Så lenge du velger talentet ditt nøye, kan det å sette opp et stand-up komedieshow være billetten din til suksess.
I denne guiden vil Lorne Armstrong, direktøren for Event Academy, skissere noen av trinnene du må ta for å skape en vellykket natt fylt med moro og latter.
Vi kommer til å dekke:
- Valg av lokale
- Oppsett og forberedelser
- Billettsystem
- Talentvalg
- Hvilket format eventet bør ha
- Promotering av eventet
Komedikretsen er fruktbar grunn for et vellykket event, og kan gi en minneverdig opplevelse for alle de involverte. Vurder følgende ting for å sikre at opplevelsen blir positiv.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Valg av lokale
Valg av lokale er avgjørende for suksessen til ethvert event. Et passende lokale må:
- Passe innenfor budsjettet ditt
- Være tilgjengelig med offentlig transport så vel som med bil
- Ha nok kapasitet for det estimerte oppmøtet
- Inkluder et greenrom og en side- eller bakinngang for talentene
- Ha plass til forfriskninger, scene og toaletter
Komedie handler om atmosfæren, så det er viktig å velge lokalet med omhu. Du vil ha et lokale som er lite nok til å være intimt, men ikke så lite at folk må stå. Blir det for stort, kan de føles tomt og mangler den rette atmosfæren.
Du trenger også et sted med god akustikk. Et eventtelt vil være rimelig, men det vil ikke ha god nok akustisk. De sender ikke lyden tilbake i rommet, i tillegg vil de heller ikke dempe ekstern støy. De kan også bli kalde om natten, noe som kan være en distraksjon. Vegger av murstein uten vinduer eller fare for mørklegging er best.
Bla gjennom nettsteder som The Comedy Club og Tag Venue for å finne et passende lokale på nettet.
Tips: Lær mer om å finne riktig lokale.
2. Oppsett og forberedelser
Et stand-up komedieshow er ikke særlig utstyrskrevende. Du vil kreve en form for scene, mikrofon, PA-system og sitteplasser for publikum. Noen komikere kan trenge plass eller spesiell håndtering for rekvisitter eller iscenesettelse, men de generelle kravene er relativt enkle. Belysning kan være så simpelt som et enkelt søkelys.
Når du blar gjennom lokaler, vil du finne at de fleste allerede har PA-systemer, passende belysning og sitteplasser.
Området for opptredener bør ha en scene i sentrum og sitteplasser vendt mot scenen. Rommet bær være fritt for distraksjoner under showet, godt isolert for å unngå ytre lyder, og holdes relativt mørkt. Baren, hvis du har en, bør dempe lysene sine under forestillinger, og personalet bør holde støy til et minimum.
Et vellykket stand-up komedieshow handler om komikeren. Så lenge du setter dem i sentrum og holder distraksjoner til et minimum, bør alt gå bra.
Tips: Denne guiden for å arrangere et show kan hjelpe.
3. Billettering
Hvis du skal administrere et event med billetter, bør du tenke på priser, tilgjengelighet og distribusjon. Å selge billettene dine via et nettsted er den mest praktiske måten å organisere billettering for eventet ditt. Billettos plattform lar deg raskt lage et stand-up komediehow med billetter som kan kjøpes på nettet. Andre online plattformer tilbyr lignende funksjoner.
Når det gjelder priser, er den mest populære anbefalingen å prise komedieshow på samme måte som lokale kinobilletter for alle, unntatt de mest kjente komikerne.
Tips: Her er en liste over billettsider du kan vurdere.
4. Talentvalg
Valg av talent vil ha en stor innvirkning på suksessen til eventet ditt. Komikerne dine må være egnet for publikummet ditt, og være kompatible med hverandre for et vellykket og balansert event. Komikere som vil fungere bra for et bedriftsevent, er kanskje ikke egnet i det hele tatt for et familievennlig event.
Snakk med nettverket ditt, se på noen videoer, gå for å se noen show for å lage et bilde av deres lineup. Du vil finne ut hvem som fungerer godt med hvem, og bygge din egen linup med det som utgangspunkt. Du kan sjekke ut og komme i kontakt med talent på The Comedy Club eller The Comedy Store.
Prisene vil variere avhengig av hvor berømte komikerne er. Du kan leie nye komikere for så lite som 600 kr per kveld/natt. Headliners kan koste alt mellom 10 000 kr til 200 000 kr per kveld/natt.
Å ha en vert som introduserer komikerne er valgfritt, men gir en forbindelse mellom opptredener, noe som kan fungere veldig bra. De kan binde hele eventet sammen, varme opp publikummet og fylle uforutsette hull mellom forestillingene. Å velge en vert handler om å finne en erfaren MC som har jobbet i kretsen. De bør ha god energi, være sympatiske og ha erfaring med å takle stillhet, folk som avbryter og sjikanering som kan oppstå på et komedieshow.
Hvis budsjettet tillater det, vil det være en stor fordel å ansette en erfaren vert. De binder det hele sammen og kan stå for like mye underholdning som komikerne.
5. Formatet på eventet
Et komedieshow vil vanligvis vare et sted mellom 90 minutter og to timer, avhengig av hvor mange opptredener du har planlagt. En vanlig kjøreliste vil se slik ut:
- Oppvarming, vert: 10 minutter
- Første akt: 15-20 minutter
- Vert: 2–5 minutter
- Andre akt: 20–25 minutter
- Vert: 5–7 minutter
- Headliner: 30–40 minutter
Sett opp musikk for inngang og mellomspill for å holde energien høy, dette vil også bidra til å skape den rette atmosfæren.
6. Promotering av eventet
Nå som du har organisert eventet ditt, er det på tide å promotere det. Du kan bruke de vanlige sosiale kanalene som Facebook, Twitter og Instagram for å legge ut digitale flygeblad og videoer av headlineren din. Hvis du ansetter en kjent komiker, bør de også reklamere for eventet gjennom adresselistene og de sosiale mediekanalene sine.
Det er også en god idé å liste opp eventet ditt på nettet. Nettsteder som The List og Chortle lar deg legge til en eventoppføring gratis.
I tillegg bør du gjøre så mye offline markedsføring som du kan. Vurder å dele ut flygeblader etter lignende events og å plassere plakater på puber som er i nærheten av lokalet (og i selve lokalet). Alt dette bør generere nok interesse til å selge ut billettene til eventet.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
La moroa begynne
Med disse tipsene bør du nå kunne sette opp et stand-up komedieshow på null komma niks. Hvis du har tidligere erfaring med å organisere komedieshow, vil vi gjerne høre fra deg i kommentarene. Lykke til!
Forfatter: Lorne Armstrong er kommersiell direktør ved Event Academy, en leverandør av kurs for eventmanagement med base i Islington, London. Han er en erfaren tilrettelegger for grupper fra 3 til 3 000 personer, og har vært vert for og MC’d på utallige events og konferanser de siste 20 årene.
Legg igjen en kommentar