Har du noen gang lurt på hvordan du kan promotere et event på LinkedIn? Er du i det hele tatt på denne plattformen av sosiale medier? Det har aldri vært en bedre tid for å ta din del av kaka enn nå.
Når det gjelder promotering av events, er ikke LinkedIn det første nettstedet for sosiale medier folk tenker på.
Faktisk har LinkedIn også fjernet eventfunksjonen den pleide å ha. Funksjonen blir for øyeblikket fornyet, men det betyr ikke at det ikke finnes andre måter for å promotere events på LinkedIn i mellomtiden.
I denne artikkelen vil vi diskutere …
- Hvorfor du bør promotere events på LinkedIn
- Hva som skiller LinkedIn fra Facebook og Twitter
- Hvilke typer events som promoteres best på plattformen
- Ti måter for å promotere eventet ditt på LinkedIn
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hvorfor markedsføre events på LinkedIn?
LinkedIn er en veldig undervurdert plattform for sosiale medier når det gjelder markedsføring. Siden den kom inn i markedet i 2002, har brukerbasen vokst hvert år.
La oss se på noen av statistikkene for LinkedIn.
Plattformen har nå over 500 millioner brukere, og sikter på å nå 3 milliarder. Rundt 40 millioner brukere er beslutningstakere i selskapet sitt, og over en fjerdedel av disse er millennials. Det er også et sunt kjønnsforhold, der 44% av brukerne er kvinnelige.
Men det er bare begynnelsen.
Her er de virkelige grunnene til at du bør promotere eventet ditt på LinkedIn:
- Gjennomsnittlige brukere har en høy disponibel inntekt.
- Innhold har høy organisk rekkevidde.
- Det er veldig lite konkurranse om inntrykk.
- 80% av B2B-leads kommer fra LinkedIn.
Hvis det ikke høres ut som en gullgruve, vet vi ikke helt hva vi skal fortelle deg.
Hva gjør LinkedIn annerledes som en markedsføringskanal?
Formålet med LinkedIn, er å legge til rette for profesjonell nettverking i konteksten av sosiale medier. Du kan ha fått inntrykk av at det hovedsakelig er rettet mot B2B-fagfolk, noe som for det meste er sant.
Men hvis du søker på LinkedIn-grupper, vil du finne en mye mer variert blanding av mennesker med ulik yrkesbakgrunn. Yoga instruktører og singer-songwriters? Ja, gjett om.
Så mens fokuset absolutt er på B2B, må du ikke avskrive nettstedet selv om du ikke spesialiserer deg i de aktuelle industriene. Se selv hva slags mennesker som bruker plattformen.
Hvilke typer events promoteres best på LinkedIn?
Fordi LinkedIn lener seg mer mot B2B enn B2C, ville du ha rett i å anta at den type events som er mest promotert på plattformen, vil være av en B2B-art.
Tenk konferanser, messer og nettverking events for profesjonelle.
Men du finner også selskaper som spesialiserer seg på yogakurs, musikkevents og matlagingskurs. Det viser seg at selv folk i dress, spiser mat og lytter til musikk.
Bruk det til din fordel.
10 måter for å promotere et event på LinkedIn
LinkedIn er en fantastisk plattform for markedsføring, og promotering av et event er intet unntak. Plattformen kommer med mange av de samme funksjonene som Facebook, men LinkedIns organiske rekkevidde er høyere og du vil konkurrere med færre innholdsskapere.
Bruk LinkedIn til …
- Å dele viktige kunngjøringer om eventet
- Å legge ut bilder og videoer fra tidligere events
- Å promotere mulighetene for nettverking på ditt event
- Å bruke rekkevidden til sponsorer og foredragsholdere
- Å beskrive lokalet, maten og underholdningen
Som med alle andre former for markedsføring på sosiale medier, bør du alltid ta sikte på å bruke oppmerksomhetsfangende overskrifter, velskrevne tekster og visuelle bilder for maksimal innvirkning. La oss se på noen av tipsene om hvordan du promoterer et event på LinkedIn, nedenfor her.
1. Personlige statusoppdateringer
LinkedIn lar deg legge ut statusoppdateringer, akkurat som på Facebook. Som med andre sosiale medie-plattformer får statusoppdateringer med bilder, video og flott tekst mest oppmerksomhet.
2. Statusoppdateringer for firmaet
Du kan også opprette en side for ditt eventfirma eller selve eventet. Her kan du også legge ut statusoppdateringer og feste disse til firmasidens nyhetsfeed, slik at de viktigste vises øverst.
3. Statusoppdateringer av influensere
Hvis du har en foredragsholder, underholder, sponsor eller mediepartner for eventet ditt, bør du også be dem om å legge ut om det på LinkedIn. Hvis de har status som influensere, vil det gjøre underverker for markedsføringen av eventene dine.
Du bør også oppfordre alle andre som er involvert i eventet ditt, for eksempel administrasjonen for lokalet og cateringfirmaet, til å dele lignende statusoppdateringer.
4. Publiserte innlegg
Du kan publisere bloggposter med lang form på LinkedIn. Du kan markedsføre eventet ditt på den måten, men unngå å fremstå som masete, eller «spammy». Plattformen belønner nyttig innhold, så hvis du skriver et nyttig «hvordan-innlegg» som kan hjelpe andre, kan den være kuratert og vises i LinkedIn Pulse-kanaler der det vil få enda større eksponering.
5. LinkedIn-grupper
LinkedIn-grupper ligner på de som finnes på Facebook. Her kan du delta i diskusjoner og utveksle kunnskap med andre mennesker som deler lignende interesser.
Vær forsiktig så du ikke spammer disse gruppene med kampanjen for eventet ditt. Bygg opp et forhold til gruppemedlemmene først, og generer litt velvilje før du deler detaljene om eventet ditt.
Du kan også opprette en ny gruppe spesielt for ditt event, og invitere alle til å bli med i gruppen.
6. Direktemeldinger
Du kan og bør også markedsføre eventet ditt med direktemeldinger. Med en gratis konto kan du sende meldinger til 50 kontakter samtidig, men du kan også bruke Sponset InMail for å nå folk du ikke er forbundet med.
Som med alle direktemeldinger, bør du prøve å gjøre dem personlige for hver enkelt person og ikke send dem meldinger for ofte.
7. Annonser på LinkedIn
I tillegg til sponset InMail, tilbyr plattformen også andre måter å annonsere eventet ditt på. Begge typene av annonser på LinkedIn ligner det du finner på Facebook.
Du kan kjøpe tekstannonser, som vil vises på høyre side av hver brukers nyhetsfeed. LinkedIn gir deg også muligheten til å presentere sponset innhold i nyhetsfeeden.
Eventbrite har satt sammen en PDF for å hjelpe deg, og LinkedIn har også produsert en eBok om hvordan du best bruker annonsene deres til å promotere eventet ditt.
8. Pimp profilen din
Det er et par skitne triks du kan bruke for å trekke ekstra oppmerksomhet til eventet ditt, ved å bruke den personlige LinkedIn-profilen din.
- Bruk overskriften og sammendraget for profilen din til å promotere eventet.
- Legg til eventets registreringsside i delen for kontaktinfo.
- Last opp bilder, videoer og presentasjoner til din profesjonelle portefølje.
- Lag en prosjekt-del og link til eventets registreringsside.
9. Rekrutter folk
Ja, hvem vil vel ha trodd det? LinkedIn er det perfekte stedet å finne medlemmer til ditt eventteam. Enten du leter etter frivillige til en festival eller interiørdekoratører, kan du legge ut en jobb på LinkedIn og ikke bare tiltrekke deg det rette talentet … men også promotere eventet ditt samtidig.
Tips: Ta en titt på guidene våre om å ansette eventpersonal og å finne frivillige til events for å lære mer om prosessen.
10. Engasjer, engasjer, engasjer
Til slutt, men viktigst av alt, må du huske det “sosiale” i “sosiale medier.” Ta kontakt med alle som liker, kommenterer, deler eller på annen måte uttrykker interesse for eventet ditt etter å ha sett meldingene, oppdateringene og det sponsede innholdet.
Deling er å vise omsorg, men å vise omsorg fører til mer deling.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
På tide å bli «linked»
Forhåpentligvis har du nå en mye bedre forståelse av hvordan du promoterer et event på LinkedIn. Som du ser er det mange måter å finne både teammedlemmer og deltagere på.
Har du førstehåndserfaring med å bruke LinkedIn til å promotere events? Legg igjen tankene dine i kommentarfeltet nedenfor og del dem med oss.
Legg igjen en kommentar