Moving Sound #1 - Microtub

Dec 03 2016 20:00 - 22:00

Rimi Imir Scenekunst, Badehusgata 25B, 4014 Stavanger


Moving Sound, i samarbeid med Rimi/Imir Scenekunst inviterer til åpningsfest lørdag 3. desember kl.20.00!

Den mikrotonale tubatrioen Microtub inntar arkitekt Tor Olav Austigards splitter nye installasjon.



Program for kvelden
- Tor Olav Austigard forteller kort om installasjonen
- Konsert med Microtub
- Forfriskninger og platesnurring etter konserten

NB! Det er begrenset kapasitet. Vi legger ut 50 billetter for salg. Reserver plass ved å sende en mail til movingsoundseries@gmail.com

Pris: 200 / 100 (student/medlem av Ny Musikk) + billettavgift



MICROTUB
Robin Hayward - mikrotonal F - tuba
Peder Simonsen - mikrotonal C - tuba
Martin Taxt - mikrotonal C - tuba
--------------------------------------------------------
Bjørnar Mæland - lysdesign

Bestående av tre mikrotonale tubaer, utforsker Microtub instrumentets muligheter fra et mikrotonalt perspektiv. Fargekodede skulpturpartiturer blir brukt for å definere områder i det harmoniske rommet, og presenterer geometriske strukturer som over tid blir utforsket av musikerne.

De har opptrådt på festivaler i Norge, Frankrike og Østerrike, og turnerte i Tyskland og Japan i 2012.

I mai 2016 ble de invitert til festivalen FIMAV i Quebec, Canada. Her urfremførte de musikken som blir utgitt på albumet Bite of the Orange i februar 2017.

(...)Each of FIMAV’s strongest performers made new space and created new levels of resonance, whether literally and physically or culturally and psychologically. Perhaps none did so more than Microtub, with Robin Hayward, Peder Simonsen, and Martin Taxt playing three of the world’s four microtonal tubas. Together they explored compositions that created tremendous temporal space using long tones, then found in their rare instruments very specific, previously unheard pitch intervals, distances that took close listening into new territory.(...)
Stuart Broomer, Music Works

(...)Together the three tubas, positioned in a circle around a geometric construction, created deep consonances that dissolved seamlessly into palpable, oscillating dissonances—hard work on a brass instrument. But the result was a subtle, nuanced performance, full of oceanic movement despite the seeming stillness of the piece(...)
Suzanne Lorge, New York City Jazz Records

Ordinær

Not Available


Student/rabatt

Not Available