Så, du har planlagt ditt fantastiske mat- og drikkeevent. Gratulerer! Du har nå kommet skikkelig i gang. Du skal nå i gang med blåkopien. Men, hvordan går du fra plan til fest?
Det er nettopp det vi skal diskutere her: de heteste tipsene du trenger for å lokke gjester til dine fat. Vi liker alle sene kvelder i sofaen, men det er en grunn til at eventarrangører ikke fører opp, «Lagde pølser med chilli og så på The Dark Night alene i kjelleren min» på CV’n sin.
Dersom de ønsker å lykkes, må eventarrangører klare å lokke inn folkemengden.
For noen, betyr en folkemengde en håndfull venner, kollerger, naboer, osv. Og det er ikke noe galt med det! Vi vill gå over event promotering for et vidt spekter av blendende middager, saftige lunsjer, og frokoster av overflod.
Enten du skal servere for Oslo-Filharmonien eller en liten gruppe lokale musikkstudenter, kan vår guide hjepe deg. Vi skal gå over:
- Annonser, både fysiske og på sosiale medier
- Komme i kontakt med de rette annonsørene
- Billettsalg (hvis aktuelt)
- Leverandørsamarbeid
Selv mat eventarrangører med så mye erfaring at du kan kalle de godt kryddret kan lære en ting eller to ved å lese her. (Du skjonte den, sant? «godt kryddret»? Hmm, kanskje vi skal gi opp på humoren og heller holde oss til even guider.)
La oss komme i gang!
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Promotering av mat og drikkeevent: spre informasjonen
Til å begynne med, finnes det flere ulike platformer for å lokke inn event-gåere til din kulinariske ekstravaganza. La oss snakke litt om den morderne markedsførerens hovedmetoder: fysiske og digitale (sosiale medier).
Fysisk annonsering
Ah, den gammeldagse metoden. Denne formen for annonsering var din bestefars eneste alternativ. Det betyr derimot ikke at den er irrelevant. Den virkelige verden er fremdeles stappfull av folk som farter rundt med sine egne ærender.
Når dette er tilfellet, som det er, har fysisk anosering fremdeles en plass i verden for promotering a mat og drikkeevents. En studie antyder faktisk av fysiske anonser er mer minneverdige enn sine digitale søskenbarn.
Det er kanskje gammelt, men langt i fra grått, denne metoden er gull verdt!
Bildebruk
Sult kan slå til når og hvor som helst. Fremfor alt må du fange interesse med plakater og flygeblad med sterke bilder av god mat. Få disse billettkjøpernes mager til å rumle med dristige, fargerike bilder av smakfulle chips, forfriskende drikker og alt annet som kan appellere til en fremmeds ensomme mage.
Tips: Ta en titt på denne fantastiske guiden til å ta flotte bilder at din velsmakende mat.
Deilige detaljer
Det er avgjørende at plakatene og flygebladene dine inneholder nødvendig info for deltakerne. Hvis de ikke kan finne eventet ditt, kan de ikke komme — og lykke til med å få en positiv anmeldelse fra en foodie som ikke fant maten din!
Dine fysiske annonser burde inneholde følgende:
- Navnet på eventet
- Datoen for eventet
- Tidspunkt for når eventet skal finne sted
- Stedet eventet skal finne sted (med veibeskrivelse eller lenke til veibeskrivelse)
- Info om sosiale medier
I tillegg bør du vurdere å inkludere:
- Info om sponsor/leverandør
- Billettkjøpsalternativer
- Priser
- Forhåndssalg
- Dør-salg
- Steder billetter selges
Puh! Alt dette kan se ut som en stor orde å fylle. Mens det er viktig å inkludere disse detaljene, må du også sørge for at annonsen ikke er overveldende.
Det er viktig at du ikke slurver med «bør inneholde» listen ovenfor. Disse punktene gir de som ser annonen kjerneinformasjonen de trenger: hva eventet er, hvor og når det finner sted, og hvor du kan finne ut mer. (Facebook, Instagram, og så videre.)
Videre kombiner disse punktene med noen sikle-verdige bilder av mat og drikke for å lage den perfekte fysiske annonsen.
Tips: Vi liker denne liste-guiden for å designe kule og effektive plakater som fanger oppmerksomhet.
Treff de søte stedene
Det neste steget er å finne de riktige stedene for å plassere dine fysiske annonser. Ikke bli overrasket nå — sinden du promoterer et mat og drikkeevent, vil de beste stedene være matorientert.
Koke folk vil advare deg mot å gå til matbutikken når du er sulten. Dette er et godt råd. Men som markedsfører eller promotør vil du kapitalisere på nettopp dette: plasser annonsene dine der sultne folk befinner seg.
Vurder noen av disse plasseringene:
- Nær restauranter (Hvis du klarer å få annonsen din plassert inne i restaurantens venterom, kudos til deg.)
- I eller rundt matbutikker
- Rundt bondens marked, julemarkeder osv.
- På bussholdeplasser og stasjoner
- Reisende kan ha lange reisetider, og liten tilgang til mat. Under disse tidene kan en spennende plakat eller flygeblad hjelpe på kjedsomheten. Ideelt sett kan de lede en sulten pendler til å undersøke eventet ditt.
- Andre events
- Dersom du kan få annonsene dine hengt opp under ett annet mat og drikkeevent, vet du at du appellerer til rett publikum.
- I nærheten av eller inne i kulinariske skoler
- … enhver relevant hendelse som sannsynligvis vil være full av sultne mennesker eller foodies. Vær kreativ!
Tips: Denne siden har en solid liste over generelle steder du kan plassere plakater og flygeblad.
Ikke gi ut!
Mens flygeblad kan plasseres på alle mulige steder, er det en ting å unngå: Ikke gi de ut!
Å gi ut flygeblad er en sikker måte å se gatene fylles opp med løst papir. For den saks skyld kan det også være en smule innvaderende. Du må fysisk stoppe folk for å gi dem annonsen din.
Stol på oss når det gjeler dette: de fleste kommer ikke til å bli fristet til å møte opp på eventet ditt hvis de oppdager det på ett skittent, sammenkrøllet flygeblad. Etter å ha blitt tråkket på i gaten i en uke, vil matbildene dine se mindre enn fordøyelige ut.
En annen ting å være skeptisk til: flygeblad i postkassen. Ikke alle setter pris på fremmede som plasserer ting inn i deres personlige eiendom. Avhengig av hvor du bor, kan det til og med få deg i juridiske problemer.
Det vil kanskje være best om du holder deg til telefonstolper og opphengstavler.
Annonsering over sosiale medier
I dag er annonsering i sosiale medier den virkelige vinneren. Det tar kun et par sekunder å klikke på en annonse eller på en Facebook-side. Sammenlign dette med å stå ute å myse mot et flygeblad. Ikke alle liker å stoppe opp for å lukte på rosene, hvis du skjønner hva vi mener?
Få nettkunnskap og dra inn foodies ved å bruke våre tips for annonser i sosiale medier nedenfor.
Kjenn nettverket ditt
I utgangspunktet er dette bare en jakt etter din demografi. Du må vite hvor du kan treffe den målgruppen som utgjør dine viktigste event-gåere. Hvilke nettverk besøker de hyppig på sosiale medier?
Det er massevis av muligheter for annonsering i sosiale medier. Vurder noen av de følgende metodene:
- Tweet om mat- og drikkeeventet ditt
- Publiser detaljer om eventet i en Facebook-gruppe eller opprett din egen
- Bygg Facebook-annonser
- Dette er faktisk super enkelt å få til hvis du har en konto med tilgang til Facebooks Annonseadministrasjon. Du kan følge med på annonsens rekkevidde, klikkfrekvens og mer.
- Annonsere gjennom en Instagram-gruppe.
- For mat og drikkeevents rettet mot ett yngre publikum (studenter, tenåringer), er Instagram omtrent så «hot» som det får blitt.
- Publiser i en «subreddit» for foodies og andre fordøyelsesentusiaster:
- /r/foodie
- Eventuelle «subredditer» dedikert til byen din eller områdene rundt
- Prøv å skrive inn: www.reddit.com/r/[ din by her] (for eksempel https://www.reddit.com/r/oslo)
- Laste opp bilder av god mat til Pinterest(som linker til hovedsiden din med event detaljer)
Når du lager sideinnhold for din matfest, må du sørge for at du kobler sammen alle dine sosiale medier. På Instagram, pass på å lenke hendelsessiden din til Facebook-siden din og vice versa.
Ved hjelp av sosiale nettverkssider og applikasjoner, er det ganske enkelt å søke etter stilen eller «sjangeren» til maten du skal servere. For eksempel, hvis det vil være et solid utvalg av smakfulle viner og mikrobrygget øl, vel, så vet du hvor du skal lete.
Noen ganger trenger du tillatelse for å bli medlem i grupper som disse, så ikke nøl med å spørre! Men sørg alltid for at annonsering for events ikke er i strid med gruppens regler. Reddit, spesielt, kan være litt kresne om hva slags innlegg de tillater.
Smakfull publisering
De samme reglene for bildebruk gjelder for promotering i sosiale medier. I tilfelle du gikk glipp av det, bildene burde se deilige og blikkfangende ut. Imidlertid kan publisering av de samme bildene om og om igjen ende opp med å slå negativt ut. Faktisk kan folk raskt bli lei av å se ulike annonser for samme event.
Pass på at du tar hensyn til tidspunktet for innleggene dine. Dette inkluderer å promotere eventet ditt:
- Med riktig hyppighet
- På riktig tidspunkt
- På de riktige nettsidene
- På rett tidspunkt for de rette nettstedene!
Jepp, det er statistisk bedre tider for å markedsføre ett event på nett, og det avhenger av hvilken plattform du publiserer på.
I tillegg, når det gjelder å promotere mat- og drikkeevents, vurder de vanlige tidene å spise på. Fang deres oppmerksomhet mens de er sultne!
Du burde også tenke på forekomsten av innleggene dine. For eksempel, hva er ditt ideelle forhold mellom bildeinnlegg vs kjøp-en-billett-innlegg? Du vil ønske å finne en god balanse, men det er ingen en-størrelse-passer-alle svar. Du må bruke din dømmekraft som best du kan.
Heng deg på emneknaggen
Enten du liker det eller ikke er emneknagger, eller hashtags, populære og effektive, på alle sosiale medier. En av de beste måtene å promotere ditt event på er å søke etter relevente emneknagger. Du behøver ikke bekymre deg dersom dette er ukjent – det er en ganske enkel prosess. Du vil inkludere gode emneknagger sammen med innlegg som promoterer eventet ditt.
Emneknagger begynte på Twitter som en måte å indeksere søkeord på. Selvfølgelig bruker mange nettsteder og plattformer dem nå til å koble folk sammen med deres favorittinnhold. Du vil definitivt ikke mangle mat-relaterte emneknagger for dine innlegg. Her er bare noen få av de mest populære:
- #mat (Vi vet — sjokkerende!)
- #food
- #middag
- #foodie
- #matglede
- #foodporn (Trygt selv på arbeidsplassen, vi lover. Bare bilder av vakker mat.)
Å bruke en av disse vil inkludere deg i resultatene til alle som klikker på den emneknaggen. Det garanterer ikke at folk vil se dine mat og drikke kampanjer, men det skader definitivt ikke.
Og det har en solid sjanse for å hjelpe deg og promoteringen din. Pass på å kke bruk mer enn noen få forskjellige emneknagger, ellers kan du ende opp med å opplves som «spammete». Eller verre, emneknagg-psykotisk! (Vi bare fant opp den siste delen, men du bør være forsiktig med emneknagg-bruken.)
Tips: Ta en titt på denne generelle guiden for smart bruk av emneknagger.
Juster stjernene
Internett har helt forandret det som kalles «fame game». Som et resultat, er ikke stjernestatus lenger noe som kun tildeles skuespillere og politikere. Massevis av sosiale medie-stjerner har blitt kjent for alle slags ting – inkludert det å spise.
Dette er åpenbart gode nyheter for eventarrangører for mat- og drikke. Du kan nå ut til offentlige figurer på nettet for å spre budskapet ditt. På denne måten vil du ummidelbart nå ut til et stort publikum.
Mange internettkjendiser har store grupper med lojale og dedikerte følgere. Deres følgere kan ta det på alvor hvis kjendis kontakten din støtter ditt kommende mat og drikkeevent. Men mens en kjent A-kjendis kan være din første tanke, kan de be om en mye høyere betaling.
Det kan derfor være i din beste interesse å gå for en rimeligere nisjefigur i foodie-verdenen. Noen som er kjent for å vurdere den typen mat du vil servere, om mulig. En mikrobrygget øl-kjenner eller en smørbrød-guru, kanskje. Faktisk kan en sosial media foodie-stjerne kanskje se over eventet ditt helt gratis! (Forutsatt at de har tilgang bak kulissene, selvsagt.)
Skjønt, dette kan være en vinn-vinn situasjon for deg. De får oppleve hva du tilbyr, og du får dem til å promotere alt til en stor gruppe mennesker. En spesielt søt avtale.
Tips: Her er en innsiktsfull liste over noen svært innflytelsesrike foodie-stjerner på internett. Prøv å ikke bli sulten når du ser på de bildene. Av maten, ikke av internettkjendisene.
Skulle ønske du var her!
Et av alternativene du har som en online-promotør, er oppdateringer under selve eventet. Dette vil ikke gjøre mye for folk som ikke skaffet seg billetter, men sultne og angerfylte seere vil kanskje huske deg til deres neste mateventyr.
Enkelt sagt, hold en løpende bilde dagbok av moro, mat og venner som nyter eventet. Alt i navnet av velsmakende godbiter. Som alltid er kvalitetsbilder av den serverte maten ett «må-ha» element.
Billett taktikker
La oss nå se på noen av de viktigste tingene å huske på når det kommer til å selge billetter. Det som er sikkert, er at mat- og drikkeevent promotering ikke er så enkelt som selg billetter, tjen penger. (Men vi ville ikke klaget hvis det var sånn.)
Å selge på forhånd
Noen ganger selger eventarrangører og plsnleggere kun billettene sine ved døren. Joda, dette er nok den enkleste måten å gjøre det på. Men det utsetter deg for noen ganske alvorlige risikoer, inkludert mangel på innsikt.
Dersom du ikke selger billetter på forhånd, vet du ikke hvor mange mennesker som vil dukke opp. Da må du regne med:
- Potensielle event-gåere som bestemmer seg på dagen, eller etter infall fra deres tomme mager.
- Andre events som kjemper om ditt tidsrom (og som får event-gåere om bord for deres event på forhånd)
- Forutsi matforsyninger, som ikke er noe du ønsker å rote rundt med. Mat blir dårlig, så ofte representerer det et begrenset investerings-vindu.
- Ingen forhåndsinntekter, noe som betyr mindre å investere i markedsføring, leverandører og underleverandører.
Det er massevis av plattformer der ute designet for å løse akkurat disse problemene. Billetter kan annonseres og selges på forhånd gjennom grupper som Billetto, Ticketmaster og mange andre. Kort sagt er disse vitale ressurser in verdenen av event annonsering.
Tips: Dette er en veldig spesifikk promosjons-side vi liker. Den er rettet mot matfestivaler, så hvis det er det du planlegger, kan du prøve å bli oppført der.
Gruppesalg
Å selge biletter til grupper gir bedre avkastning enn å selge individuelle billetter. Dette gjelder for de fleste events, men gruppeoppmøte er spesielt viktig for mat- og drikkeevents.
Har du noen gang følt deg litt trist på veiene av noen som spiser lunsjen sin helt alene i en restaurant? Enkelte spise-ritualer er av natur sosiale. Noe som er lit rart, med tanke på at man ikke kan snakke med munnen full av mat. Men grupper vil sannsynligvis ha det morsommere på mat- og drikkeevents enn personer som deltar alene.
Med dette formålet i tankene kan du prise billettene dine for å belønne gruppekjøp. Som et resultat vil event-gåere bli motivert til å ta med vennene sine på foodie-eventyr. Noe som igjen betyr en høyere inntekt for deg. Gruppedeltakelse betyr også morsomme bilder på sosiale medier og gratis reklame for fremtidige events. Kan du se noen ulemper?
Tips: For spesifikke ideer, her er en guide til å selge billetter til grupper.
Å jobbe med leverandørene dine
Hvis ditt mat- og drikkeevent vil inneholde noen leverandører, har de muligens sine egne sosiale medie-følgere. Ikke glem å bruke det til din fordel!
Du kan spørre leverandører om å annonsere for deg og du vil automatisk nå ut til alle leverandørens følgere: den perfekte demografien. Ikke alle leverandører vil være mestere i promotering, så du vil muligens gi dem noen kreative alternativer som for eksempel:
- Forhåndsskrevne tweets og Facebook-oppdateringer
- Profesjonelle matbilder (av deres mat eller den samme typen mat de selger)
- Plakater og flygeblad
- E-postmaler
I tillegg kan du stimulere leverandører til å reklamere ved å tilby de ulike fordeler. Den som selger flest billetter, kan belønnes med nedsatt pris på leie av stand eller lignende.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Plass til dessert?
Og det var det, folkens.
Dersom du har noe å legge til vår utsøkte guide, legg igjen en kommentar nedenfor med andre forslag og tips for å promotere et mat- og drikkeevent. God appetitt!
Legg igjen en kommentar