Når detaljene for eventet ditt er klart er det nesten på tide å publisere og dele det med resten av verden. Men før du gjør det er det noen punkter vi vil at du skal tenke på for å gjøre det beste ut av forsalget.

Billettsalg til et event vil typisk finne sted i én av to tidsperioder; enten idet de legges ut for salg eller i løpet av de siste to ukene før eventet finner sted.


Som arrangør er det ingenting som er verre enn følelsen av å vente på at billetkjøpere skal strømme til og kjøpe billetter på nett i siste liten, eller enda verre, å satse på at billettene du fortsatt ikke har solgt skal bli kjøpt av spontane kjøpere i døra. Heldigvis finnes det flere måter å oppnå et jevnt billettsalg fra billettene legges ut til arrangementskvelden.


Hold på toppunktene

For å få en kickstart på salget er et early bird-tilbud midt i blinken. Å selge billetter med rabatt til de som er tidlig ute gjør at billettsalget får en god start ved at kjøperne belønnes for å kjøpt billett tidlig. Å få i gang billettsalget tidlig gjør at du kan slippe å bekymre deg for at ingen kommer til å komme, og det blir lettere å planlegge.

Å legge ut ulike rabatterte billetter underveis kan gi salget en boost på veien, men dette kommer an på hvor mye tid du har igjen til eventet skal avholdes. Å øke prisen gradvis ettersom eventet nærmer seg vil gjøre det mer attraktivt å kjøpe billetter med det samme de oppdager eventet, og igjen belønne kundene dine for å være tidlig ute.

Vær kreativ med hva du tilbyr under forsalget. Med muligheten til å lage egentilpassete billettyper, tilgangskoder og passord, med mere er det bare fantasien som setter grenser-. Bruk drikkekuponger, billetter med merchandise for å få opp salget og oppmuntre gjester til å være tidlig ute. Å selge merchandise på forhånd gjør det også enklere å planlegge hvor mye merchandise du skal bestille og ta med til arrangementet.

Å dra på konserter, teaterstykker og andre arrangementer er noe folk ofte gjør sammen, så hvorfor ikke tilby grupperabatter? I tillegg til at prisen vil gjøre det mer attraktivt å kjøpe flere billetter sammen, så vil grupperabatter også oppmuntre folk til å dele arrangementet og invitere venner og familie.

Ved hjelp av kreativ planlegging vil du snart ende opp med en salgskurve med flere toppunkter og raskere akkumulering av forhåndskjøpte billetter.

Dette er bare noen få ideer. Hvilke strategier som passer best for deg avhenger av bl.a. størrelsen på eventet, hvor lang tid du har satt av til forhåndssalg og planlegging, hvor tidlig du oppretter eventsiden, samt prisen på billettene. Det vil for eksempel som regel ikke gi mening å opprette “early bird”-billetter for en ukentlig indie-konsert som koster 50 kroner, men det kan være en strålende løsning hvis du arrangerer en festival med plass til 10 000 publikummere hvor inngang koster 1000 kroner per billett.


Når et tre faller i skogen…

Ethvert nytt eller kreativt tilbud er en mulighet for å engasjere fans, nå et nytt publikum og, viktigst av alt, å forhåndsselge billetter til ditt event. Enten det er på sosiale medier, via nyhetsbrevet ditt eller via en annen kanal, vær sikker på at du gjør det du kan for å skape blest om eventet ditt!



Kom i gang nå


Opprett event



The Price is Right

Hva billettene skal koste er noe som må gjøres gjennom veloverveide evalueringer. En perfekt billettpris burde antyde hva publikum kan forvente av eventet, samtidig som den ikke skremmer vekk potensielle kjøpere.

Først av alt er det viktig å tenke på din plassering i event-landskapet. Hvis du f.eks. er en helt fersk arrangør, og ikke har et stort nettverk enda, så kan det være lurt å holde prisen på et lavt nivå for å få flest mulig til å komme og bli kjent med hva dere gjør.

For sponsede eventer eller markedsføringseventer kan det være lurt å ha gratis inngang for å få merkevaren kjent blant flest mulig mennesker. For de fleste er det mer fristende å gå på et gratis arrangement enn å måtte kjøpe en billett, men forskning har dog vist at sannsynligheten for at gjester som har takket ja til en invitasjon faktisk kommer på eventet er større for eventer som koster minst 50 kroner enn for eventer som er gratis. Tenk nøye gjennom hva som er målet med eventet og hvem som er målgruppen din før du velger å ha gratis inngang. Vær oppmerksom på hvem som er konkurrentene dine, deres priser, og hva som er gjennomsnittsprisen i ditt marked. Enkelte eventer som f.eks. bransjetreff burde generelt sett alltid være gratis.

Å finne den perfekte billettprisen kan være vanskelig. Vær oppmerksom på konkurrentene dine, deres priser, og hva som er den gjennomsnittlige billettprisen for eventer i samme størrelse og kategori som ditt. Skal du leie et lokale? Skal du servere drinker eller snacks? Har du fått med en kjent foredragsholder? Sørg for at alle slike faktorer er tatt med i betraktning når du bestemmer prisen, i tillegg til å tenke på publikummets villighet til å bruke sine hardt opptjente penger på akkurat ditt event.


Hvilke faktorer syns du er viktige for å finne den perfekte prisen? Har du noen tips til å booste forsalget som vi ikke har inkludert her, og som du ønsker å dele? Skriv til oss på Twitter og fortell oss om dine erfaringer!

Contact Billetto Support


Trenger du hjelp?


Teamet vårt er her for å hjelpe deg! Sjekk også ut ofte stilte spørsmål fra arrangører, for å se om du kan finne svar på noen av dine spørsmål.