Velkommen til den ultimate guiden til et vellykket sportsevent! Her går vi gjennom alt du trenger å vite for å få ballen til å rulle, komme ut og svinge og score poeng med deltakerne dine.
Hva du vil lære i denne guiden
- Hvordan planlegge hvert aspekt av sportseventet ditt.
- Måter du kan promotere det for å selge billetter.
- Ditt ansvar som vert på dagen.
- Hvordan gjøre dine deltakere om til fans.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Planlegge ditt sportsevent
Planleggingsfasen handler om å se det store bildet og deretter konsentrere seg om småting. Du trenger ikke bare å formulere et budsjett og en tidslinje, men du må også tenke på sportsutøvere og sponsorer.
La oss se på hva som er involvert i planleggingsprosessen:
Det store bildet
Din plan bør inneholde mål og gjennomførbarhet av eventet, hvor mye tid du har til å gjennomføre det, og rekruttere potensielle sportsutøvere og sponsorer.
Dato, tid, og sted
Når du har klart det store bildet, er det på tide å sette noen tidsfrister for deg selv. Når kan du sikre lokalet, og har det alle fasiliteter du trenger?
Revidere og forfine
Når du har satt inn noen tidsfrister, er det på tide å se om din plan med det store bildet må revideres og justeres.
Sponsing
Med en plan på plass, er det på tide å se etter finansiering og tilnærme seg potensielle sponsorer.
Tidsplan
Planlegg alt som trenger å skje på dagen, og vurder å gjøre det familievennlig.
Forsyninger
Du kan ikke klare et sportsevent uten noen forsyninger, så skriv ned alt du trenger, inkludert baller, trofeer, fløyter og resultattavler.
Helse og sikkerhet
Nå er det også en bra tid å vurdere noen av risikoene som er involvert i sport, og hvordan du planlegger å takle dem, bør det forekomme ulykker.
Hva å gjøre nå
Vi har dekket hvert av disse punktene mer detaljert i vår guide om hvordan du planlegger ditt sportsevent.
Videre lesning: Hvordan planlegge et sportsevent: 7 handlingsbare trinn.
2. Promotere ditt sportsevent
Sport er enorm i markedsføring, så du får mye konkurranse i dette rommet. Men du vil også ha mange muligheter til å få ordet ut via de mange forskjellige kanalene.
Navn
Før du promoterer ditt event, er det viktig at du kommer opp med et fengende eventnavn. Pass på at det er lett å huske og enkelt å stave.
Plakater
Plakatene er ideelle for å promotere eventet ditt på treningssentre, sportshaller og andre steder hvor potensielle deltakere kan se dem.
Influensere
Enten eventet ditt er lite og lokalt, eller en stor turnering, bør du utnytte influensere for å hjelpe deg med å promotere det.
Sosiale medier
Opprett et nettsted for eventet ditt og promoter det på nettet med et tilpasset hashtag som folk kan bruke for å finne ut mer.
Sponsorer
Alle sponsorer du får om bord, vil trolig også promotere eventet, så sørg for at du snakker med dem om din strategi.
Billettsystem
Ditt liv vil bli gjort mye lettere hvis du bruker en billettplatform for å promotere eventet.
Hva å gjøre nå
Du har nettopp lest en kort oversikt over de mange måtene du kan promotere ditt sportsevent på. Gå over til vår dedikerte artikkel om promotering av sportsevent for å lære mer.
Videre lesning: 6 effektive strategier for å promotere ditt sportsevent.
3. Være vert for ditt sportsevent
Dag av eventet vil uten tvil være den mest hektiske delen av din eventplanleggingsreise. Du må sørge for at alle har det bra, gjøre viktige kunngjøringer og håndtere risikoer.
Vær
Hvis sportseventet ditt er ute, så pass på å sjekke værmeldingen på dagen.
Briefing
Hold et møte med ditt eventteam og gi hvert medlem en kopi av eventplanen.
Helse og sikkerhet
Sjekk dobbelt at det er førstehjelpsutstyr, og noen som vet hvordan du bruker det.
Teknisk utstyr
Sett opp og test alt teknisk utstyr du trenger for å gjøre kunngjøringer, for eksempel en mikrofon og et lydsystem.
Sportsutstyr
Klargjør alt sportsutstyr du leverer, for eksempel mål, fløyter og resultattavler.
Forfriskninger
Pass på at idrettsutøvere har rikelig med vann og sunne snacks når de kommer.
Premier
Premiene du tildeler til det vinnende laget skal være polert og stilt opp for visning.
Registrering
Følg opp med hvem som er på eventet ved å sette opp et registreringsbord for deltakere og sportsutøvere.
Innhold
Alle sportsfans liker å se høydepunktene av et event de deltok i, så sørg for at noen tar et par bilder og videoer.
Sosiale medier
Vis hashtag for ditt event klart, så alle deltakerne vet hva de skal legge til når de deler opptaket deres på sosiale medier.
Prisutdeling
Bruk dine beste ferdigheter for offentlig tale når du tildeler premiene til det vinnende laget.
Rydd opp
Sørg for at stedet er igjen rent når eventet er slutt, og alle har gått hjem.
Hva å gjøre nå
Det er mye å holde øye med når du er vert for et sportsevent. Derfor har vi skrevet en omfattende guide om hvordan du holder stresset til et minimum.
Videre lesning: 12 poeng for å vinne: Hvordan være vert for et sportsevent.
4. Følge opp etter ditt sportsevent
Spillet kan være slutt for sportsutøvere og deltakerne, men ikke for deg som eventorganisator. Oppfølgingen er hvor du påminner alle om hvor episk eventet var.
Si tusen takk
Det ville ikke være noe event uten fans, sportsutøvere, sponsorer og teamet ditt. Pass på at du takker dem alle riktig for at de har kommet og hjulpet deg.
Post-event dekning
Nå er det på tide å dele alt godt innhold du har samlet fra dagen på sosiale medier, og til din e-postliste.
Samle tilbakemelding
Når du samler tilbakemelding, husk å stille spesifikke spørsmål, så du har verdifull informasjon du kan bruke til å forbedre det neste eventet.
Evaluere
Med tilbakemeldingen i hånden, bør du evaluere eventet som helhet sammen med teamet ditt.
Plan
Når evalueringen er gjort, har du en god posisjon til å planlegge ditt neste sportsevent.
Hva å gjøre nå
Du kan lese mer om hvilke bestemte spørsmål du skal stille når du samler tilbakemelding (og mye mer) i vår guide om hvordan du følger opp etter et sportsevent.
Videre lesning: Hold deg på føttene: Slik følger du opp etter et sportsevent.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Konklusjon
Mål! Du har nå samlet all den kunnskapen du trenger for å klare et vellykket sportsevent. Føler du deg entusiastisk? Det bør du!
Nøkkelpunkter
Her er noen av hovedpoengene vi har dekket i denne guiden:
- Vær forsiktig å vurdere tid og penger når du planlegger ditt event.
- Promoter eventet på kanalene der sportsfans går for å holde seg oppdatert.
- Forbered og utfør så mye som mulig på dagen for eventet.
- Samle tilbakemelding slik at du kan forbedre ditt neste sportsevent.
Det er det! Gi oss beskjed om hvordan du klarer det i kommentarene nedenfor!
Legg igjen en kommentar