Har du øvd på den store forestillingen, men ennå ikke hatt tid til å se på teater-billettering? Da er du på rett sted.
Vi vil gå gjennom …
- Hvor du finner sider for teater-billettering
- Hva du bør se etter i programvare for teater-billettering
- Hvordan du selger teaterbilletter både online og offline
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Sider for teater-billettering
Du er bortskjemt med valg når det gjelder løsninger for teater-billettering. Ikke bare finnes det et bredt utvalg av generelle nettsteder du kan bruke, men det er også plattformer som utelukkende er dedikert til teaterevents.
1. Billetto
Vi lister opp mange teaterevents på plattformen vår og har noen få spesifikke og dedikerte verktøy for teatre. Det er enkelt å lage et kart over lokalet og selge billetter for sitteplasser. Eller å bruke «gjentatte events» -funksjonen vår for å planlegge et antall gjentatte visninger.
Du kan være vertskap for en gratis forestilling uten å betale oss en krone for billettene, eller starte en fullverdig markedsføringskampanje rett fra plattformen vår. Våre bestillingsgebyrer for betalte teaterevents er så lave som 3% av billettprisen.
2. Yapsody
Yapsody er en annen kul billettplattform som også tilbyr avgiftsfri billettering for gratis events. Det betalte alternativet deres inkluderer også et introduksjonstilbud som fjerner gebyret på de 50 første billettene som selges. YapScan-appen deres lar deg skanne billetter på dagen for eventet og gir deg innsikt i sanntid.
3. Fienta
Billettplattformen Fienta hjelper deg med å selge billetter på nettet uten at du mister grepet på operasjonen din. Brukergrensesnittet er intuitivt og kommer med gode analyseverktøy som hjelper deg med å forstå deltakerdataene dine. De kan også skryte av et billettsystem basert på ingen gevinst-ingen avgift: Du betaler bare for billettene du faktisk selger.
4. Oveit
Oveits plattform lar deg registrere deltagere for teaterproduksjonen din, men den kommer også med noen kule tilleggsfunksjoner. Plattformen deres har et lukket kretsløp, noe som betyr at betalingene dine blir behandlet selv om WiFi-en forsvinner. Du kan også bruke gratis verktøyene deres for eventstyring.
5. TicketSource
TicketSource forener online og offline verdener for å lage en alt-i-ett-billettplattform. Du kan designe sitteplaner for forestillingene dine, og godta donasjoner hvis det er for en veldedighet. Den kan også integreres med e-postplattformer som MailChimp.
Tips: Du kan finne en oversikt over ekstra billettsystemer for teater her på bloggen vår.
Hva du bør se etter i programvare for teater-billettering
Ikke all programvare for teater-billettering er laget likt, så undersøk litt før du forplikter deg til en nettside. Her er noen viktige faktorer du må vurdere når du sammenligner og kontrasterer alternativene.
1. Billettgebyrer
Billettplattformer tjener penger ved å ta en del fra billettsalget ditt. Det kan være så lite som 3% (på Billetto), eller 10% (på WeGotTickets) av billettsalget ditt. Andre plattformer har en flat avgiftsstruktur, et månedlig abonnementsgebyr eller en blanding av alle tre. Sørg for at du finner en plattform som ikke har gebyrer for å arrangere gratis events hvis du ikke planlegger å belaste deltagere.
2. Generelle eller nisje-events
Noen plattformer lister events av alle slag, mens andre fokuserer på en spesifikk type event. Sjekk ut konkurransen din på plattformen. Er du den eneste som er vertskap for et teaterevent? Kan det i så fall få deg til å skille seg ut fra mengden? Eller vil det gjøre deg irrelevant for nettstedets brukere? Spør kollegaene dine i teaterbransjen hva opplevelsen deres har vært og hva de vil anbefale.
3. Data og analyse
Hvor mye innsikt gir plattformen deg om atferden til deltagerne? Viser det bare hvor mange billetter du har solgt, eller maler det et mer nyansert bilde? Integreres det med andre verktøy som Google Analytics eller Facebook Pixel? Data og analyse kan bli veldig detaljerte, så sørg for at billettsystemet du velger har alt du trenger.
4. Markedsføring
Enkelte billettplattformer vil tilby deg en rekke markedsføringsverktøy som hjelper eventet ditt med å ta av. Andre vil ganske enkelt gjøre det som står i beskrivelsen: liste opp showet ditt. Kanskje du ikke trenger noen ekstra markedsføring, eller kanskje du er så opptatt med jobb at du trenger all den hjelpen du kan få. Bare sørg for at det gir mening økonomisk. Ikke betal for noe du ikke vil bruke.
5. Tilleggsfunksjoner
Der er alt for mange funksjoner til at vi kan liste de opp her, men merk deg hvilke tilleggsfunksjoner hvert enkelt billettsted har. Kanskje du trenger en mobilapp for å skanne fysiske billetter i døra. Kanskje du vil at deltagerne skal kunne velge plassene sine før forestillingen. Eller kanskje du vil samle inn donasjoner for en veldedighetsforestilling. Sørg for at den plattformen du velger kan krysse av alle boksene.
Hvordan du selger teaterbilletter både online og offline
Nå som du vet om noen få løsningerfor teater-billettering, og hva du skal se etter i hver av dem, er det på tide å faktisk selge noen billetter. La oss se på noen få promoteringstaktikker som fungerer best for teaterevents.
1. Innhold på sosiale medier
Ja, sosiale medier er en selvfølge. Men en teaterproduksjon er en oppslukende opplevelse, og innhold i sosiale medier gjør at du kan gi folk en smakebit av det på forhånd.
Her er noen av måtene du kan lage interesse rundt produksjonen på:
- En offisiell trailer for teaterproduksjonen din — akkurat som Hollywood-filmer har.
- En video-omvisning i kulissene, teknisk oppsett og kostymeendringer.
- Intervjuer med rollebesetningen, regissør, kostymedesignere og teknikere.
- GoPro-opptak fra perspektivet til av en skuespillerne engasjert i dans, kamp eller akrobatikk.
- Videoopptak fra etter showet der folk som allerede har sett produksjonen forteller hva de syns.
- Klipp av publikumsreasksjoner under en av de tidligere forestillingene.
Tips: Ta en titt på 82 andre ideer for å promotere teaterproduksjonen din.
2. Konkurranser
Alle elsker en god konkurranse, spesielt hvis de kan vinne en billett. En billett som blir gitt bort gratis kan føre til ytterligere kjøp fra vinnerens venner.
Her er et par måter du kan organisere en billettkonkurranse på:
- Sett opp en give-away på sosiale medier for å øke engasjementet.
- Skjul billetter i lokale barer og lokaler og kunngjør en skattejakt.
Tips: Se på eksempler av billettkonkurranser for teater for inspirasjon.
3. Rabatter
Teater nytes best i selskap av gode venner og familie. Hvorfor ikke belønne de deltagerne som alltid har med seg andre? Segmenter de tidligere gjestene dine og send ut et rabattilbud til de som konsekvent kjøper flere billetter. Dette vil oppmuntre dem til å komme igjen. Du kan også samarbeide med en annen teaterorganisasjon og tilby rabatter når folk kjøper billetter til forestillinger ved begge lokalene deres.
Tips: Les artikkelen vår om hvordan du priser billetter for events for å lære mer om ulike prisstrategier.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Det er ikke over før den feite dama synger
Du har mange gode alternativer for teater-billettering. Og nå vet du hva du skal se etter, og hvordan du finner den rette løsningen som passer dine behov. Har du noen tips for å markedsføre og selge billetter til en forestilling? Gi oss beskjed i kommentarene nedenfor!
Legg igjen en kommentar