Du har brukt mye tid på å organisere eventet ditt, og du har allerede promotert det på sosiale medier, hengt opp plakater, sendt nyhetsbrev og delt ut flyers, men eventet er langt fra utsolgt. Det er klart du vil få fylt opp lokalet, så her er åtte strategier som hjelper arrangører med å få solgt billetter i siste liten.
1. Giveaways på sosiale medier
Du har kanskje allerede brukt denne strategien, men kanskje det er noen kanaler du ikke har prøvd? Hva med for eksempel Twitter-chatter? Eller hva med å ta kontakt med bloggere som kanskje kunne vært interessert i gi gratisbilletter til eventet ditt til følgerne sine?
2. Gi en smakebit
Er det noen som skal underholde på eventet ditt? Film en video med bandet som skal spille, taleren som skal snakke, komikeren som skal fortelle vitser eller kanskje bare en video av de flotte lokalene? Hvis det er en kjent person som kommer kan det også være morsomt å arrangere en spørsmålsrunde på sosiale medier.
3. Gi eksklusive tilbud til tidligere gjester
Send ut en e-post til de som kom på ditt forrige event og gi dem et godt tilbud, for eksempel 2-for-1 hvis de tar med en venn eller en goodiebag til de som deler eventet ditt med vennene sine og/eller får en venn til å kjøpe en billett.
4. Dagens-tilbud-strategien
Opprett tilbud som gjelder én dag, med et nytt tilbud hver dag frem til eventdagen. Hver dag er jo merkedagen for et eller annet, så kanskje den internasjonale matematikkdagen er dagen for et matematisk tilbud: «Idag er det #WorldMathsDay! 2 + 2 = 3 – få 4 billetter til prisen av 3».
5. Vær modig og prøv noe nytt
Har du brukt samme tekst og samme bilder eller GIF gjennom hele promoteringsperioden? Prøv noe nytt. Folk kan lett overse innlegg i nyhetsstrømmen sin på sosiale medier, så prøv å omformulere, legge opp en video, send direkte eller arranger en fotokonkurranse – prøv alt du ikke allerede har gjort!
6. Publiser eventet i lokale forum og grupper
For å skape interesse for eventet ditt kan det være en god idé å forsøke å skape engasjement i nærmiljøet. Finn Facebook- eller Google-grupper for eventer i byen du holder til, bruk en lokalisert emneknagg, og send informasjon om eventet ditt til lokalavisen – de fleste byer og tettsteder har flere forum for folk som leter etter eventer og nyheter fra nærmiljøet.
7. Involver kontaktene dine
Kjenner du en Twitter-kjendis eller en blogger med masse følgere på Instagram? Hva med de som skal spille, holde foredrag eller annet på eventet ditt? Kanskje de vil dele eventet ditt med sine følgere? Tips: ikke kopier og lim inn meldingen din eller send en chat til alle kontaktene dine på en gang – dette er tross alt dine viktige og nære kontakter, så du burde ta kontakt på en seriøs og personlig måte.
8. Gi bort gratisbilletter på eventdagen
Hvis eventdagen er her og du vil fylle opp de siste plassene for enhver pris: gi bort de siste billettene gratis. For å unngå at de som har betalt for billett føler seg støtt, så burde du kanskje ikke dele ut gratisbilletter på sosiale medier, men heller gi dem bort personlig til folk på den lokale butikken, folk som jobber i baren eller andre relevante grupper. Inviter vennene dine og spør dem om å ta med seg en venn.
Har du prøvd noen av disse strategiene før? Eller er alt nytt? Kanskje du kunne hatt nytte av å lese våre fem beste tips for å øke billettsalget? Leter du etter en enkel løsning for å selge billetter eller for å opprette spesielle tilbud? Kom i gang med å opprette ditt event på Billetto nå.