Ønsker du å opprette spennende arrangementer? Du er i riktig epoke!
Internett har gjort alle slags endringer i eventorganisering. Med bare et klikk kan eventdeltakere lære mye om kommende sammenkomster.
Det er trygt å si at ting har endret mye siden avisgutter ropte på travle gater. Personlig savner vi ikke de gamle måtene.
Men digital betyr ikke enklere. Hvordan kan eventorganisatorene velge de riktige nettstedene for deres behov? Ikke alle nettsteder for eventbooking er skapt like. Hvert godt nettsted har et sett med funksjoner rettet mot bestemte eventorganisatorer.
For å finne det rette nettsted for eventbooking for kommende arrangementer, bør du vite hva du skal fokusere på. Vi utforsker 6 nøkkelaspekter ved nettsted for eventbooking for å hjelpe deg med å finne den mest hensiktsmessige.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Billettkjøperfunksjoner
Du må først tenke på folk som kjøper billettene dine. Hvilke funksjoner nettsteder for eventbooking tilbyr dem? Hvor lett er det å finne og registrere seg for arrangementer? Tenk litt på følgende.
Publikumet på lokalet
Hvem er ditt publikum? La oss si at du skal organisere musikkarrangementer som f.eks. konserter. I så fall vil du ha et nettsted for eventbooking som hovedsakelig fungerer i musikkarenaen.
Eller kanskje vil du organisere ulike arrangementer. I så fall er et spesialisert nettsted for eventbooking trolig ikke det beste valg. Se etter noe litt mer generelt.
Eventanbefalinger
Noen nettsteder har eventanbefalinger for mer dristige eventdeltakere. («Nettstedet sa at det var en god ide, så la oss…«) Disse kan appellere til brukere som liker å prøve nye ting. Eller kanskje folk som liker litt veiledning.
Organiserer du et arrangement for et populært band? Du vil definitivt ønske at konserten dukker opp på forsiden. Nettsteder som Billetto bruker avansert AI til å markedsføre bestemte hendelser til sine besøkende. Disse anbefalingene er tilpasset de ulike interessene til ulike brukere av nettstedet.
Et nettsted for eventbooking skal arbeide for å matche kunder til arrangementer. Slik får du kunder å komme tilbake. Det er en vinn-vinn-vinn for billettkjøpere, eventorganisatorer, og selve bookingnettsteder.
Søkefunksjon
Eventbookingnettsteder bør være brukervennlige. Derfor er en enkel og nyttig søkefunksjon avgjørende. Billettkjøpere burde enkelt kunne finne det de leter etter.
Bedre søk betyr bedre sjanse for at relevante kjøpere oppdager arrangementet ditt. Og dette betyr en større sjanse for at arrangementet ditt blir solgt ut!
Så hvis du finner et nettsted med gode søkeverktøy, hold det på listen din.
Sosiale medier
Hendelser er sosiale opplevelser. Dine eventdeltakere vil ofte ønske å dele sine opplevelser med andre. En av de enkleste måtene for billettkjøpere å få ordet ute er — selvfølgelig — sosiale medier.
Et nettsted for eventbooking bør inneholde en funksjon for deling av nye kjøp. Ideelt sett vil det muliggjøre eventdeltakere å spre ordet på deres foretrukne medieplattform. Ikke bare forbedrer dette brukeropplevelsen, men det er også gratis reklame for arrangementet ditt!
Vi elsker lukten av gratis reklame om morgenen. Gjør du det ikke?
Betalingsmåter
En uheldig bivirkning av elektronisk handel er digital tyveri. Kloke online eventdeltakere vil være forsiktige med uønskede tredjeparter. Disse sleipe kriminelle kan prøve å få tak i kundens bankkontoinformasjon.
Et godt nettsted for eventbooking bør tilby kjøpsalternativer via pålitelige tredjeparter som PayPal. Det bør også akseptere store kredittkort via sikre og krypterte betalingsløsninger. Bare etablerte «big-name» nettsteder for eventbooking kan fungere med kjøp på stedet. Men vi anbefaler ikke å ta noen sjanser.
Rabatter og tilbud
Prøv å finne noen som hater rabatterte varer. Vi vil vente.
Et nettsted for eventbooking skal la deg enkelt sette opp rabatterte billetter og kampanjer. Ønsker du å belønne dine førstedagskjøpere med en «Early Bird»-rabatt? Tilby en gratis velkomstdrink til folk som tar minst to venner med? Finn et nettsted som lar deg sette opp dette på bare noen få klikk.
2. Eventfunksjoner
Et godt bookingnettsted lar deg selge billetter. En fantastisk bookingnettsted kan hjelpe deg med andre trinn for å planlegge et arrangement.
Eventplanleggingsverktøy
Selger et bookingnettsted billetten og sier «Vi ses»? Eller har det noen verktøy for å hjelpe med planleggingsprosessen?
Jada, en simpelt bookingnettside kan passe dine behov. Men hvis du trenger mer, hold øye med nettstedet som tilbyr planleggingsverktøy.
Nettsteder som Whova gi programvareverktøy for å generere navnemerker eller spore deltakere.
Prosjektledelsesverktøy
Selg noen billetter og få fortjenesten. Enkelt, ikke sant? Ikke så mye.
En erfaren eventorganisator vet at deres jobb krever mye innsats. Det er mye å tenke på, så du trenger å finne et nettsted som gjør det letter for deg.
Eventbrite er et alternativ for arrangører på farten. Det lar dem administrere og spore arrangementer fra en smarttelefon.
Andre nettsteder — som Tame— la deg samarbeide med ditt team og administrere nesten alle aspekter av et arrangement.
Social Tables er dedikert til romlige oppgaver: ordning av sitteplasser, konfigurering av romoppsett og så videre.
Dag med eventverktøy
Ikke alle billetter blir kjøpt på nettet. Folk kjøper fortsatt på døren. Du kan finne nettsteder for eventbooking som tilbyr verktøy for å hjelpe med dørsalg.
Hva med å sjekke folk inn? Jo, du kan skrive ut en gjesteliste og krysse navn med en penn. Men mange nettsteder tilbyr apper som gjør smarttelefonen din om til en bona fide billettskanner. Du peker på en gjestes billett, og voila, de er sjekket inn.
3. Markedsføringsverktøy
Til og med den mest perfekt planlagte arrangement teller ikke hvis ingen deltar. Du må markedsføre det og få billettene solgt. Bookingnettsteder kan ofte ta noe av det arbeidet fra hendene dine.
Assistert eksponering
Se etter nettsteder som viser eller til og med aktivt markedsfører hendelsen din til det offentlige øye. Noen gjør dette gjennom målrettede anbefalinger (se nr. 1). Andre markedsfører arrangementer via egne sosiale medier.
Annonsering
Nettsteder for eventbooking som WeGotTickets lar organisatorene betale for annonser. Hvis du kan betale litt ekstra for annonser i utgangspunktet, kan du til slutt selge flere billetter. Tross alt må en kunde få vite om arrangementet før de kan klikke på det.
Trending-paneler
Enkelte nettsteder har «trending»-paneler som informerer besøkende om store forventede hendelser. Hvis du organiserer et stort event, er et bookingnettsted med trendingpanel en nødvendighet.
Selvfølgelig, hvis arrangementet ditt er en mindre operasjon, kan et trening-panel være en ulempe. Hvis du forventer lavere oppmøte, vil arrangementet ditt sannsynligvis ikke klatre opp til trendingområdet. Du vil ikke ha andre «Trending» arrangementer som distraherer folk fra dit eget event.
4. Prispolitikk
Nettsteder for eventbooking belaster forskjellige avgifter og betaler ved ulike intervaller. Du må bestemme hvilket oppsett som passer best for deg.
Per-billett-gebyr eller faste priser.
De fleste nettsteder vil trolig ta sitt kutt fra billettsalg. Vanligvis er det en per-billett-gebyr. Av og til er det en flat pris per event.
TicketTailorer et nettsted for eventbooking som belaster organisatorene månedlig. Alternativt samler Billetto et gebyr per solgt billett. Du får også valget mellom å overføre dette gebyret til deltakerne.
Til slutt kommer avhenger det helt av det som fungerer for deg. Sørg for at du forstår hvordan gebyrene fungerer før du bestemmer deg for et bookingnettsted.
Utbetalingstid
Aldri rot rundt noens lønn! Når du ser over bookingnettsteder, ta litt tid å sjekke ut utbetalingskalendere.
Blir organisatorene betalt så snart billettene selges? Er utbetaling på ukentlig eller månedlig basis? Enkelte nettsteder kan ganske enkelt utøve en engangsbeløp etter at hendelsen er slutt. Igjen er organisatoren den beste dommeren. Hvis du ikke har sjekket, er inntektene dine kanskje ikke tilgjengelige så snart som du håpet. Du må ikke finne ut dette for sent.
Aldri undervurder hvor nyttig litt forskning kan være.
Tips: Sjekk ut dette oversikt av nettsteder for eventbooking og deres priser.
5. Innsikt og rapportering
Eventbookingnettsteder kan tilby ulike innsikter om billettsalg.
Hvem kjøper billettene dine?
Bookingnettsteder vil ofte spore nettstedaktivitet. Dette gir verdifulle data for organisatoren. Hvis du vet hvem som kjøper billettene dine, kan du bedre utforme markedsføringsprosessen. Det bidrar også til å vite hvilke av dine markedsføringskanaler som kommer med flest salg.
Markedsføring handler om å målrette det rette publikum. Sørg for at du velger det nettstedet for eventbooking som vil hjelpe deg med de riktige dataene.
Tilgang til dataene
Hva slags tilgang har du til dataene? Kan du sjekke ut tallene i sanntid når de endres? Eller kan du bare se disse tingene etter at arrangementet finner sted?
Å se dataene i sanntid er ideelt. På denne måten kan du lage kontinuerlige endringer i markedsføringsstrategien. Selvfølgelig er statistikken etter arrangementet fortsatt veldig verdifull.
Hva tilbyr et nettsted med hensyn til dataanalyse? Kan du sortere gjennom dataene? Hva med filtrering? Selvfølgelig du kan alltid eksportere dataene og sortere dem på egen hånd. Men erfarne bookingnettsteder vet at tid er penger!
Jo mer tid et nettsted kan spare deg, desto bedre det er.
Tips: Ikke ta vårt ord for det: Les mer om «stor data» og arrangementer.
6. Reputasjon og tillit
Når du sjekker ut alternativene dine, ikke glem reputasjon. Nivået på tillit en kunde plasserer på nettstedet er avgjørende. Dette er vanskelig å måle. Tross alt er det ingen streng terskel av tillit. En eventdeltakers pålitelige nettsted kan sitte i en annens avvisningsboks.
Likevel er det noen faktorer du kan bruke for å sjekke påliteligheten. Hvor gammel er eventbookingsnettstedet? Nye nettsteder ser ut mindre pålitelig til kunder.
Hva med anmeldelser? Vi er en sosial art. Lesere vil ta lavere anmeldelser mer seriøst. Som en organisator vil du trenge noe nærmere fem glitrende stjerner.
Tips: Denne rangerte listen over programvare for eventbooking fra Capterra er et godt sted for å starte.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Det er ditt valg.
Nå har du en god ide om hva du skal se etter i et nettsted for eventbooking. Bruk denne informasjon til søket ditt. Vi er sikker på at du vil ende opp med den perfekte match for ditt kommende arrangement.
Legg igjen en kommentar