mer populært. Disse kan også brukes til å overvåke fysiske bevegelser og interaksjoner.
7. Nettside analyse
Du kan enten installere Google Analytics-plugin på nettsiden din, eller bruke et av de mange andre alternativene der ute. Uansett vil du få verdifull innsikt om de besøkendes engasjement.
8. WiFi overvåking
Mange events gir deltagerne sine gratis WiFi, som også kan være en flott måte å samle passiv data på. Bruk et WiFi-overvåkingssystem for å sjekke ting som signalstyrke og bruk.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hvordan vil du samle passiv data?
Nå som du har bedre forståelse av passiv datainnsamling for events, er det på tide å se over alternativene dine. Noen er dyrere enn andre, så det kommer an på eventbudsjettet ditt.
Vet du om andre måter å samle inn passiv data på? Vi vil gjerne høre det, så legg igjen en kommentar nedenfor og del kunnskapen din.
Legg igjen en kommentar