Konkurranser på sosiale medier er en genial måte å øke bevisstheten omkring eventet ditt, få solgt mange billetter raskt, og få materiale til senere eventpromotering. Som med alt innhold på sosiale medier, så er det ikke alltid slik at det samme innholdet egner seg like bra på alle plattformer. Lær hvordan du kan tilpasse innholdet til de ulike plattformene for å skape konkurranser som engasjerer følgerne dine. Prøv det ut.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Facebook
Facebook er kanskje den mest åpenbare plattformen å bruke når du skal avholde en konkurranse på sosiale medier. Du kan publisere en konkurranse på din egen Facebook-side eller eventuelt på arrangementssiden, hvis du har opprettet et Facebook-event. Husk på at du ikke skal be folk om å dele innhold fra deg på sine personlige profiler, så la være med å skrive «del dette innlegget for å vinne» eller «tagg en venn for å vinne». For å være på den sikre siden kan du alltids sjekke Facebooks retningslinjer for promotering.
Det er mange andre måter du kan lage en konkurranse på Facebook – du kan for eksempel be folk om å kommentere innlegget, like innlegget eller like Facebook-siden din.
Eksempler: Be folk om å komme på en bildetekst til et bilde du har lagt ut; få dem til å gi sin mening og gi dem alternativer de kan stemme på; be dem kommentere hvem de ville tatt med seg på eventet ditt; få dem til å si hvorfor de mener de burde vinne; be dem kommentere med sin favoritt-meme, sin favoritt-GIF eller noe annet.
2. Twitter
Hvis du vil arrangere en konkurranse på Twitter, så må du sørge for at du har en passende #emneknagg klar. Jo tydeligere, jo bedre. Du kan benytte deg av forskjellige chatter på Twitter, eller bruke emneknagger som for eksempel #WIN eller #COMPETITION for å fange folks oppmerksomhet. Når det gjelder selve konkurransen kan du for eksempel be folk om å skrive en morsom tweet med en bestemt emneknagg (som for eksempel #ReplaceBandNamesWithFood) og velg den du syns er morsomst. Du kan også be om en retweet og om at de begynner å følge kontoen din, eller skrive en tweet med et bilde eller en GIF som er relatert til eventet ditt.
Eksemper: Innocent lagde en Twitter-konkurranse under OL i 2012, hvor de oppfordret følgere til å tweete om hvem de ville tatt med seg for å se en bestemt OL-gren med emneknaggen #TweetForASeat.
3. Instagram
Instagram er mindre restriktiv enn Facebook når det gjelder konkurranser. Du kan oppfordre Instagram-brukere til å legge ut bilder med motiver som er relatert til ditt event, samt tagge profilen din og legge til en bestemt emneknagg. Hvis du arrangerer en serie eventer over et stykke tid, så er dette en super måte å holde på folks interesse så lenge arrangementsserien din varer. Det er en god måte for å få folk til å legge merke til deg og dine eventer, og for å få dem til å fortelle om dem til andre. Du kan for eksempel arrangere en fotokonkurranse hvor du ber brukere om å legge ut et kreativt bilde med logoen din, og velge en vinner hver uke. Dette er også en genial måte å produsere delevennlig materiale til fremtidig eventpromotering – men sørg isåfall for at du gjør det klart og tydelig at du kommer til å bruke bildene til promotering av eventene dine!
Eksempler: NastyGal spurte følgerne sine om å ta et bilde med en fremmed og bruke emneknaggen #StrangerSeflies og #NastyGalTruthOrDare for å få muligheten til å vinne et NastyGal-gavekort.
4. Snapchat
Snapchat er også en flott ressurs for å arrangere konkurranser på sosiale medier, men da gjelder det å ha etablert en gruppe følgere på forhånd. Du kan også bruke instagram Stories på samme måte, eller prøve å bruke begge for å se hvilken av dem som gir best resultater. Bruk Snapchat (eller Stories) for konkurranser i realtid, hvor deltakere må reagere med en gang, eller for å arrangere en fotokonkurranse hvor følgere sender deg snaps med ulike filtre eller faceswap eller annet. Hvis du tar screenshots er dette også en mulighet til få materiale til fremtidig eventpromotering, men da må du være tydelig på at bildene folk legger ut kan komme til å bli brukt til promotering.
Eksempler: I forbindelse med en stor surfeturnering arrangerte World Surfing League en skattejaktlignende konkurranse. De sendte ut jevnlige snaps av en våtdrakt på forskjellige steder i strandområdet hvor turneringen ble avholdt, og konkurransen gikk ut på å finne den. Dette er et eksempel på en konkurranse som både gir deg oppmerksomhet og får folk til å aktivt utforske eventområdet ditt.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
5. E-post
Bruk e-post for å lage en eksklusiv konkurranse for de som abonnerer på nyhetsbrevene og eventene dine. Du kan oppfordre til videresending av e-postene du sender, eller oppfordre folk til å reagere på e-postene på en annen måte for å vinne. Du kan også oppfordre folk til å abonnere på nyhetsbrevene dine ved å legge ut en lenke til nyhetsbrevet ditt på sosiale medier. Bruk bit.ly for å spore lenkene, og finn ut hvor nye abonnenter kommer fra.
Eksempler: Du kan plukke opp gode tips til hvordan man holder konkurranser for å utvide e-postlisten din hvis du går inn på bloggen til Mailchimp.
Vil du ha en eventside hvor man ikke behøver å være medlem på en bestemt sosial plattform for å se den? Opprett ditt event på Billetto, og del lenken til en eventside som alle kan se.