Hvis du tar sikte på å engasjere brukere med merket ditt, kan det å prøve å organisere en brukerkonferanse være tingen. Etter å ha vist frem produktet ditt eller dets funksjoner på et slikt event, vil 91% av de fremmøtte ha mer positive følelser om merket ditt. 85% av de fremmøtte vil dessuten ha en større sannsynlighet for å kjøpe fra deg.
Høres det for godt ut til å være sant? Det er bare en ting å huske på. Selv om en engasjerende brukerkonferanse er en av de mest effektive måtene å generere potensielle kunder, kan det også være en tung oppgave. Men ikke få panikk riktig enda.
Les videre for å lære:
- Hvordan brukerkonferanser gir fordeler til virksomheten din
- Hva du bør huske på når du organiserer brukerkonferansen
- Hvordan markedsføre det til kundene og brukerne dine
- Hva du kan gjøre for å holde et engasjerende event
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hva gjør brukerkonferanser verdt investeringen?
Brukerkonferanser handler om mer enn å få brukerne dine til å henge i samme rom. Denne typen events gir merket og selskapet ditt et annsikt. Dette lar deg bygge tillit med potensielle brukere og å styrke forholdet ditt til eksisterende kunder.
Dessuten vil en engasjerende brukerkonferanse få deltagerne til å snakke. Denne jungeltelegrafen vil øke merkevarekjennskapen.
En annen ting er den potensielle innovasjonen som kan skje på en brukerkonferanse. Når du samler nysgjerrige og potensielle brukere, lojale kunder og dine egne kunnskapsrike teammedlemmer, vil du høre flere ideer og få flere tilbakemeldinger. Dette kan hjelpe deg med å forbedre tilbudet ditt for å tiltrekke enda flere forbrukere.
Hvordan definere målet for en brukerkonferanse
Før du kan organisere en brukerkonferanse, må du være tydelig på hva du håper å oppnå. Sett deg ned med teamet ditt og tenk på livssyklusen til produktet og selskapet ditt. Hva er målet ditt for konferansen?
Noen av målene du kan vurdere inkluderer:
- Å bygge kundelojalitet gjennom økte fornyelser
- Å utvikle din nye kundebase
- Å utdanne deltagere om tilbud og bransjen din
Tips: Hvis du vil ha tips om hvordan du best utvikler målene dine, kan du se på denne artikkelen.
Slik planlegger du en brukerkonferanse
Som ethvert event, trenger brukerkonferanser en solid plan i tillegg til et klart mål. Husk disse punktene for å få eventet ditt i gang på best mulig måte.
1. Sørg for at folk er interessert
Å avlyse brukerkonferansen din i siste sekund fordi du ikke fikk nok påmeldinger, er en situasjon vi alle ønsker å unngå. Du må måle interessen, før du kunngjør eventet ditt.
Bruk avstemninger på sosiale medier for å spørre målgruppen din om de synes en brukerkonferanse ville vært nyttig. Undersøkelser og spørreskjemaer send via e-post, kan også gi tilbakemeldinger fra kunder og abonnenter.
Har du en klarere idé om hvor mange som er interessert i eventet ditt? La oss fortsette.
2. Velg riktig lokale
Du må finne et lokale som både tiltrekker deltagere og som kan støtte formatet på brukerkonferansen.
Vurder varme steder om vinteren, og steder som er lett tilgjengelige med fly, tog og vei. Sørg for at det er plass som vil gi rom for samhandling, samtaler og økter med opplæring. Sitteplasser i amfiteater-stil, store skjermer og Wi-Fi er trolig viktigere enn bordtennisbord og kule kunstinstallasjoner.
Unngå lokaler som er avsidesliggende, selv om de er vakre og avslappende. Du bør også glemme steder som er for stimulerende, som for eksempel temaparker. Deltagerne vil ganske enkelt ikke kunne fokusere på eventet ditt. (Og hvem kan egentlig klandre dem?)
Tips: Lær mer om de forskjellige alternativene for lokaler og prisene.
3. Det ligger i detaljene
Når du har bestemt deg for budsjettet ditt, kan du spørre deg selv: «Hva vil deltagerne mine forvente av dette eventet?»
Lineupen for foredragsholderne dine vil være en stor faktor, så sørg for å skreddersy den til publikumets interesser. Du kan til og med ha en konferansier for å sørge for at eventet går smidig, og å sikre en morsom stemning.
Ikke glem innredningen og matalternativene dine heller. Disse bør ordnes i god tid og bidra til at de fremmøtte føler seg verdsatt og velkomne. Det betyr at du må forstå publikummet ditt … og være oppmerksom på kostholdsrestriksjoner og allergier.
Tips: For en grundig sjekkliste for eventplanlegging, se denne guiden.
Hvordan markedsføre en brukerkonferanse
Eventmarkedsføringen slutter ikke når brukerkonferansen starter. For de beste resultatene, må du markedsføre eventet ditt før, under og etter. Her er noen måter du kan gjøre det på.
1. Markedsføring før eventet
Å legge ut på sosiale medier kan gjøre publikummet ditt begeistret. Du kan tilby en sniktitt på lokalet ditt, foredragsholderne og de ulike øktene du vil tilby. Men ikke bare kast ut reklame — legg til et personlig preg for å virkelig gjøre et inntrykk. Å sende ut personlig tilpassede event goodies til registranter vil gjøre at selskapet skiller seg ut og bygger lojalitet.
2. Markedsføring under eventet
Når brukerkonferansen er i gang, blir nøkkelen markedsføring av det du tilbyr. Inkluder skilting og produktvisninger spredt ut over hele lokalet for å holde produktet ditt i synlig og i tankene til deltagerne. Å tilby informasjonsboder og opplæring i produktet ditt er en annen måte å vise frem evnene dine.
3. Markedsføring etter eventet
Selv når eventet ditt er over, er du fremdeles ikke i helt av kroken. Dette er det perfekte tidspunktet for å dele høydepunktene fra brukerkonferansen din på sosiale medier. Du kan også sende deltagerne en kort takkemelding og få flere tilbakemeldinger. Dette får folk til å snakke om eventet ditt, i tillegg til at deltagerne vil føle seg verdsatt og glede seg til den neste brukerkonferansen din.
Tips: Ta en titt på ideer om kreativ markedsføring for events som du kanskje vil vurdere.
Slik er du vert for en brukerkonferanse
Med planleggingen og promoteringen unnagjort, la oss gå over noen forberedelser du kan gjøre for å være vertskap for et engasjerende event. Disse pekerne vil sikre at brukerne dine føler seg som VIP-er.
1. Involver mange teammedlemmer
Det er viktig å ha ansatte rundt i lokalet for å samhandle med de fremmøtte og få dem til å føle seg verdsatt. Sørg for at teammedlemmene er fra alle avdelinger og ikke bare salgsavdelingen. Dette gir forskjellige perspektiver og mer kunnskap — ikke bare en hard salgsplan.
2. Skap en unik og minneverdig opplevelse
Planlegg en rekke forskjellige opplevelser, fra nettverking og spørsmål-og-svar, til morsomme isbrytere og aktive møter. Lurer du på å gjøre brukerkonferansen din til et årlig event? Sørg for å endre agendaen hvert år for å holde spenningen oppe.
3. Benytt deg av teknologi
Bare fordi en bruker eller kunde ikke kan komme til brukerkonferansen din, betyr det ikke at de må gå glipp av den. Med livestreaming og moderne eventteknologi kan hele publikummet fortsatt glede seg over tilbudet ditt. Resultatet? De som ikke kan delta, føler seg inkludert, mens de som deltar har en oversikt over opplevelsen. Brukerne dine vil elske deg for det.
Tips: Lær mer om eventteknologi i denne artikkelen.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Vis frem det du tilbyr
Å organisere en brukerkonferanse kan være akkurat det du trenger for å vise frem hva selskapet kan tilby, og inspirere lojalitet til ditt merke. Disse tipsene bør hjelpe deg med å organisere den mest engasjerende brukerkonferansen din til nå.
Forfatter: Christa Parrish er spesialist på innholdsmarkedsføring hos Whova. Som en tidligere oversetter, har hun alltid vært dratt mot å finne de rette ordene for riktig publikum.
Men hun er ikke bare interessert i språk. Hun elsker også å være på stranden, eie for mange skjerf og å lese. Du kan få kontakt med henne på LinkedIn her.
Legg igjen en kommentar