Så du har bestemt deg for å markedsføre eventet ditt på Instagram. Godt valg!
Som et av de raskest voksende sosiale medienettverkene med de mest engasjerte brukerne, er Instagram et åpenbart valg for å nå målgruppen din.
Vil du annonsere eventet ditt og skape en følelse av hast med letthet? Å promotere events med Instagram Stories er vel verdt forsøket. La oss dykke ned i konseptet «kortvarig innhold» …
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Hva er Instagram Stories?
Instagram Stories er en form for kortvarig innhold som vises i en egen feed.
Med en levetid på 24 timer skaper Instagram Stories en «frykt for å gå glipp av noe» (FOMO) effekt. For markedsførere er det en flott mulighet til å samhandle med målgruppene sine.
I følge Business Instagram, er det 500 millioner Instagrammere som oppretter eller ser på Stories daglig. Som sådan, gir dette formatet for innhold deg mange muligheter til å få målgruppen din på kroken.
Flyktig innhold som Stories, passer bra for hvordan yngre mennesker kommuniserer med hverandre. Når det gjøres riktig, kan Instagram Stories skape den samme spenningen blant yngre brukere for events du promoterer.
– Donald Chan, grunnlegger av det digitale byrået IMPACT!
Kort fortalt, Instagram Stories vil hjelpe deg å nå de rette menneskene og engasjere potensielle besøkende.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Å promotere events med Instagram Stories i 7 enkle trinn
Å promotere events med Instagram Stories er ikke komplisert. Men det krever litt strategi for å sikre at du får de beste resultatene.
Å publisere en Instagram Story er ikke nok til å interessere og engasjere følgererne dine. Det er viktig å lage historier som fanger oppmerksomheten til følgerne dine og leverer budskapet ditt.
Her er syv trinn for å promotere eventet ditt med Instagram Stories:
1. Planlegg Instagram Stories-kampanjen din på forhånd
Timing spiller en viktig rolle for deltagelse på events. Det er aldri for tidlig å begynne å promotere eventet ditt. Hvis du vil tiltrekke deg flere besøkende, bør du kunngjøre eventet ditt i god tid.
På samme måte, vil det å promotere events med Instagram Stories kreve tidlig planlegging. Planlegg Instagram Stories-kampanjen din slik at den passer behovene til publikum. Du vil ønske å tenke på følgende ting:
- All den viktige informasjonen du trenger å dekke
- Ideelle datoer og klokkeslett for å legge ut Stories
- Det totale antallet Instagram Stories du vil legge ut
- Utformingen av storyen din
- Markedsføring av storyen din
Tips:Her er en sjekkliste for eventplanlegging som kan hjelpe deg.
2. Samarbeid med influensere
Nå til dags er influensermarkedsføring et must. Folk ser på anbefalinger fra jevnaldrende før de tar beslutningen om å kjøpe noe. Å samarbeide med en nisje-influenser er med på å bevise at eventet ditt er verdt å delta på.
Enten du inviterer kjendisgjester til å fortelle mer om eventet, eller be lokale influensere om å markedsføre eventet ditt på sosiale medier, kan du få fantastiske resultater. Hvorfor? Det er ingen «en størrelse passer alle» tilnærming til influenser-partnerskap. Kreativiteten din er nøkkelen til vellykket promotering.
Stagecoach-festivalen inviterte for eksempel Carrie Underwood til å spre ordet om det kommende eventet, så de laget en kort video for Instagram Stories:
Å jobbe med en influenser er en velprøvd måte å bygge tillit til merkevaren på. På toppen av det, kan det også hjelpe deg å tiltrekke flere besøkende hvis kjendisen også publiserer denne informasjonen på Instagram-profilen sin.
Tips: Lær mer om hvordan du kan samarbeide med Instagram-influensere for å øke trafikken på nettstedet ditt.
3. Forbered noe iøynefallende og visuelt
Å velge riktig visuelt materiale for promotering av events er avgjørende. Faktisk vil hele 65% av mennesker lære gjennom noe visuelt, så å ha et iøynefallende bilde hjelper å fange oppmerksomheten deres.
Det første trinnet vil være å velge riktig bilde til å illustrere eventet ditt. Du kan for eksempel bruke bilder av foredragsholdere eller deltagere. Deretter må du legge inn tekstinfo på bildet: tagge den aktuelle personen, og legge til en hashtag for merket og så videre.
Her er et eksempel på hvordan det kan se ut:
Gjør følgende for å lage noe lignende for eventet ditt:
- Finn et bilde som representerer eventet ditt
- Legg til logoen din
- Inkluder en hashtag for merket ditt
- Tagg en person
Hvis du planlegger å publisere flere Instagram Stories for å promotere eventet ditt, anbefaler vi at du holder deg til samme farger, tone, stil og format.
Tips: Bruk profesjonelle maler for Instagram Stories for å lage iøynefallende bilder.
4. Skriv ned viktig informasjon
Når du gjør det riktig, vil beskrivelsen for eventet drive opp deltagelsen. Derfor er det viktig å ha en sterk og tydelig beskrivelse av eventet ditt. Fortell de potensielle deltagerne mer om eventet: Når og hvor det vil finne sted, hvem som skal forelese, og hvorfor det er verdt å ta turen.
Når du promoterer eventet ditt med Instagram Stories, bør du holde det kort. Du har bare 15 sekunder til å fange publikum før seerne automatisk ruller til neste Story. Hold deg til nøkkelinformasjonen om eventet ditt. Det bør være nok til å interessere potensielle deltagere.
Tips: Her er noen tips for hvordan du lager en dødsbra eventide – mange av samme tips gjelder her.
5. Få mest mulig ut av Instagram Stories-funksjonene
Med populariteten til Stories, har Instagram rullet ut forretningsspesifikke funksjoner for å hjelpe deg med engasjere folk. Her er flere Instagram Stories-funksjoner du kan bruke når du promoterer eventet ditt:
- Geotags og hashtags for plassering: Når du organiserer et offline event, vil du forsikre deg om for at folk kan finne det. Legg til geotagger og hashtags for å fortelle følgere om stedet for eventet ditt.
- «Sveip opp» link: Hvis du har 10.000 + følgere på Instagram, kan du legge til en klikkbar link i Storyen din. Det er en fin måte å gi interesserte følgere mer informasjon, og å begynne å selge billetter til eventet i appen.
- Nedtellings-klistremerke: Denne funksjonen hjelper deg med å skape en følelse av hast. Du kan informere følgerne dine om når det er på høy tid å kjøpe billetter eller delta på eventet. Når følgere trykker på nedtellings-klistremerket ditt, kan de få en påminnelse eller dele den på nytt på kontoen sin.
Som du kan se, tilbyr Instagram Stories mange alternativer for effektiv promotering av events.
Tips: Les denne komplette guiden om Instagram Stories-funksjoner.
6. Vit når publikummet ditt er aktivt
Uansett hvor god Instagram Storyen din er, vil den ikke bety noe om ikke de potensielle deltagere faktisk ser den. Heldigvis signaliserer en farget sirkel rundt profilbildet ditt følgere om at det er en ny historie de ennå ikke har sett. For å nå enda flere mennesker, bør du analysere når målgruppen din er aktiv med Instagram-innsikt.
Tips: Bruk analyser av sosiale medier for å få dyptgående data om aktiviteten til publikum.
7. Lag et eget Story Highlights album
Hvis du organiserer events regelmessig, er det lurt å fortelle følgerne dine og profilbesøkende om dette. Den beste måten å gjøre det på er å lage et eget album for Instagram Stories Highlights. Her kan du legge til alle Storyene dedikert til eventene dine.
Hvorfor? Disse albumene vises rett under Instagram-bioen din. Dette gjør det enkelt for potensielle deltagere å lære mer om eventene dine. Ta en titt på Red Bull. Selskapet har et eget Instagram Stories Highlights-album bare for eventene sine:
Og slik bruker en yogalærer Mara Instagram Stories Highlights for å promotere yogakurs:
I motsetning til Instagram Stories som forsvinner i løpet av 24 timer, lever høydepunkter permanent på profilen din. Som sådan er de en mulig måte å interessere profilbesøkene på og informere dem om potensielle events.
Tips: Her er en guide for hvordan du bruker Instagram Stories Highlights for virksomheten din.
I et ord…
Konseptet med kortvarig innhold som Instagram Stories får stadig større popularitet. Folk bruker mye tid på å se på Stories, så det er den perfekte sjansen til å fange et engasjert publikum og promotere eventet ditt. Dessuten, hjelper mange av Instagram Stories-funksjonene deg med å samhandle med potensielle deltagere, forstå forventningene deres og til og med selge billetter i appen.
Har du noen gang brukt Instagram Stories til promotering av events? Hva er dine tanker om å bruke dette innholdsformatet?
Forfatter:Hugh Beaulac er en innholdsstrateg i MC2 og en frilansmarkedsfører for sosiale medier som hjelper små bedrifter med å markedsføre produktene sine på Instagram. Med 6+ års nisjerfaring, skriver Hugh også for ulike topp-blogger for å dele sine digitale tips og triks om markedsføring. For å holde deg oppdatert, følg ham på Twitter @HughBeaulac
Legg igjen en kommentar