Alle tallerkene har blitt slikket rene, og gjestene har forlatt eventet ditt fornøyd. Alt som gjenstår, er å vurdere om disse Instagram-bildene trenger filtre eller ikke.
La oss se på hvordan du kan følge opp etter et mat- og drikkeevent.
Denne trinnvise guiden viser deg hvordan du skal …
- Evaluere eventet
- Takke alle for at de deltok
- Be om tilbakemelding
- Gi dem et incitament for å komme tilbake
- Gå gjennom markedsføringen
- Telle billettsalget
- Lukke budsjettet
- Forberede deg på neste event
Fortsatt sulten på mer? Vi serverer de beste tipsene.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Evaluer eventet
Nå som støvet har lagt seg, er det på tide å se på hvor bra eventet gikk. Start med det store bildet, og vurder om det er noen praktiske aspekter som kan forbedres.
Spørsmål å stille deg selv:
- Gikk alt som planlagt og på riktig tid?
- Hvor godt gjorde cateringfirmaet jobben sin?
- Levde lokalet opp til forventningene?
- Vil du vurdere å jobbe med de samme partnerne igjen?
Når du vet svarene på disse spørsmålene, får du en bedre idé om hvordan du kan forbedre det neste eventet.
Tips:Vår guide for å evaluere events kartlegger hvordan du måler din suksess.
2. Send ut et takkekort
Det er alltid en god idé å takke gjestene for at de kom. Hvis det ikke var for dem, ville det bare vært deg som satt i et rom fullt av deilig mat.
(Som egentlig ikke høres så veldig ille ut..)
Send ut et brev eller en e-post og takk gjestene dine for at de kom og skapte en god atmosfære. Inkluder et velsmakende bilde som minner dem om den gode maten du serverte.
Du bør også takke de som hjalp deg med eventet. Det inkluderer lokalets ansatte, og kanskje viktigst, cateringfirmaet som leverte maten.
Hvis noen del av eventet ble sponset av et mat- og drikkevarefirma, sørg for å takke dem for deres støtte også.
3. Be om tilbakemelding
Et takkekort er ikke bare en utmerket måte å vise din takknemlighet på, men det er også en fin måte å samle inn tilbakemeldinger på. Ikke bare fra gjestene selv, men også fra lokalet og cateringfirmaet.
Her er noen eksempler på spørsmål du kan stille gjestene dine:
- Hva syntes du om menyen?
- Ble maten servert i tide?
- Hva var den beste delen av måltidet?
- Vil du delta i fremtidige mat- og drikkeevents som dette?
- Hva slags mat ønsker du å se på neste event?
Du kan stille åpne spørsmål som disse, eller du kan kvantifisere tilbakemeldingen ved å gjøre dem til flervalgsspørsmål. Sistnevnte er nyttig for mer omfattende mat- og drikkeevents.
Tilbakemeldingene du ønsker fra lokalet og cateringfirmaet er sannsynligvis mer spesifikke. Åpne spørsmål er bedre her, for å sikre at du får alle de relevante detaljene.
Ikke vær redd for å gi tilbakemelding til cateringfirmaet heller. Det er viktig å kommunisere godt hvis du planlegger å jobbe med dem igjen i fremtiden.
Tips: Les vår guide om gratis eventundersøkelsesverktøy for å hjelpe deg med å samle tilbakemeldinger fra middagsgjestene dine.
4. Gi et incitament for å komme tilbake
Du har takket gjestene for at de kom, noe som er hyggelig gjort. Deretter har du bedt de om å gi deg tilbakemelding, noe som er en forespørsel om deres tid.
Sett sammen e-posten din som et smørbrød.
I stedet for å avslutte den med en forespørsel, gjør de engasjerte med et incitament. Det er ingen bedre måte å gjøre det enn ved å tilby en rabatt på neste event.
Ikke bare vil dette gjøre de glade for å gi deg tilbakemelding, men det vil også øke sannsynligheten for at de deltar på ditt neste mat- og drikkeevent.
Tips:Les vår guide om hvordan du gjør gjestene dine til talsmenn ved å tilby incitamenter.
5. Se på data fra markedsføringen
Når du har mottatt tilbakemelding fra gjestene som deltok, bør du se på hvor godt du markedsførte ditt mat- og drikkeevent.
Billettsystemetditt gir deg mye innsikt, men forteller ikke hele historien. Du bør også se på svarfrekvens på e-postene dine og sosiale medier.
En e-postplattform som MailChimpvil fortelle deg hvor mange som har…
- Åpnet e-posten din
- Klikket på lenken
- Svarte på e-posten
- Meldte seg av e-postlisten din
På samme måte vil de fleste sosiale medieplattformene som Instagram(hjemmet til foodies) vise deg antall «likes», delinger, kommentarer og så videre.
Til slutt, vil ett Google Alert søk på events navn avsløre om det ble dekket av eventuelle medier.
Legg sammen alle disse tingene, og du vil få et godt bilde av hvor godt du har markedsført mat- og drikkeeventet ditt. Nå er spørsmålet om innsatsen førte til billettsalg.
Tips:Vår guide for å markedsføre mat- og drikkeevent bør gi deg alle verktøyene du trenger.
6. Telle opp billettsalget
Hadde du et fullt hus? Eller var det billetter igjen? Hvis du har brukt en billettplatform for å selge billetter, er disse tallene bare et par museklikk unna.
Hvis billettene ikke ble utsolgt, bør du brainstorme noen ideer for hvordan du kan selge flere neste gang. Kanskje du kan ha en billett giveaway på sosiale medier for å skape mer spenning.
7. Rydd i budsjettet
Det er på tide å se på bunnlinjen. Hvor mye penger tjente du på billettsalg satt opp mot hvor mye du har brukt på mat, drikke, lokalet og markedsføringen?
Hvis du har røde tall, betyr det ikke nødvendigvis at du har brukt penger på for mange ting. Det kan bare være et spørsmål om å bruke penger på forskjellige ting.
Kan du, for eksempel…
- Finne et billigere cateringfirma?
- Bruke forskjellige ingredienser (hvis du lagde maten selv)?
- Forhandle en bedre avtale med lokalet?
- Bruke penger på Instagram-annonser i stedet for utskriftsannonser?
En annen ting å vurdere før du reduserer kostnadene, er om du kan få ekstra inntekter fra fremtidige events.
Kan du, for eksempel…
- Ordne sponsing fra en matleverandør?
- Selge event merchandise?
- Inkludere valgfrie tillegsgoder som gjestene betaler for?
Tips:Les vår guide om hvordan du strukturerer eventbudsjettet ditt som en proff.
8. Planlegg neste mat- og drikkeevent
Med alle beregninger og tilbakemeldingsforespørsler ute av veien, er det på tide å se fremover. Hvordan vil ditt neste mat- og drikkeevent bli?
Hvis du fokuserer på mat, skal det neste ha et japansk tema? Eller om det er et drikkeevent, kan du kanskje ha en whiskysmaking i stedet for vin?
Forhåpentligvis har du tatt mange bilder av både mat og drikke fra eventet du nettopp holdt. De vil være veldig nyttige i din neste nettbaserte markedsføring.
Bruk bildene og videoene til å skape engasjerende innlegg på sosiale medier, ikke bare for gjestene som kom, men for potensielt fremtidige middagsgjester.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Rens ganen din
Du er bare like god som ditt siste event, så nå som dette er ferdig, er det på tide å vende tilbake til tegnebrettet.
Du bør ha noen flere verktøy i verktøykassen din for å gjøre ditt neste event enda deiligere og mer Instagram-verdig enn det siste.
Legg igjen en kommentar