Takket være internett har vi aldri vært mer forbundet som et samfunn enn vi er i dag.
Selvfølgelig er det ingenting bedre enn å være til stede på et live arangement. Men nå er det alternativer hvis du ikke kan bli med personlig.
Gå inn livestreaming.
Livestreaming av hendelser er veldig populær nå, så du bør delta i handlingen, du også. Derfor har vi satt sammen en guide for å forklare hvorfor og hvordan å gjøre det.
I denne artikkelen vil vi dekke…
- Hvorfor livestreame arrangementet ditt
- Hvordan gjøre det
- Hva slags utstyr du trenger
- Hvordan velge plattform for livestreaming
- Hvordan markedsføre det
- Forberedelse på forhånd
- Daglig overvåkning av sosiale medier
- Facebook, Instagram, Twitter, og YouTube
- Hvordan avspille på alle plattformer samtidig
Vi har mye å dekke, så la oss starte.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hvorfor livestreame arrangementet ditt?
Live arrangementer er begrenset av plass, tid og sted.
Ikke alle som ønsker å delta på arrangementet, har samme tidsplan. Ikke alle har muligheten til å reise til stedet.
Og selv om de kunne, ville de ikke være i stand til å passe inn i.
Livestreaming kan hjelpe deg med å nå alle de menneskene som ellers ville gå glipp av arrangementet ditt.
De kan se hva som skjer fra en hvilken som helst enhet som er koblet til internett. De vil også kunne kommunisere i arrangementet ved å kommentere det i sanntid.
Best av alt, har teknologiske fremskritt nå gjort det utrolig billig å livestreame. Alt du trenger er en telefon med tilgang til WiFi, og du er klar til å gå.
Hvordan livestreame arrangementet ditt?
Du har bestemt deg for å livestreame ditt neste arrangement fordi det er et utrolig kult konsept. Men hvordan gjøre det?
Du kan bare ta telefonen og trykke «ta opp», men du vil snart oppdage at det ikke er nok.
En live rockekonsert vil mest sannsynlig overbelaste telefonens mikrofon, noe som gir seerne ingenting annet enn forvrengning. En dårlig WiFi-tilkobling vil produsere pikselert opptak, noe som ser dårlig ut.
Dessuten kan publikumet bo i forskjellige tidssoner og bruke ulike plattformer for sosiale medier. Du må også vite hvordan du kan samhandle med dem under arrangementet.
Det er noen få trinn du må gå gjennom for at det skal lykkes. Vi skal dekke hvert av dem nedenfor.
1. Skaff deg det riktige utstyret for livestreaming
Hvor mye penger du kan bruke på utstyret, avhenger av budsjettet ditt.
Hvis arrangementet ditt er lite og stille, kan en smarttelefon og et stativ gjøre trikset. Hvis arrangementet ditt er stort og høyt, må du bruke litt mer penger på et godt kamera med en god mikrofon.
Engadget anbefaler Canon Vixia HF R300, Canon Vixia HF G30, og Sony HVR-NX5U for livestreaming
Du kan også skaffe deg Movo VXR100 Shotgun Mic (lavere kvalitet) eller Rode VideoMic-R Shotgun Condenser Microphone (høyere kvalitet).
Når det gjelder Internett-tilkoblingen, trenger du minst 2.2 Mbps for å livestreame i HD.
2. Velg plattform for livestreaming
Du bør velge plattformen for livestreaming basert på hvor du har flest etterfølgere. På den måten vil du maksimere eksponeringen du får.
Noen av de tilgjengelige streamingplattformene inkluderer:
Vi vil dekke hver av disse plattformene litt mer detaljert senere i denne artikkelen.
3. Markedsføre livestreamingen din.
Det er ikke nok å bare llivestreame arrangementet ditt. Folk trenger å vite om det slik at de kan bli med.
Det er ofte en god ide å ikke nevne for mye på forhånd at du vil livestreame arrangementet. Du trenger fortsatt at folk blir med på selve arrangementet.
Begynn å markedsføre livestreaming når arrangementet ditt er fullbooket eller alle billetter har blitt solgt. Hvis det fortsatt er ledig plass igjen, begynn å markedsføre livestreamingen rundt 24 timer før starten.
4. Gjør en prøveavspilling
Du bør utføre en prøve før selve arrangementet finner sted. Begrens seerne til mannskapet eller vennene og se hvordan det går.
Det vil mest sannsynlig være ett teknisk problem eller to hvis dette er din første gang. Legg merke til alt som går galt og hvordan du kan unngå det.
5. Overvåk sosiale medier
Du må overvåke kommentarene folk sender på sosiale medier på dagen for arrangementet. Hvis du vil være for opptatt til å gjøre det selv, må du finne noen som er tilgjengelig.
Mange av dine seere vil ha spørsmål før, under og etter arrangementet. Det vil få dem til å føle seg som en del av arrangementet hvis noen er til stede for å svare. Husk også å takke dem for at de så på avspilling.
Hvilken plattform for livestreaming skal du bruke?
Du kan livestreame arrangementet ditt på nesten alle store plattformer for sosiale medier. Det kan være vanskelig å velge om du har stor tilstedeværelse på mer enn én plattform.
1. Instagram
Instagram er den siste sosiale medieplattformen for å ha høy organisk rekkevidde. Det betyr at du ikke trenger å bruke penger for å få mannge visninger og engasjement. Bruk den til å livestreame hvis du har flere etterfølgere på kontoen din og ikke har budsjettet til å markedsføre arrangementet.
2. Facebook
Facebook er fortsatt kongen av datainnsamling i den sosiale medieverden. Ingen annen plattform samler så mye detaljert informasjon om sine brukere som Facebook gjør. Bruk den til livestreaming hvis du allerede bruker Facebook-annonser og har et stort etterspørsel på Facebook-siden eller gruppen.
3. Twitter
Det er ikke mange unike fordeler med å bruke Twitter som avspillingsplattform. Likevel skiller en livestreaming seg ut fra mengden av tweets. Bruk Twitter for livestreaming hvis det er din viktigste konto på sosiale medier, og du har et godt etterspørsel der.
4. YouTube
YouTube er verdens mest populære videoplatform og den første av disse fire som introduserte livestreaming. Det er fortsatt litt usikkert å tjene penger på videoene dine på Facebook, Twitter og Instagram. Men på YouTube kan du tjene noe reklamepenger fra din livestreaming.
5. Alle av dem
Er det mulig å avspille til flere sosiale medieplattformer samtidig? Godt at du spurte. Det er nettsideapper — gratis og betalt — som lar deg gjøre nettopp det.
Her er tre av dem:
Pass på at avspilling til flere plattformer på en gang kan kreve en kjempegod internett-tilkobling for å fungere riktig.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Begynn livestreaming!
Som du kan se, er det mange alternativer for deg å velge mellom. Best av alt, det er supert billig (eller til og med gratis) å komme i gang.
Vi vil gå litt dypere inn i hver avspillingsplattform i fremtidige artikler, så følg med for mer.
… og hvis du har noen førstehånds erfaring med livestreaming, vil vi gjerne høre om det i kommentarene nedenfor.
Legg igjen en kommentar