Å delta på et musikkevent står ofte høyt på listen over det folk ønsker å gjøre i løpet av sommeren. Men med billettkostnader som er på vei opp for større festivaler, blir en stor andel fans priset ut av å delta.
I stedet velger de å delta på mindre events, med lokale artister og (normalt sett) billigere mat og drikke.
Vurderer du å holde ditt eget musikkevent? Ta en titt på vårt tidligere blogginnlegg for noen ideer om hvordan du planlegger et slikt event. Når du så har organisert eventet, er dette tips for håndtering av musikkevents for å sikre at det går så smidig som mulig.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Tenk på markedsføring – før, under og etter
Å organisere et musikkevent kan være en veldig belastende og slitsom ting. Du vil være sikker på at all innsatsen du har lagt ned har vært verdt det. Det er ingen bedre måte å gjøre dette på enn gjennom effektiv markedsføring – før, under og etter at eventet har funnet sted.
Før
Før eventet, er det nødvendig å holde deltagernes begeistring for eventet oppe. Dette betyr å regelmessig oppdatere dem med kunngjøringer om line up, og relatert informasjon. På samme måte, vil du også ønske å tiltrekke flere mennesker til å komme på eventet. Å tilby oppdateringer og ferskt innhold gjennom sosiale medier er en fin måte å samhandle med et bredere publikum på.
Under
Under selve eventet, film så mye du kan: publikums reaksjoner, liveopptak av deltagende artister og swooping-bilder av selve arenaen. Du kan til og med leie en lift eller stillastårn for å få de høye vinklene og svimlende bildene du ofte ser i filmer og på TV.
Du bør også tenke på «Instagramabiliteten» for eventet ditt. Sett opp områder i lokalet der deltagerne kan ta og legge ut bilder. Eller lag et Snapchat-filter og en eventhashtag som gjestene dine kan dele på sosiale medier.
Etter
Å ha en katalog over ovennevnte filmutdrag kan virkelig hjelpe når du markedsfører fremtidige events. Dette er fordi det vil gi deltagerne innhold å dele, noe som vil gi ditt event eller nettsted mer eksponering.
2. Hold karbonavtrykket nede
Klimaendringer er ingen hemmelighet. Atmosfærisk karbondioksid øker, havnivået stiger og isbreene smelter. Dette fører til at mange mennesker stadig blir mer bevisste på sitt karbonavtrykk, og ønsker å bevare planeten.
Så hvorfor ikke gjøre det samme på ditt event? Implementer en rekke miljøvennlige teknikker som holder eventets karbonavtrykk så lavt som mulig. Her er noen ideer for å komme i gang:
Glem papirbilletter
Design en eventapp som gjestene dine kan bruke, slik at de ikke trenger å bekymre seg for å skrive ut billettene på forhånd. Dette vil spare deg og gjestene dine både tid og penger.
Bruk biologisk nedbrytbare kopper
Det er ingen hemmelighet at det ofte er mye drikke involvert i musikkevents. Ved å bruke biologisk nedbrytbare kopper kan du sikre at du og gjestene dine gjør deres for å beskytte planeten. Berusede gjester er også mindre tilbøyelige til å gå i milevis for å finne den nærmeste søppeldunken, så sørg for at lokalet ditt har mange av dem tilgjengelig.
Lei lokale foodtrucks
Å ansette lokale foodtrucks holder transportkostnadene nede, noe som vil ha stor innvirkning på karbonavtrykket til eventet ditt. I tillegg, hvis disse de også bruker lokale råvarer, hjelper du også den lokale økonomien.
Hold deg til energieffektiv belysning
Musikkevents har en tendens til å ha mye belysning, fra fe-lys i telt til belysning på scenen. Ved å bruke energieffektive lyspærer og solcelledrevne belysningsalternativer, vil du gjøre litt for planeten og samtidig spare penger på strømregningen.
3. Organiser artistene dine godt
Et musikkevent er ofte bare så godt som dets artister, så det er viktig å sikre line-upen din. Ikke bare det, men du må også organisere rekkefølgen på artistene som skal opptre. Du ønsker ikke at en myk akustisk singer-songwriter skal spille på en livlig lørdag kveld, for eksempel. Du vil ha et band med mye høyere energi eller en DJ i stedet.
Å organisere artistene dine er mye lettere sagt enn gjort, da det er mye å tenke på. Håndtering av musikkevents er ingen søndagstur.
Sett deg selv i gjestenes sko, og tenk på hvilken rekkefølge du vil se artistene spille i. Sørg også for å legge igjen nok tid til oppsett, lydsjekker og pauser for musikerne mellom opptredenene. Ingen artister liker å skynde seg gjennom forberedelsene sine..
Hvis du sliter med å finne artister til eventet ditt (eller om du har hatt noen frafall i siste øyeblikk), bruk følgende nettsteder for å hjelpe:
Spesielt Reverb Nation har et stedsbasert filter, noe som gjør det enkelt å finne og kontakte artister i ditt område.
4. Bruk utstyr av god kvalitet
Det er vel og bra å ha det perfekte oppsettet for ditt event. Men uten riktig utstyr, kan det hele gå veldig galt. Du må tenke på størrelsen på lokalet og implementere høyttaleroppsett som passer.
Tilsvarende må du forsikre deg om at du har nok mikrofoner, kabler og annet lydutstyr av god kvalitet tilgjengelig. Du vil at hver av gjestene dine skal kunne høre artistene, enten de er rett foran scenen eller helt bakerst.
Selv om de fleste artistene vil ha sine egne instrumenter og eget utstyr, er det ofte en god idé å ha generelt musikkutstyr som en backup, i tilfelle en nødsituasjon oppstår. For eksempel kan et lager gitarstrenger, stropper, trommestikker, capos eller plekter å falle tilbake på være en stor hjelp for en deltagende musiker.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Lykke til!
Vi håper disse tipsene for håndtering av musikkevents ga deg noe å tenke på mens du planla eventet ditt. Hvis du har erfaring med å holde musikkevents, kan du gjerne dele dine egne tips med oss i kommentarene.
Forfatter: Dakota Murphey gir innhold til et lite utvalg av eventindustrinettsteder, inkludert Billetto.
Legg igjen en kommentar