Mikrofonsjekk, en-to, en-to. Velkommen til den ultimate guiden til et vellykket musikkevent!
Et band vil vanligvis spille i 30-90 minutter, og så er showet over. Men for deg som eventorganisator, starter showet før bandet kommer og slutter ikke når de går av scenen.
Hva du vil lære i denne guiden:
- Hva skal du se etter når du bestiller band og spillesteder.
- Alle måtene du kan markedsføre din konsert eller festival på.
- Hvordan forberede spillestedet for bandene og publikumet.
- Ulike måter å opprettholde hype rundt ditt event etterpå.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Planlegging av ditt musikkevent
Selv om undersøkelse av spillesteder kan se ut som en tur i parken, er det ikke alltid så lett å finne de ideelle bandene for musikkeventet ditt.
Her er de fire hovedpunktene du bør tenke på når du organiserer et musikkevent:
Musikere
Undersøkelse og bestilling av talentfulle og pålitelige musikere som kan tiltrekke en folkemengde og selge billetter.
Lokale/arena
Bestill et spillested som har tilstrekkelig plass til dine musikkakter og deres publikum.
Ryttere
Samle informasjon fra aktene om deres tekniske krav og alt annet de trenger.
Budsjett
Beregn hvor mye du må betale utøverne og spillestedet for å opprette et eventbudsjett.
Husk å forhandle med både aktene og spillestedet, slik at du har nok penger til å markedsføre showet og selge noen billetter.
Hva å gjøre nå
Du kan lese mer om hvordan du skal undersøke, velge og forhandle med musikere og spillesteder i vår guide om å planlegge et vellykket musikkevent.
Videre lesning: Hvordan planlegge et musikkevent: 5 trinn til en vellykket konsert.
2. Markedsføring av ditt musikkevent
De fleste band er ikke veldig gode i å markedsføre musikkevent. Som en ekspert eventorganisator, vil du ikke gjøre den samme feilen.
Følg disse trinnene for å sikre at du har dekket alle annonseringsbasene:
Bilder
Lag noen flotte bilder for eventet ditt ved å bruke din egen logo og bilder av bandene.
Flygeblad og plakater
Ha noen flygeblad og plakater trykt slik at du kan henge dem utenfor spillestedet og andre steder med større mengder mennesker.
Artistforfremmelse
Be de utøvende artistene for å hjelpe deg med å markedsføre showet via sine egne kanaler og nettverk.
Billettsystem
Pass på at det er så få skritt som mulig mellom å oppdage hendelsen og kjøpe en billett.
Sosiale medier
Opprett en eventside på Facebook og markedsfør showet på andre sosiale medier.
Betalte annonser
Bruk betalte annonser i relevante magasiner og på sosiale medier for å øke rekkevidden din.
Eventoppføringer
Oppfør musikkeventet ditt på alle de gratis eventoppføringssidene du finner online.
Hvis du ikke har råd til å jage alle disse lokalene, fokuser du på de som gir deg den beste retur på investeringen din.
Hva å gjøre nå
Du kan finne ut mer om hver type markedsføring i vår guide for hvordan du markedsfører et musikkevent. Les den ved å klikke på linken under.
Videre lesning: Hvordan markedsføre et musikkevent: 7 topp tips.
3. Være vert for ditt musikkevent
Du har solgt masse billetter (forhåpentligvis alle), og nå er det på tide å møte forventningene til deltakerne. Tid til å gå inn i rollen av en MC!
Her er hva du trenger å gjøre på dagen for musikkeventet ditt for å sikre at det blir en suksess:
Teknisk utstyr
Klargjør lokalet og sørg for at scenen, belysningen, lyden og sitteplasser er perfekte og klare for publikumet.
Bemanning
Sørg for at eventet er ordentlig bemannet med en lydingeniør, ekstra teknisk personale, sikkerhet på døren, og noen for å sortere billett.
Tidsplan
Ha en tidsplan over hva som skal skje på natten, og skriv ut kopier for alle andre.
Verktøykasse
Ta med en verktøykasse som har ekstra gitarstrenger, XLR-kabler, stemmeapparater, ørepropper, elektrisk teip, tusjpenn og håndklær.
Ryttere
Pass på at du har alt du trenger for bandets backstage, inkludert drikker, snacks og telefonladere.
Backup planer
Ha backup planer for når tingene går galt, som f.eks. et bånd kansellering eller dårlig vær (for utendørs event).
Kommunikasjon
Hold kommunikasjonen mellom deg og alle andre klar ved å ha en gruppechatt eller gruppemøte.
Hva å gjøre nå
Hvis det er deler du fortsatt ikke er sikker på hvordan du skal håndtere, så gå videre til vår dyptgående guide om hvordan du kan være vert for et musikkevent.
Videre lesning: Gjør det Alright on the Night! 8 tips for å være vert for et musikkevent.
4. Oppfølging etter musikkeventet ditt
Når festiviteten er slutt og den siste rockestjernen har forlatt bygningen, er det på tide å pakke opp. Men etter at du har pakket opp, er det på tide å opprettholde hypen online for neste konsert.
Her er hva du skal sette på post-event oppgavelisten din:
Tilbakemelding
Be dine konsertdeltakere om tilbakemelding om hvordan de opplevde eventet, slik at du kan forbedre det neste.
Forhold
Ta muligheten til å bygge dine profesjonelle forhold med bandene, spillestedet og eventuelle leverandører du har ansatt.
Kundelojalitet
Bruk din e-postliste og sosiale medier til å tilby dine gjester insentiver (som en rabattkode) for å komme til din neste konsert.
Giveaways
En annen måte å bygge litt buzz på er å tilby premier for det beste eventbildet tatt av publikumet.
Hva å gjøre nå
Det er en rekke måter du kan holde kontakten med folk etter eventet. Ta en titt på vår detaljerte guide om hva du skal gjøre i oppfølgingsfasen.
Videre lesning: Oppfølging etter et musikkevent: Hvordan og hvorfor.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Avslutte
Du er nå så godt forberedt på å sette på musikkeventet ditt at publikumet vil be deg om et ekstranummer.
Nøkkelpunkter
La oss se på noen av nøkkelpunktene i denne artikkelen:
- Finn pålitelige og talentfulle band som kan hjelpe deg med å selge billetter.
- Utnytt alle dine valg når det gjelder markedsføring — både online og offline.
- Gjør en full tekniskprøve på dagen for eventet, slik at alt går glatt.
- Følge opp etter konserten for å bygge opp dine profeslonelle relasjoner og beholde dine kunder.
Det er mange musikkpromotører i Storbritannia, men du vil være hodet og skuldrene over konkurransen hvis du følger disse trinnene til et vellykket musikkevent.
Legg igjen en kommentar