Du har fått øynene opp for den økende trenden med influensermarkedsføring, og nå lurer du på hvordan du organiserer bloggevents, slik at du kan bli med på suksessen.
Les denne artikkelen for å lære …
- Hva du bør tenke på før du planlegger eventet
- Hvordan du planlegger influenser- og bloggeventet
- Hvordan du sikrer VIP-gjester og sponsing
- Måter å engasjere deg med deltagerne dine under eventet
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Ha et klart mål i tankene
Bloggerne du inviterer til eventet ditt, vil (forhåpentligvis) ha en flott opplevelse som de kan skrive om etterpå. Men du bør også ha et klart mål for eventet.
La oss se på noen av måtene virksomheten din kan dra nytte av bloggevents på.
1. Skriftlige anmeldelser og koblinger
En av de mest åpenbare måtene du kan dra nytte av dette på, er at bloggerne vil skrive om virksomheten din og koble til nettstedet ditt fra deres blogg. Koblinger fra bloggere vil øke ditt nettsteds SEO.
2. Video anmeldelser
Mange bloggere lager også videoer (eller vlogger) for sosiale medieplattformer. En to-minutters videoomtale om bedriften din kan gi deg mye eksponering hvis vloggeren har et stort antall følgere.
3. Sosiale omtaler
Du trenger ikke en gang skrevne eller video anmeldelser av bedriften din for å få eksponering. En enkel tweet eller statusoppdatering med din bedrift tagget, kan utvide rekkevidden din online.
4. Nettverksmuligheter
Bloggeventet ditt er også en utmerket mulighet for deg til å bygge langsiktige forhold til bloggere og influensere. Disse forholdene vil hjelpe din markedsføringsstrategi på lang sikt.
5. Markedsføringsmateriell
Ta mange bilder og videoer av bloggeventet ditt. Du kan bruke disse som materiale for dine markedsføringskampanjer online. Husk å tagge bloggerne i innleggene dine for ekstra eksponering.
6. En god sak
Til slutt, kan du bruke bloggeventet til å fremme en god sak. Mange influensere ønsker å samarbeide med veldedige organisasjoner, så du kan også bruke det som et salgsargument for bloggeventet ditt.
Slik planlegger du bloggevents
Et vellykket bloggevent vil kreve grundig planlegging fra din side. Ikke bare vil du måtte planlegge alt annet knyttet til et event, men du må også finne influensere som vil komme.
Se hva som er involvert i planleggingen av et bloggevent her nedenfor.
1. Tidslinje
Velg en dato for eventet ditt som er langt nok fremover i tid, til at du har tid til å planlegge skikkelig. Kartlegg alt som må skje mellom nå og dagen for eventet ditt.
2. Budsjett
Sett et omtrentlig budsjett for alle aktivitene du vil organisere, og gi rom for en liten buffer i tilfelle ting ikke går som planlagt. Inkluder eventuelle inntektsstrømmer, for eksempel varesalg og sponsing.
3. Lokalet
Velg et unikt lokale som vil appellere til de influenserne du ønsker at skal delta. Hvis bedriften din allerede opererer fra et lokale, kan du spare penger ved å være vertskap for eventet der.
4. Tema
Bestem deg for et eventtema som appellerer til bloggerne og influenserne, men sørg for at det også er i tråd med ditt merke.
Slik sikrer du VIP-gjester og sponsing
Du må nå fri til influensere og få dem interessert i ditt event. (Det er også en god idé å samarbeide med andre virksomheter som kan være interessert i eventdeltagerne.)
1. Sett bloggere på shortliste
Bruk sosiale medierverktøy for å finne influnesere i din nisje. Shortlist de du føler vil være mest passende for merket ditt. Evaluer om de faktisk vil være interessert i å delta på bloggeventet ditt.
2. Få kontakt på sosiale medier
Det er lurt å få kontakt med bloggerne på sosiale medier før du sender ut den offisielle invitasjonen. På den måten er det mer sannsynlig at de vil legge merke til og svare på invitasjonen din.
3. Send ut invitasjoner til eventet
Design en invitasjon med et nettsted som Canva. Ta med alle relevante detaljer, som tid, dato, beliggenhet og formålet med eventet. Send den deretter ut til alle på shortlisten din.
4. Bruk en billettplattform
En god måte å holde oversikt over hvem som har godtatt invitasjonen til eventet ditt, er å bruke en billettplattform. Selv dersom eventet ditt er gratis å delta på, kan du få verdifull innsikt fra plattformens analyser.
5. Dra nytte av deltagerne
Mange bloggere og influensere henger i de samme sosiale kretsene. Når du har sikret deg noen få bemerkelsesverdige gjester til eventet ditt, ikke vær redd for å be dem om å spørre vennene sine.
6. Følg opp
Menneskene du ønsker at skal delta på eventet ditt vil sannsynligvis være etterspurte. Hvis du ikke har fått svar på invitasjonen din, kan du gjerne følge opp med en vennelig påminnelse om bloggeventet ditt.
7. Samarbeid med andre virksomheter
Du er ikke den eneste virksomheten som er interessert i å fri til bloggere og influensere. Bruk eventet ditt som en mulighet til å samarbeide med virksomheter som kan være interessert i å sponse eventet ditt.
Hva du kan inkludere i bloggevents
Du kan enkelt sette sammen et vellykket event og få folk til å mingle rundt litt god mat og mye sprit. Men det finnes bedre måter å engasjere deltagerne på.
La oss se på noen måter du kan få mest mulig ut av ditt bloggevent.
1. Foredrag og presentasjoner
Bloggere, som andre forfattere, elsker en god historie. Introduser dem for eventet ditt og bedriften din ved å ta dem med på en reise de senere kan skrive blogger og lage vlogger om.
2. Kurs og workshops
En flott måte å engasjere dine influenser deltagere på og å gi dem noe å tweete om, er å introdusere dem for et nytt konsept. Gi dem et fordypningskurs i det bedriften din gjør best.
3. Live-demonstrasjoner
Vis deltagerne hva virksomheten din gjør ved å invitere dem til en gratistime. Hold en matsmaking hvis du driver restaurant eller gir ut gratis ansiktsbehandlinger eller manikyr hvis du driver en skjønnhetssalong.
4. Spørsmål og svar
Deltagerne kan ha spørsmål til deg etter å ha hørt på forelesningen din, å ha lært hva du gjør og prøvd ut produktet eller tjenesten din. Hold en økt med spørsmål og svar og sørg for at du tar den opp.
5. Intervjuer
Sørg for at du er i stand til å tilrettelegge for private intervjuer på eventet. Det er en god sjanse for at bloggere vil være interessert i å intervjue deg eller forretningspartnerne dine om visjonen din.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Nå ut til VIP-ene
Influenser markedsføring har kommet for å bli. Det er fordi det er en naturlig utvidelse av muntlig markedsføring.
Organisering av bloggevents kan hjelpe deg med å øke online tilstedeværelsen til både deg og virksomheten din massivt, så det er definitivt et verdig arbeid.
Kjenner noen bloggere eller influensere? Fortell oss i kommentarene!
Victor Hansen says
Takk skal du ha!