Hvis du liker å gjøre ting på den vanskelige måten, kan du prøve å gjennomføre et event helt på egen hånd. Men, vi foretrekkr heller å leve etter det gamle ordtaket: «Mange hender gjør arbeidet lett«.
Uansett hvor stor arbeidsgjengen din er, vil det å holde et event være en utfordring (hvis det er et bra event). Men samtidig, kan du lette arbeidsmengden din med litt hjelp fra vennene dine. Eller mer sannsynlig, dine ansatte.
Her er imidlertid poenget: ofte er det kategorisk viktig å ansette eventpersonell.
Nå, vi vil si at det ikke finnes en feil måte å bemanne et event på, men…
Det er bedre for deg å vurdere dette grundig og med et snev av forsiktighet. Bruk denne guiden mens du ansetter eventpersonell, så er du godt på vei til et livlig event.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Hva er hovedrollene til eventets ansatte?
Det er ikke alltid like enkelt som å fylle generelle eventpersonell stillinger. Den ansattes tiltenkte rolle vil påvirke stort sett alt ved ansettelsesprosessen. Så før vi snakker om hvordan du skal ansette eventpersonell, her er noen av rollene du kanskje vil trenge å fylle.
1. Feltjobber
Dette er dine grunnleggende stabsposisjoner. Dine feltarbeidere kan gjøre noen av følgende oppgaver:
- Skanne eller selg billetter i døren
- Gi grunnleggende eventinfo til deltagerne
- Ha ansvar for barnepass
- Hjelpe leverandørene
- Ha ansvar for å sette opp / ta ned
- Rydde opp etter eventet
2. Sikkerhet
Du trenger ikke å ansette et privat sikkerhetsselskap. Imidlertid kan litt hjelp med å holde ting jevnt og trygt gå en lang vei.
3. Leverandører
Leverandører er ofte tredjepartsgrupper du inviterer til eventet ditt. Du kan imidlertid også leie dine egne leverandører til å bemanne spesifikke boder eller lignende attraksjoner.
4. Markedsføring
Man går ikke bare inn i markedsføringsverdenen! Det kan være lurt å ansette en profesjonell til å administrere markedsføringskampanjen til eventet ditt.
5. Logistikk og planlegging
Hva skjer egentlig på dagen for eventet, time for time? Hvordan er planløsningen? Hva skjer hvis en foreleser avlyser i siste sekund? Jo større eventet er, jo mer planleggingspersonale vil du ansette.
Tips: Det skader ikke å se etter ferdigheter i førstehjelp hos potensielle ansatte. Alternativt finnes det grupper som kan stille med medisinsk opplært personell til events.
6. Mat og underholdning
Enten det er et matevent eller et event med mat, må du fylle noen av de følgende rollene. Og mens de spiser, hvorfor ikke spandere litt underholdning på deltagerne?
- Kokk: Med mindre du går for full catering, så vil ikke maten tilberede seg selv!
- Servitører: Avhengig av eventet, kan det være aktuelt å inkludere serveringspersonell av noe slag. Spesielt hvis det å hente eller skaffe maten kan være forstyrrende for gjestenes opplevelse.
- Velkomst og plassering: Hvis du ønsker å få gjestene til å føle seg skikkelig velkomne, eller om du har et tilordnet sittekart, kan en vert eller vertinne være et veldig fint tilegg.
- Presentatør: For strukturerte events, debatter eller events med fokus på prestasjon, gir en god presentatør eller moderator en profesjonell «oompf» til samlingen. Ellers vil gjesteforelesere og utøvere kleint måtte lede seg selv inn i rampelyset.
2. Hvor finner du eventpersonell?
Hvis det å ta ut en annonse i lokalavisa var bra nok for bestefar, er det bra nok for deg!
Bare tuller. Du kan bruke lokalavisa hvis du virkelig vil, men når det gjeler å ansette eventpersonell, vil det sannsynligvis være i din beste interesse å prøve noen dedikerte metoder på nett.
Det er to grunnleggende stier vi kan anbefale:
1. DIY-metoden
Online søkeportaler lar deg ta del i hele prosessen. På denne måten søker du manuelt ved hjelp av en digital plattform.
Lettere sagt, legger du ut en «hjelp ønskes» annonse på et nettsted. Dette nettstedet forenkler prosessen ved å tiltrekke brukere som er på utkikk etter det arbeidet du tilbyr. Her er noen slike nettsteder du kan bruke for å komme i gang:
Hvis du er opptatt av å gå gjennom hele ansettelsesprosessen selv, er dette veien å gå.
Tips: Denne artikkelen tilbyr har en lengre liste over nettsteder hvor du kan se etter eventpersonell.
2. Utkontraktering
Du holder et event. Du har så mye på tallerkenen din at bare tanken på tradisjonell DIY-ansettelse gjør deg svimmel.
Utkontraktering for eventpersonell byråer er helt normalt. På denne måten overlater du intervjuprosessen til sertifiserte fagpersoner.
Her er en kort liste over bemanningsselskaper for events:
Grupper som spesialiserer seg på eventsektoren, kan hjelpe deg med å rekruttere eventpersonell med tidsanalyserte intervjustrategier designet for å velge ut de beste kandidatene for jobben.
Tips: Det er visse bemanningsbyråer for events som holder en liste over erfarne arbeidere. Du beskriver dine behov, og de har akkurat de rette kandidatene.
3. Hvordan rekruttere eventpersonell?
Hvis du planlegger å rekruttere selv, er det ikke så forskjellig fra generell ansettelsespraksis. Men når et gjeler events, er stillingene dine mest sannsynlig midlertidige. I tillegg kan du kreve spesifikke ferdigheter fra eventpersonell, som å betjene en leverandør bod eller å kjøre sikkerhet for eventet.
Her er en rask oversikt over hvordan du går frem for å ansette eventpersonell.
1. Vær beskrivende
Du må sannsynligvis skrive opp en stillingsbeskrivelse for eventperosnalet, uansett hvilke metode du bruker for ansettelse. Dette er en kunst, og det er ganske viktig.
Tips: Her er en mal for en jobbbeskrivelse for eventpersonell, som kan gi deg en idé om hvordan den kan se ut.
2. Intervju
På tide å skille klinten fra hveten!
Intervjuet er en nyansert prosess selv for de enkleste jobbene. Alt faller på spørsmålene. Her er noen nyttige intervjuspørsmål for eventpersonell:
- Kan du beskrive erfaringen du har fra events?
- Hva fikk deg til å søke på denne stillingen?
- Hva er styrkene dine, og hvordan bruker du dem i eventplanlegging?
- Hvordan tar du tidssensitive avgjørelser?
- Hvordan takler du overraskelser under events?
- Beskriv et tilfelle der du ble bedt om å gjøre noe du ikke hadde fått opplæring i. Hvordan håndterte du det?
- Hvilke område(r) innen eventplanlegging trenger du mer forbedring eller trening i?
- Hva synes du, som en deltager, gjør et event morsomt?
- Hva er det som gjør at du elsker å jobbe spesifikt med eventarrangører?
- Er det noe som hindrer deg i å jobbe lange timer, helger, kvelder eller i siste liten?
Tips: Funnet en kandidat du liker? Eventstillinger er unike, men husk disse universelle grunnleggende tingene når du legger frem jobbtilbudet.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Forbered de ansatte
De rette arbeiderne kan virkelig gjøre eller ødelegge eventet. Dette er en del av eventbygging som alltid trenger oppmerksomhet.
Erfarne arrangører, hva er din personlige prosess for å ansette eventpersonell? Del metodene dine nedenfor!
Legg igjen en kommentar