Det er mange grunner til at du bør vite hvordan du skal livestreame et event på Instagram. Den første er at Instagram er den sosiale medie-plattformen med størst organisk rekkevidde.
Det betyr at du vil kunne nå ut til et stort publikum helt uten ekstra kostnader. Det er musikk i ørene til en eventplanlegger med et begrenset budsjett.
Instagram er også hjemmet til en en ung demografi. Så hvis det er et publikum du ønsker å tiltrekke deg, er Instagram et must.
Til slutt er det også uendelig mange ting som kan hindre at en person møter opp på eventet ditt. De kan være opptatt, i et annet land, eller – forhåpentligvis – er billettene dine utsolgt.
Så i dag skal vi lære deg hvordan du kan livestreame et event på Instagram.
Vi vil dekke følgende punkter …
- Hvordan forberede din livestream
- Hvordan du faktisk begynner livestreamen
- Hvilke Instagram Story-innstillinger du kan konfigurere
- Hvem kan se på og kommentere livestreamen din
- Hvordan tillate andre å dele det som en melding
- Hva du skal gjøre når du er live
- Valgfrie trinn som ansiktsfiltre og teammedlemmer
- Hvordan du deler videoen din når du er ferdig
Forhåpentligvis er ditt event svært Instagram-verdig, så la oss dykke rett inn i det.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Sjekk WiFi og telefon kameraet
Du bør sørge for at du har en rask og stabil WiFi-tilkobling før du går live. Ingenting kan få deg til å miste momentum mer enn en dårlig forbindelse. Sjekk også at det ikke er noen flekker på linsen til telefonen eller nettbrettet ditt.
2. Å starte en livevideo på Instagram
Åpne Instagram appen og trykk på knappen med profilbildet ditt som sier «Din historie». Alternativt kan du trykke på kameraknappen øverst til venstre på skjermen.
3. Velg alternativet
Nå får du tilgang til kameraet ditt der du kan velge mellom flere alternativer. Vi trenger ikke Normal, Boomerang, Rewind eller Handsfree, så sveip til venstre til Live-innstillingen.
4. Gå til Instagram Story-innstillingene
Du kan nå starte en livestream, men vent et lite øyeblikk. Før du starter streamen, bør du sjekke Instagram Story-innstillingene. Trykk på tannhjulikonet øverst til venstre for å få tilgang til dem.
5. Velg personverninnstillinger
Under Instagram Story-innstillingene kan du endre hvem som kan se din livestream. Du kan gjemme den for bestemte personer, som kan være nyttig for et privat event. Du kan også angi hvem som kan svare på historien din: alle, folk du følger, eller ingen. Trykk på «Ferdig» når du har gjort endringene.
6. Tillat at streamen din deles
Instagram gir deg også muligheten til å la andre dele din livestream. Det er en praktisk funksjon fordi din livestream kan sendes som en direkte melding til andre. Fordi Facebook eier Instagram, kan du også velge å dele din livestream på Facebook.
Tips: Du bør oppfordre gjestene dine om å dele livestreamen av eventet med vennene sine som ikke kunne komme. De vil bli grønne av misunnelse.
7. Gå live!
Du er nå offisielt klar til å gå live på Instagram. Trykk på knappen som sier «Start Live Video», og så får du en tre-sekunders nedtelling. Dine følgere blir automatisk varslet om at du streamer direkte, slik at de kan komme å se.
8. Kommuniser med seerne dine
Når du har gått live, kan du se hvor mange som ser på din livestream. Kommentarer vil vises nederst i omvendt kronologisk rekkefølge. Du bør gjøre ditt beste for å svare på så mange som mulig – de er grunnen til at du streamer i utgangspunktet.
9. Få innsikt i sanntid
Hvis du vil ha mer informasjon om hvor mange som ser på din livestream (og hvem), så trykk på øye-ikonet øverst til venstre. Instagram gir deg en visningstelling i sanntid.
10. Legg til et ansiktsfilter (valgfritt)
Trykk på emoji-ikonet for å få tilgang til Instagrams ansiktsfiltre. Om du vil bruke noen av dem, avhenger av hvilken type event du er vert for. Kanskje hundeører og sommerfugler er ikke hensiktsmessige for en stream av et forretningsmøte.
11. Legg til teammedlemmer (valgfritt)
Du kan legge til en venn i Instagram livestreamen din. I forbindelse med eventet ditt, vil denne vennen trolig være et teammedlem. Det kan være nyttig hvis du er vert for et stort event og vil dekke to separate deler av det samtidig. Trykk på ikonet med to emojis, og velg deretter hvem du skal legge til fra vennelisten din.
12. Avslutt livestreamen
Du kan streame fra eventet ditt i totalt 60 minutter. Etter det vil Instagram kutte livestreamen. Så sørg for at du avslutter det ordentlig og takk følgene dine for at de så på. Trykk på Avslutt-knappen øverst til høyre på skjermen for å avslutte livestreamen.
Du ser den endelige statistikken om hvor mange som så på, samt profilbildene deres. Bruk disse innsiktene til å bedre målrette dine Facebook- og Instagram-annonser for events.
13. Lagre videoen din (valgfritt)
De fleste andre sosiale medie plattformer gir deg muligheten til å lagre livestream videoen på telefonen. Instagram gjør det automatisk. Derfor bør du sørge for at du har nok ledig plass på telefonen eller i skyen før du starter streamingen.
Når du har lagret videoen, kan du enkelt laste den opp til andre sosiale medier, som YouTube. Du kan også dele opp videoen i en høydepunkts video som viser de beste delene av eventet.
14. Del videoen din (valgfritt)
Du har nå muligheten til å dele livestream videoen din som en vanlig Instagram historie. Det gir folk ekstra 24 timer til å se på, dersom de ikke rakk live-sendingen.
Du kan også gjøre Instagram historien om til et høydepunkt, noe som betyr at den forblir på profilen din til du fjerner den. Det vil være svært nyttig for å markedsføre fremtidige events av samme type – folk kan allerede se hva de kan forvente før de kjøper en billett!
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Gjør deg klar til å streame
Instagram er en fin måte å nå et bredere publikum enn du normalt gjør. Men ut av sosiale medie plattformer, er den litt mer begrenset enn andre.
YouTube og Twitter har for eksempel ikke en tidsbegrensning på livestreaming. Men, på den andre siden igjen gir Instagram mye mer nøyaktig målretting med annonser.
Hvilken plattform du velger å livestreame på, er et spørsmål om smak. En god tommelfingerregel er å streame på de plattformene der målgruppen din tilbringer mest tid.
God Instagramming!
Legg igjen en kommentar