Når du planlegger et event, kan det være vanskelig å velge det beste nettstedet å selge billetter på: Det er mange konkurrerende eventbillettsteder der ute.
I dette innlegget har vi skissert noen av de beste valgene, og hvorfor de passer best for deg.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Primær mot sekundær ticketing
Det finnes to hovedtyper av billettnettsider.
Sekundær ticketing
«Sekundær ticketing» refererer til folk som selger billetter de tidligere har kjøpt for en annen persons event. Noen mennesker kjøper billetter spesielt for å selge dem senere med fortjeneste. Andre trenger egentlig bare å selge sine billetter på det. Men dette er fortsatt et mørkt område.
Noen få sekundære billettnettsider gjør at du kan selge billetter til etterspurte event for høyere pris enn den opprinnelige. Ticket touts har sikkert gitt dette et dårlig navn. Heldigvis er denne praksisen i ferd med å forsvinne. Sekundær ticketing er ikke ment å bli gjort for profitt, og en nedbryting på dette markedet er godt i gang.
Disse typer billettsalg er ikke noe vi dekker i denne artikkelen.
Primær ticketing
«Primær ticketing» refererer til en promotor eller arrangør som selger billetter direkte, og opplister ofte hundrevis av billetter til et event de har opprettet.
Generelt gir primære billettnettsider deg ikke anledning til å oppliste bare et par billetter til en konsert der du kan ikke lenger møte opp. De er ofte designet for folk som trenger å håndtere kapasitet og billettlogistikk Slike nettsteder kan hjelpe arrangører, artister og ledere selge sine eventbilletter.
Så, hvilke funksjoner bør du se etter i en topp primær billettservice?
Hva å se etter i den beste eventicketingprogramvare
How do you choose? Hvilke funksjoner er viktige? Kan jeg bare velge en tilfeldig? Her er noen overveielser for ticketingprogramvare og billettnettsider.
Billettautomatisering og kapasitetsstyring
Hele poenget med å bruke en billettnettside er vanligvis å gjøre livet enklere for deg.
I hvilken grad administrerer nettsiden din ticketing automatisk? Det finnes nettsteder som tillater kapasitets- eller «lagerstyring», slik at du ikke overselger din konsert. Noen av dem tilbyr digitale «print-at-home»-billetter, eller vil sende deg en påminnelse om å legge inn billetter. Uansett, vurder hva som passer best for eventet ditt.
Priser
Ticketing er vanligvis ikke noe som en nettside lar deg gjøre gratis. Hvert nettsted har sin egen prisstruktur. Dette kan ta form av:
- Prosent av samlet billettpris
- Flatgebyr per billett
- Prosent av billettpris + flatgebyr
- Månedlig gebyr
Mange nettsteder har en grense på maksimumgebyr de vil belaste. Ofte lar disse nettstedene deg også selge billetter der kunden betaler gebyr, så dette er en mindre kostnad for deg å svelge. Vurder hvilken side som har den beste prisstrukturen for din type event.
Utbetalingsvilkår
Hvis et nettsted selger billetter på vegne av deg, vil du ikke at de skal holde fast på pengene dine i årevis. Kontantstrømmen er nøkkel. Hurtig betalingsbehandling og utbetalinger er noe å være oppmerksom på når du velger billettservice.
Markedsføring
Ticketingnettsteder kan være en fin måte å promotere ditt event på. Folk kan allerede besøke disse nettstedenes eventlister på jakt etter passende event for å delta i dem. Dette kan gi deg en ekstra markedsføringsplattform, i tillegg til å hjelpe med logistikken for å administrere billetter.
Eventegnethet
Du bør også tenke på om stedet passer eventet. Hvis du velger å selge billetter til metallkonserten din på et nettsted som hovedsakelig fokuseres på Zumba-klasser, vil du ikke få så mange markedsførings- og andre fordeler.
Andre funksjoner
Det er mange nettsteder som prøver å håndtere billettkjøp, så det er ganske mye variasjon i blandingen av funksjoner de tilbyr. Noen av disse inkluderer:
- Støtte for gjentatte event
- Sittende billetter
- Flere billettalternativer (for eksempel «VIP»-billetter)
- Rabattkode-alternativer
- Innebygde markedsføringsverktøy
- Datainnsamling og innsiktsverktøy
- … og mye mer
Tips: Ta en titt på denne oversikten over viktige trekk ved billettnettsider du bør være på utkikk etter.
Beste nettsteder å selge billetter på
Følgende er våre valg for de fem beste nettstedene for å selge billetter på. Alle har litt forskjellige funksjoner, men gjør lignende jobb. De kan hjelpe deg med å markedsføre eventet ditt, så vel som å håndtere billetter.
1. See Tickets
See Tickets har drevet med elektronisk billettkjøp siden 2004. De er berømt for at de klarte å selge 150.000 Glastonbury-billetter på under en halv time.
See Ticketskan være et godt valg for store arrangementer. Massevis av musikk-, komedie- og livsstilsevent fans sjekker nettstedet regelmessig. Andre fordeler inkluderer rapportering og data de gir om eventlistesider og salg.
Varemerket er kresent om hvem de jobber med, og prisene varierer etter promotor og event. Du må kontakte dem for å se om du vil kunne liste opp eventet ditt.
Gebyrnivå: Vanligvis 10% av salgsprisen. Å liste opp dine første, mindre event på See Tickets er kanskje ikke det beste alternativet.
2. Billetto
Billetto er en rimelig og intelligent billettservice. De tar ikke gebyr for gratis event. De tilbyr også en rekke eventpromonteringsverktøy. En av disse er intelligent bruk av AI for å anbefale relevante event til brukerne. (Dette fungerer på samme måte som når Netflix anbefaler et show basert på tidligere show du har sett.)
Billettos «gå live i fem» slagord er sant: Du kan virkelig liste opp et event på bare fem minutter. (Bare gå til deres «opprett event» side og skriv inn detaljene.)
Gebyrnivå: 3.5% + £0.40, med en maksimal kostnad på £10 per billett. De tillater også eventarrangører å overføre gebyr til deltakere.
3. WeGotTickets
WeGotTickets beskriver deres tjeneste som «enkel og ærlig ticketing». Vi ville gå sammen med det. De tilbyr «print-at-home»-billetter i stedet for fysisk levering. Når noen kjøper en billett for et event, blir den automatisk sendt til dem.
Selskapet startet nesten 20 år siden. De tilbyr god kundeservice til promotorer og arenaer, og er etiske og miljøbevisste.
Gebyrnivå: Vanligvis flat 10% av billettprisen.
4. Ticketlight
Ticketlight er en flott plattform for promotorer. De lar deg designe og automatisere dine egne eTickets. De tilbyr også detaljert 24-timers rapportering om billettsalg og innebygning av et «kassekontor» på ditt eget nettsted.
Ticketlight integreres med billettmarkedsplassen Ticketline, noe som kan hjelpe deg med å øke synligheten til eventet ditt.
Gebyrnivå: Prissetting skjer i glidende skala: Gebyret varierer avhengig av hvem som betaler og prisen på billetten.
5. Skiddle
Hvis du vil selge på et nettsted med gode spillelistings og sosial mediaintegrasjon, kan Skiddle være et godt valg. De har bygget en Facebook-billettbutikk. Hvis du har en mange followere på sosiale medier, kan dette komme til nytte.
Nettstedet gir deg mulighet til å tilby fysiske billetter, eTickets, eller RapidScan-billetter med strekkode.
Gebyrnivå: 10% av billettprisen + 25p. (Men hvis du planlegger å selge mange billetter, oppfordrer de deg til å ringe dem for å diskutere dette.)
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Andre nettsteder for billettsalg
Disse er langt fra de eneste alternativene der ute. Avhengig av eventtypen du jobber med, kan enkelte nettsteder være mer hensiktsmessige enn andre.
Denne lange listen over eventhåndteringsprogramvare og billettnettsider gir deg bedre oversikt over tilgjengelige alternativer.
Lykke til!
Legg igjen en kommentar