Så du vil åpne en popup-restaurant? Vi har det du trenger. Popups er en veldig populær forretningsidé blant gründere (så vel som deres sultne publikum).
I denne guiden vil vi se på…
- Fordeler og ulemper med en popup-restaurant
- Hvordan velge navn og tema
- Betydningen av en forretningsplan
- Hvordan du finner riktig beliggenhet
- Papirarbeidet du må ha i orden
- Hvorvidt du skal ha et mobilt eller midlertidig kjøkken
- Hvordan du lager en tiltalende meny
- Hvor du finner en POS-app, slik at du enkelt kan motta betalinger
- Markedsføring av din popup-restaurant
- Eksempler på vellykkede popups
Når du når enden av artikkelen, vil du ikke lenger være i tvil om hva du skal gjøre videre!
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Vurder fordeler og ulemper ved en popup-restaurant
En popup-restaurant kan være en lukrativ virksomhet hvis det blir gjort riktig. Men som alle andre forretningsforetak, er det viktig å ta hensyn til fordeler og ulemper før du hopper i det.
Fordeler
- Mindre oppstartsinvestering og overhead.
- Du kan prøve en ny meny, et tema eller priser før du investerer i en permanent restaurant.
- Fleksibilitet, når det kommer til beliggenhet.
- Gratis markedsføring hvis du åpner inne på et etablert lokale.
Ulemper
- Begrenset med ressurser og utstyr.
- Det er utfordrende å danne langvarige forhold til kundene.
- Veldig avhengig av online markedsføring.
2. Brainstorm rundt temaer og navn for popup-restauranten
Hvis du føler at fordelene er større enn ulempene, er det på tide å begynne å brainstorme temaer og navn for din spirende virksomhet.
Du må skille deg ut fra konkurransen. Velg et konsept som er enkelt å markedsføre på nettet og som fanger oppmerksomheten til alle forbipasserende.
Merkevaren din skal samsvare med menyen din, så du kan hoppe ned til seksjon 7 og gå baklengs derfra. Hvis du bare serverer bakte poteter, bør navnet ditt sannsynligvis være relatert til det.
Tips: Du kan bruke denne navnegeneratoren for restauranter til å finne et navn, og lese vår guide til mat- og drikkeevents for å hjelpe deg med å lage et tema.
3. Lag en forretningsplan
Som med alle andre virksomheter, er det lurt å bruke litt tid på å skissere nøyaktig hva du vil oppnå og hvordan du planlegger å oppnå det.
En forretningsplan er spesielt viktig hvis du vil jobbe med investorer, sponsorer, givere, eller for å få et banklån for å komme i gang.
Tips: Vi har laget en guide for hvordan du kan skrive opp en forretningsplan for å gi deg en idé om hva som er involvert.
4. Velg et sted
Beliggenhet er en annen viktig faktor du må vurdere når du planlegger din popup-restaurant. Blir det utendørs? Inne i et annet lokal? Eller kanskje til og med en popup matvogn?
Uansett hvilket sted du velger, trenger du tillatelse fra relevante myndigheter for å åpne din popup-restaurant.
Tips: Finn inspirasjon ved å lese guidene våre om de ulike typene lokaler som er tilgjengelige, hvordan du velger det riktige og hvordan du skal forhandle med eieren.
5. Søk om lisenser, tillatelser og forsikring
Nå som du har sett på noen popup-restaurantnavn og ulike beliggenheter, er det på tide å lese om regelverk som gjelder popup-restauranter, slik at alle papirene dine er i orden.
Du vil trenge…
- Forretningslisens
- Tillatelse for matservering
- Forsikring
Tips: Besøk Food Standards Agency for å se hva du trenger for å få din popup-restaurant godkjent.
6. Sett opp et mobilt kjøkken eller en midlertidig matsal
Med de rette papirene i orden er det på tide å få maten på hjul. Du har to alternativer når det gjelder det praktiske ved din popup-restaurant: et mobilt kjøkken eller en midlertidig matsal.
Et mobilt kjøkken er veien å gå hvis du vil servere mer enn ett sted. Undersøk varebiler og utstyrsleverandører for å se om du kan finne det du trenger for et mobilt kjøkken.
Alternativt, hvis du har kommet til enighet med et etablert lokale, søk opp hvilket utstyr du trenger til en midlertidig matsal. Det du trenger vil avhenge av størrelsen og oppsettet på plassen du har fått tildelt av lokalets ledelse.
Tips: Vår guide for leie av utstyr har mange gode ressurser for leie av utstyr.
7. Lag en meny
Middagen er nesten servert, men hva står på menyen? Menyen din vil være et viktig (hvis ikke det største) salgselement for din popup-restaurant, så design den med omhu.
Den bør samsvare med navnet, merket og temaet på popup-en. Men enda viktigere, det skal være noe som kan trekke et publikum.
Du bør vurdere…
- Mat fra lokalområdet: mange mennesker liker å støtte sine lokale bønder.
- Eksotiske ingredienser: imponer gjestene dine med noe sjeldent og interessant.
- Veganske alternativer: det er en populær trend som flere og flere restauranter deltar i.
- Spesialisering: vil du fokusere bare på brunsj eller lage frokost, lunsj og middag?
Tips: Les seksjonene #6 og #7 i vår guide for hvordan du planlegger en mat- og drikkeevent for å se hvordan du kan utforme menyen.
8. Last ned en app og et POS-system
Du vil selvsagt ha betalt etter å ha brukt mye tid og krefter på din popup-restaurant. Heldigvis er det mange praktiske apper som kan hjelpe deg med å håve inn litt penger.
Tips: Se på denne listen over de beste POS-appene, og les om hvordan du oppretter en app for popup-en din.
9. Følg en markedsføringsplan
Markedsføring bør allerede være en integrert del av den overordnede forretningsplanen din, men det er verdt å gjenta viktigheten av å markedsføre din popup-restaurant.
Sørg for at du samarbeider med en billettplattform som Billetto. Spre ordet om din nye satsning og kontakt alle relevante lokale publikasjoner for å få litt dekning.
Tips: Ta en titt på listen over markedsføringsstrategier og en trinnvis guide for hvordan du markedsfører din pop-up-restaurant til de rette folkene.
10. La deg inspirer av disse eksemplene på popup-restauranter
Hvis du fremdeles føler deg litt uforberedt, så fatt mot. Mange har prøvd å starte en popup-restaurant før deg. Du kan lære av dem, både av deres feil og suksesser.
La oss runde av denne guiden ved å ta en titt på noen vellykkede popup-restauranter som ikke bare har tjent penger, men også gjort sine popups til permanente restauranter.
1. Saison
Saison er et lysende eksempel på en «fra filler til rikdom» historie. Ikke bare ble denne San Francisco popup-en en permanent restaurant, men de klarte også å få tre Michelin-stjerner.
2. Coquine
Coquine er en søt liten familie restaurant som serverer alt fra gode småbiter til fire retters måltider. Hele bedriften, fra kjøkkenet til huset, drives av de to eierne.
3. Semilla
Semilla i Brooklyn er hjernebarnet til en kokk og konditor. Selv om de har hatt tidligere erfaring med Chez Jose, en annen popup, gjør det ikke Michelin-stjernestatusen deres mindre imponerende.
Tips: Sjekk ut denne listen full av eksempler på enormt vellykkede popups rundt om i verden.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Konklusjon
Å starte en pop-up-restaurant er ikke så veldig forskjellig fra å starte noen annen virksomhet. Du trenger et fantastisk konsept og en solid plan for hvordan du kan tiltrekke deg målgruppen du er ute etter.
Forhåpentligvis inspirerte denne guiden deg til å komme i gang og ga deg noen gode ressurser som hjelper deg å sette alt sammen.
Har du noen tips du vil dele med oss? Legg igjen en kommentar i feltet nedenfor!
Legg igjen en kommentar