Idrettsutøverne har fått igjen pusten, og folkemengden har forlatt området. Du tenker kanskje at det er på tide å trekke for gardinene og legge beina høyt, men da tar du feil.
Kampen er ikke over for deg.
Det er på tide å brette opp ermene en gang til og begynne å planlegge oppfølgingen. Dette er din sjanse til å dyrke forholdet til deltagerne dine, få verdifull informasjon og planlegge for fremtidige sportsevents.
Følg disse fem trinnene for å gjøre deltagerne dine til fans.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Si takk
Du har hatt et flott event, og nå er tiden inne for å takke pent.
Et sportsevent involverer mange mennesker: idrettsutøvere, ansatte, sponsorer og fans. Å takke dem kan være en av de viktigste tingene du gjør etter eventet. Det vil være et stort skritt mot å bygge opp og vedlikeholde forholdet mellom deg og dem.
Først, sørg for at du bruker sosiale medier for det de er verdt. Få takkemeldingene dine ut umiddelbart etter eventet. Send en tweet, lag et innlegg på Instagram, og oppdater Facebook.
Du vil også ønske å sende ut noe litt mer personlig i tillegg. Send ut et brev eller en e-post der du takker alle sammen personlig, hvis du har tid og ressurser til det.
Deltagerne
Dette er de menneskene du holdt eventet for, så send dem en stor takk for at det ble en suksess.
Her er noen ting å inkludere i din melding til dem:
- Fortell dem om den utrolige atmosfæren de skapte.
- Inkluder bilder og video fra dagens event.
- Gi dem noen tall (idrettstilhengere elsker statistikk).
- Skap interesse for fremtidige events (du kan for eksempel inkludere en rabatt).
Idrettsutøverne
Enten de er løpere, fotballspillere eller dartspillere, er de grunnen til at folk møtte opp.
Ting du kan inkludere:
- Takk de for deres fantastiske prestasjoner.
- Del noen tall med de, for eksempel hvor mange som møtte opp.
- La de få vite at du håper på å inkludere de i fremtidige events.
Sponsorene
De bidro til å gjøre eventet mulig ved å forsyne deg med ressursene til å finansiere det.
Ting du bør vurdere å inkludere:
- Takk de for deres engasjement.
- Send de all dataen om deltagere og inntekter du har.
- La de få vite at det var deres hjelp som gjorde eventet mulig.
- Fortell de at du håper å jobbe med dem igjen i fremtiden.
De ansatte og frivillige
Uten disse folkene, ville du aldri ha fått eventet opp og i gang uten problemer.
Ting å inkludere:
- Takk de for alt det harde arbeidet deres.
- La de få vite at deres bidrag førte til et flott event.
- Tilby å gi dem en skriftlig anbefaling for deres neste event.
- Foreslå at dere holder kontakten for fremtidige sportsevents du vil organisere.
Tips:Hvis du er redd for å høres for generisk ut, sjekk ut disse kreative måtene å si takk på.
2. Del det som skjer etter eventet
Du tweetet opp en storm under eventet, og det bør ikke stoppe etter at det er ferdig. Det er et sportsevent, så å dekke det som skjer etter eventet er et must.
Sosiale medier er utrolig viktig for ethvert sportsevent, fordi de gjør det veldig enkelt for fansen å holde seg oppdatert.
Du bør ha bilder og video forberedt og klart til å laste opp umiddelbart etter eventet. Fans vil ønske å gjenoppleve alle de beste øyeblikkene.
Å dele en video av det vinnende målet kan få de til å snakke om eventet i ukevis.
Vi oppmuntrer til kreativitet når det kommer til dekning av hva som skjer etter eventet:
- Forbered intervjuer med idrettsutøverne og del disse.
- Lag og del informasjonsgrafikk.
- Inviter en lokalavis eller lokal radiostasjon til å dekke eventet ditt.
Dette er en utmerket sjanse til å kjøre ekstra markedsføring. Hvis du har produkter eller varer, er dette det perfekte tidspunktet å selge på. Dine fans vil være langt mer mottakelige mens de fremdeles kjenner lykkerusen fra eventet.
Til slutt, bruk denne muligheten til å begynne å tromme opp spenningen for neste event. Hvis du allerede har en ny kamp planlagt, sørg for å gi dem beskjed når og hvor.
3. Be om tilbakemelding
Tilbakemeldinger kommer til å være avgjørende for å utvikle og planlegge fremtidige events.
Du vil ønske å få tilbakemelding fra både deltagere og idrettsutøvere. Disse to perspektivene er nødvendig for å få eventet ditt til å vokse.
Grunnleggende spørsmål du kan stille:
- Var det noe under eventet du likte spesielt godt?
- Hadde du det hyggelig under eventet?
- Hva mener du kan gjøres bedre?
- Hva vil du se i fremtidige events?
Du må også stille mer spesifikke spørsmål. Slik kommer du til hjertet av det du trenger å vite. Skreddersy spørsmålene dine til deltagere og idrettsutøvere.
Eksempler på spørsmål å stille deltagerne dine:
- Hva syntes du om arenaen/lokalet?
- Hvordan var utsikten fra plassen din?
Eksempler på spørsmål å stille idrettsutøverne:
- Hva syntes du om fasilitetene? Var det nok plass i garderoben?
- Hadde du alt du trengte for å yte ditt beste?
Bruk dette som en mulighet til å få tilbakemelding om ting som er viktig for deg. Dette vil hjelpe deg med å utvikle fremtidige events.
Tips:Se vår guide til gratis eventundersøkelsesverktøy for å hjelpe deg med å samle inn tilbakemeldinger.
4. Evaluere
Når alt er alt sagt og gjort, er det på tide å lene seg tilbake og evaluere suksessen til eventet ditt.
Ha en åpen diskusjon med teamet ditt. Dette vil hjelpe deg med å avdekke potensielle skjulte problemer og bringe frem nye ideer.
Legg merke til hva du ønsket å oppnå og hva dine mål var. Hvor godt holder de opp sammenlignet med det endelige resultatet?
Ønsket du å selge tusen billetter? Vel, hvor mange solgte du?
Hvis du ikke solgte nok, kan du se på hva folk tror må forbedres. Bruk dette til å komme opp med en plan for å forbedre disse områdene.
Kanskje du solgte mer enn du forventet. Det er flott! Se nå på hva folk vil ha for fremtidige events. Lag en plan for hvordan du kan implementere disse ideene.
Tenk på noen av de logistiske problemene og hva som gikk bra og ting som gikk galt. Var lokalet passende? Kom opp med en plan om hvordan du kan forbedre disse til neste gang.
For hvert event lærer du noe nytt. Det er på tide å bygge videre på den læringen.
Tips:Sjekk ut denne guiden for å evaluere eventet ditt, så du er sikker på å dekke alle felt og at du fanger de små detaljene.
5. Planlegg ditt neste event
Du har holdt ditt første vellykkede event, og du er en erfaring rikere. Det er på tide å ta alt du har lært og sette det ut i praksis.
Gjennom tilbakemeldinger og evalueringsprosessen har du identifisert eventuelle eller potensielle problemer. Bevæpnet med nye innsikter, kan du forme ditt neste event til å bli større og bedre.
Du trenger ikke å gjøre det perfekt, men du må gjøre det litt nærmere perfekt.
Tips:Ta en titt på disse eventplanleggings nettstedene for å hjelpe deg med neste event.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Del dine spørsmål og erfaringer
Var det noe vi glemte eller hoppet over i oppfølgingsprosessen? Gi oss tilbakemeldinger og spørsmål i kommentarene nedenfor.
Hvis du har erfaring med oppfølging etter et sportsevent, er du velkommen til å dele den med oss!
Legg igjen en kommentar