Eventskilting er en flott måte å gi veibeskrivelser, promotere et merke, eller bare gi gjestene litt underholdning.
I denne guiden går vi gjennom…
- Hvorfor du trenger eventskilting
- Hva du bør tenke på før du bestiller skiltene
- De ulike typene av eventskilt som er tilgjengelig
- Noen tips om plasseringen av skiltene
Les videre for å lære om hvordan du merker ditt neste event effektivt.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hvorfor trenger du skilting på events?
Det er sannsynlg at du trenger minst et skilt eller to, uansett hva slags event du organiserer. Mindre events vil naturligvis kreve færre skilt enn store konferanser og festivaler.
Her er noen av områdene du vanligvis trenger skilting for på et event:
- Innganger
- Registreringsområde
- Køer
- Mat og drikke
- Toaletter
- Scener
- Informasjonspunkter
- Ladestasjoner
- Røykeområder
- Utganger (både vanlige og for nødstilfeller)
Du vil kanskje også bruke skilting som supplement til følgende:
- Event branding
- Event tidsplan
- Stedskart
- Helse- og sikkerhetsadvarsler
- Sosiale medie navn og hashtags
Tips: Canva har mange gratis eventskiltemaler du kan bruke og tilpasse for eventet ditt.
Hva du bør tenke på når det kommer til eventskilting
Fordi det er så mange forskjellige typer events, vil det også være forskjellige krav til eventskilting. Her er noen av tingene du bør vurdere for ditt event.
1. Hva er målet med eventet?
Formålet med eventet vil i stor grad avgjøre hvilke skilt du trenger. En business konferanse vil trenge sponsor skilting, mens en fundraiser vil trenge skilt som fremmer den veldedige saken.
2. Hvor skal eventet holdes?
Det om eventet ditt holdes innendørs eller utendørs (eller begge deler), vil også avgjøre hvilken type materiale dine skilt bør lages av. Utendørs skilting må være slitesterk og værbestandig.
3. Når kan du få tilgang til lokalet?
Det er flott hvis du får tilgang til lokalet og kan sette opp skiltene før eventet. Hvis det ikke er et alternativ, så be om et kart over lokalet, slik at du kan planlegge hvor du skal plassere skiltene på dagen for eventet.
4. Hvem skal delta på eventet ditt?
Du bør alltid holde publikum i tankene dine når du planlegger eventet ditt. Det samme gjelder skiltingen også. Hvis du inviterer forretningskunder, bør de bli imponert av merkevaren. Hvis du inviterer pressen, vil de trenge all nødvendig informasjon.
5. Hvor lenge varer eventet ditt?
Hvis du er vert for en musikkfestival, en forretningskonferanse eller en varemesse, kan det fort ha en varighet på mer enn en dag. I så fall bør du vurdere digitale skjermer som kan vise forskjellig informasjon for hver dag i eventet, for eksempel det daglige programmet.
6. Er eventet ditt gjentagende?
På samme note som events som går over flere dager, bør du vurdere om du vil organisere eller delta i et lignende event i fremtiden. Hvis det er sannsynlig, så kan det lønne seg å investere i slitesterk skilting som vil bestå tidstesten.
7. Er det et delt lokale?
Varemesser og konferanser er delte rom hvor alle konkurrerer om oppmerksomheten. Hvis du deler eventet med andre, er det viktig at du legger vekt på skilting som hjelper deg å skille deg ut fra mengden.
Typer skilting
Nå som vi har en oversikt over hvilke skilt du trenger og hva du bør vurdere før du bestiller dem, er det på tide å se på hvilke typer skilting som er tilgjengelig.
1. Hengende bannere
Et hengende event banner er en av de enkleste og mest effektive formene for skilting du kan sette opp. Du kan få dem i slitesterk og værbestandig vinyl, og de er veldig rimelige også.
2. Bannerstativ
Hvis du ikke er i stand til å henge et banner, er et bannerstativ ditt nest-beste alternativ. De er bærbare og enkle å sette opp, så du kan flytte dem fra et event til et annet.
3. Gulvgrafikk
Gulvgrafikk kan legge til en ny dimensjon til eventet ditt. De er også gode som en måte å gi eventets gjester veibeskrivelser til viktige deler av lokalet.
4. Bordskilt (og bordduk)
Hvis du har dårlig eller liten plass, så hvorfor ikke la møbler doble som skilting? Bordskilt er flott for bryllup og registreringbord for konferanser. Du kan også bruke merkede borduker eller setetrekk som et alternativ.
5. Hengende takskilt
Hvor ofte ser folk faktisk direkte opp i taket? Vel, hvis du har satt opp et massivt takskilt med en merket melding som strekker seg over alles hoder, så kanskje de vil ta en titt.
6. Digitale skilt
Vi har dekket digitale skilt tidligere i denne artikkelen, og med god grunn. De er en dyr innvestering, men de ser veldig imponerende ut og kan brukes igjen for enhver anledning.
7. Utstillingsbod
Selv om en utstillingsbod ikke er et skilt i seg selv, har ikke det stoppet utallige utstillere fra å bruke de på den måten. Utstillingsboder er en fin måte å skjære ut et lite hjørne for bedriften din når du er på en konferanse.
8. Bakteppe
Hvis du noen gang har vært på en konsert med favorittbandet ditt, så har du sannsynligvis sett noen imponerende baktepper. De er ikke bare gode for musikk events, men fungerer også som selfie-vegger.
9. Vinyl wraps
Alt kan bli omgjort til et skilt med vinyl wraps. Du har sannsynligvis sett et kjøretøy eller to som bruker de, men de kan klistre seg til så og si alle jevne overflater du kan tenke deg.
10. A-skilt
Hvis du vil ha noe litt mindre vaklende enn et bannerstativ, så prøv det gode gamle A-skiltet. Det tar mer enn et vindkast for å få det til å falle ned, og det har rikelig med plass til informasjon.
11. Graffiti vegg
En mer unik måte å markedsføre eventet på er med en graffiti vegg. Samarbeid med en lokal kunstner og få dem til å lage litt skreddersydd kunst. Husk å inkludere alle sosiale medie-koder i illustrasjonen.
12. Ballonger
Du vil ha store problemer med å få ballonger til å holde seg stille og stå i samme retning. Men de gir fortsatt gode muligheter for event markering. Putt logoen din på dem og opp, opp går de.
13. Projeksjoner
Hvis du ikke har lov til å bruke vegger og møbler, og ikke har budsjettet til et digitalt skilt, så gå for en projektor. Alt du trenger er en stor flat overflate som en vegg, gulv eller et tak.
14. Håndskrevne skilt
Som en siste ide, kan du gå for en vitage følelse og skrive skiltet for hånd. Det har en viss sjarm, og det er derfor denne metoden brukes av så mange restauranter, barer og live-lokaler.
Ytterligere tips for plassering av eventskilt
Noen av skiltene vi har gått gjennom, kan bare brukes på bestemte måter. Du kan ikke henge en utstillingsbod fra taket. (Vel, du kan prøve…)
Her er noen ekstra tips for plassering av eventskilt:
1. Bruk naturen
Heng skilt fra trær eller len de på steiner i stedet for å sette opp tre- eller metallpoler.
2. Tenk stort
Bruk store skilt slik at de kan sees fra avstand og fange folks oppmerksomhet.
3. Fottrafikk
Plasser skilt der folk går eller har ledige øyeblikk, for eksempel trapper, rulletrapper og heiser.
4. Gjennomsiktig grafikk
Bruk gjennomsiktig grafikk for å gjøre om vinduene til skilting og bidra til å blokkere irriterende blending fra solen.
5. 360 grafikk
Bruk et flaskehalspunkt, som inngangspartiet, for å plassere et skilt som omgir gjestene dine helt.
6. Barrierer og køer
Hjelp gjestene dine med å fylle tiden ved å gi dem nyttig informasjon når de venter på å komme inn.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Klar, ferdig, skilt
Det er rikelig med muligheter for kreativitet når det gjelder eventskilting. Alt kan bli omgjort til et skilt med litt fantasi og eksperimentering.
Har du noen erfaringer du vil dele med dine eventarrangør kolleger? Fortell oss om dine ideer i kommentarene nedenfor!
Legg igjen en kommentar