Hvor myse koster det å holde en festival? Vi vil prøve å svare på det spørsmålet i denne artikkelen, i tilfelle du leker med tanken om å sette opp en musikkfestival.
Les videre for å lære …
- Gjennomsnittlig kostnad for å holde en musikkfestival
- Hvordan du beregner kostnadene for din egen festival
- Ulike måter du kan dekke utgiftene på
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hva er gjennomsnittlig kostnad for å holde en musikkfestival?
Det er like vanskelig å beregne som lengden på et stykke hyssing. Musikkfestivaler spenner et spekter fra små lokale festivaler til store behemoths som Øyafestivalen eller Glastonbury.
Det er også veldig få budsjetter for musikkfestivaler tilgjengelig online – faktisk ingen – men heldigvis har noen festivalarrangører vært snille og gitt litt informasjon.
I 2014 fikk Glastonbury 37,3 millioner pund i inntekter redusert til bare 86 000 pund i fortjeneste. Så det er åpenbart at det å organisere en musikkfestival ikke er en «bli-rik-rask»-løsning.
Hvordan beregne kostnadene for å holde din egen musikkfestival
Nå som vi har et omtrentlig tall på hva den gjennomsnittlige musikkfestivalen koster, er du sannsynligvis interessert i å se hvordan budsjettet deles opp. La oss se hvordan utgiftene til musikkfestivaler utarter seg.
1. Artister
Kostnadene for å booke artister og underholdere vil variere mest. Dette bookingbyrået lister opp bestillingsgebyrene sine mellom £300 – £2000 per band. Men kjente band eller artister kan koste deg mye mer.
2. Leie av område/lokaler
Med mindre du er i stand til å lage en god avtale med en lokal gård, vil du måtte leie et festivalområde. Disse kan koste deg rundt £100 per person per dag, eller rundt £5000 per dag med fast pris.
3. Scene
Hvor mye koster en scene for en festival? Små kan leies for £700, mellomstore vil sette deg tilbake rundt £1.500 – £3.000, mens de største kan koste så mye som £20.000. Her er noen sceneleverandører du bør vurdere:
4. Verktøy
Regn med å bruke £60 000–£100 000 på elektrisitet alene, for en festival på 10.000 mennesker. Selv om du ikke trenger å gi ut gratis vann, må du likevel betale for toalettet og dusjvannet.
5. Avfallshåndtering
Den samme festivalen med 10.000 deltagere, vil også produsere mye søppel som må ryddes opp. Sett av ytterligere £30.000 til opprydding av området etter festlighetene.
6. Trykking og skilting
Skilting, bannere og annet trykt materiale er overraskende billig sammenlignet med alle andre utgifter. La oss estimere £1 000 for vår musikkfestival med 10.000 deltagere.
7. Markedsføring
De fleste B2C-virksomheter bruker rundt 16% av brutto årlig omsetning på markedsføring. Siden Glastonbury omsetter for rundt £37 millioner, ville de brukt rundt £5,5 millioner på markedsføring.
8. Teknologi
Du trenger en billett-app for å hjelpe deg med å administrere billettsalg og samle innsikter om deltagerne. Men du vil også ønske å investere i administratorverktøy for teamet ditt, så sett av ytterligere £1 000 til det.
9. Leie av utstyr
Du kan få en lyd-pakke til leie for rundt £850, men den dekker bare en scene. Multipliser det beløpet med antall scener du planlegger å sette opp for musikkfestivalen din.
10. Forsikring
Du skulle tro at forsikringspremier ville koste skjorta, med så mange som deltar på en musikkfestival. Men du kan faktisk få forsikringer for så lite som £62 for en festival på opptil 20 000 deltagere.
11. Tillatelser og lisenser
Du må søke om lisens fra PRS og PPL hvis du vil sette opp en festival i Storbritannia. Regjeringen vil også ha et stykke av kaken, men kostnadene vil avhenge av musikkfestivalen din.
12. Infrastruktur
Infrastruktur er ikke et problem for festivaler som holdes innendørs. Utendørsfestivaler på den andre siden, kan kreve at du bygger veier og parkeringsplasser, noe som kan sette deg tilbake £250 000 for din 10.000-personers festival.
13. Sikkerhet
Det kommer neppe som en overraskelse at 10.000 berusede festivalgjengere utgjør en alvorlig sikkerhetsrisiko. Festivalen Isle of Wight brukte £1 million på politi og private sikkerhetsselskaper, så det kan fort bli dyrt.
14. Fotografi og videografi
Det vil være mange Kodak-øyeblikk på festivalen din, så du bør sørge for å fange dem. Hver videograf vil koste deg rundt £750 per dag, så multipliser det med dager og ansatte.
15. Bemanning
Folk kan ikke bare løpe rundt uten tilsyn, så du trenger personale for å holde dem i sjakk. Mens det er selskaper som spesialiserer seg på ansettelse av festivalpersonell, kan du også rekruttere frivillige.
Puh, det burde dekke det….
… men vent, det er mer.
16. Mva
Før du begynner å beregne prisen på billettene til musikkfestivalen, bør du huske at regjeringen vil ha 20% moms. Det må legges på toppen av billettprisen.
17. PRS
PRS (tidligere “Performing Right Society”) vil ha litt penger (i tillegg til lisensene de solgte deg), så sett av ytterligere 3% av inntektene fra billettsalg for å betale dem også.
18. Vær
Husker du sommeren 2012? Ikke mindre enn 57 musikkfestivaler ble avlyst på grunn av det dårlige været. Det er etter at de har betalt alle kostnadene vi nettopp beskrev. Snakk om nedtur.
7 inntektsstrømmer for musikkfestivaler du bør bruke
Nå som vi har gått over de deprimerende og enorme summene du må punge ut for kjærligheten til musikk, er det på tide å se på noen måter du kan hente inn igjen investeringene dine på.
1. Billetter
Billettsalg er den åpenbare inntektsstrømmen, men den er ikke så lukrativ som du kanskje forestiller deg. Wychwood dekker bare 60% av utgiftene gjennom billetter til tross for deres høye pris.
2. Glampere
Gjørme, svette og tårer er ikke for alle. Flere og flere betaler gjerne for «glamping» -fasiliteter, som inkluderer telt med aircondition, komfortable senger og private toaletter.
3. Sponsing
Du kan belaste festival sponsorer alt fra noen hundre pund til £20 000 pund for en headliner-sponsorpakke. Du vil fortsatt trenge ganske mange headliner-ponsorer for at det skal fungere.
4. Varer
Musikkartistene og bandene vil uten tvil selge sine merkevarer etter sin opptreden. Du bør følge samme linje. Lag dine egne musikkfestivalvarer og selg så mye du kan.
5. Næringsdrivende
Du kan også la eksterne selskaper selge utstyret sitt på festivalen din. Deltagere vil sette pris på å ha minnesmerker de kan kjøpe, og du kan belaste handelsmennene £300–400 per handelsbod.
6. Catering
Mat er en nødvendighet, så du kan tjene en anstendig inntekt hvis du selger dine egen mat på festivalen. Men du kan også hente inn et eksternt cateringfirma og belaste dem for leie for å selge maten sin undr din festival.
7. Barer
Alkohol er den spesielle ingrediensen som gjør en musikkfestival magisk. Sørg for å sette opp noen barer slik at du kan servere de tørste festivalgjengerne når de går tomme for egne forsyninger.
Verktøy som hjelper deg med å beregne budsjettet for en festival
Alle disse utgiftene og inntektsstrømmene kan være vanskelig å holde oversikt over. Vi har funnet noen verktøy som kan hjelpe deg med å beregne kostnadene for musikkfestivalen din.
Her er noen maler for festivalbudsjett du kan bruke til å hjelpe deg:
- Guidebook: en liste over flere budsjettmaler for ulike events
- Concert Promotions: et kostnadsark for festival
- Creative & Cultural Skills: et eksempel på budsjett for levende musikkproduksjon
Tips: Du kan også se på guiden vår om hvordan du administrerer eventbudsjetter for ytterligere veiledning.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Klar for sommervibber?
Som du ser er det ikke en dans på roser å organisere en musikkfestival. Det er veldig vanskelig å nå dekningspunktet og nesten umulig å tjene penger.
Kjenner du noen som har organisert sin egen musikkfestival og fått overskudd? Fortell oss om det i kommentarfeltet nedenfor.
Legg igjen en kommentar