Du vil at eventet ditt skal være stappfult av deltagere fra målgruppen din. Du vil at de skal ha det gøy og at de vil fortsette å møte opp på fremtidige events.
Dette er bare mulig hvis du vellykket markedsfører eventet til et publikum som relaterer seg til valgte tema og formål.
For sporstsevents er risikoen enda høyere. Oppmøte fungerer ikke bare som en måler: det bestemmer direkte eventets suksess. Du trenger mange tilskuere og deltagere.
Å fylle lokalet til kapasitet med bare et par lag som deltar er en feil.
Fans er like viktige, ikke bare for å fylle setene, men for å skape en atmosfære av konkurransevillighet.
Så hvordan kan du med hell promotere et sportsevent for å få den riktige typen oppmøte?
La oss finne det ut.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Lag et fengende eventnavn
Din promotering for et event begynner med navnet: det er det første samspillet potensielle deltagere vil ha med eventet ditt.
Ta deg tid til å velge et navn som både er fengende og som gir et hint til hva eventet handler om.
Brainstorm med teamet ditt eller sponsorer for å komme opp med en liste over potensielle navn. Hvis du føler at du står fast, kan du bruke en navngenerator for sportsfirmaer som vil hjelpe deg i gang.
Hold det enkelt. Sportsevents som Super Bowl, World Cup og OL har enkle navn. Likevel har de vokst til å bli gjenkjennelige merker over hele verden.
Tips: Her er en flott guide til å finne og velge eventnavn.
2. Bruk plakater
I den digitale tidsalderen er det enkelt å avvise plakater som et middel til å promotere events. Tross alt kan de ikke nå et like bredt publikum som annonser på sosiale medier og andre digitale plattformer, sant?
Feil.
Plakater er fremdeles blant de mest effektive måtene for å promotere sportseventes: minst 18% av de som ser plakatannonser, ender opp med å delta på eventet som markedføres.
Andre fordeler ved å bruke plakater inkluderer:
- De er billigere enn mange andre former for trykte annonser.
- På grunn av deres slående visuelle natur, gir plakater et varig inntrykk.
- Plakatene vil fortsette å promotere eventet så lenge de er intakte.
Nøkkelen er å plassere plakater i de rette miljøene for å tiltrekke seg relevant publikum. Prøv steder som:
- Stadioner
- Treningssentre
- Idrettshaller
- Fotballbaner
- Tennisbaner
- Baseball parker
- Skoler
- … og så videre
Rådfør deg med eventets sponsorer og andre interessenter for å bestemme hvilken informasjon og bilder som skal inkluderes i plakaten.
Tips: Hvis du ikke jobber med en profesjonell grafisk designer, kan du finne gode plakatmaler for sportsevents for å hjelpe deg.
3. Jobb med influensere
Idrettstilhengere og potensielle deltagere vil relatere seg lettere med sportseventet hvis de hører om det fra en person som er respekterte i feltet.
For et lokalt sportsevent kan dine influensere være lokale spillere, trenere, sport reportere og til og med bemerkelsesverdige fans.
Finn ut om det finnes forum eller grupper på sosiale medier hvor slike personligheter kommuniserer regelmessig. Bli med i forumene og se om du kan få dem engasjert i eventet ditt. Kanskje de kan spre budskapet til sine fans?
Hvis du har satt sikte på et mye bredere publikum, vil det å sette opp kontrakter med fitness influensere eller sports influensere øke rekkevidden din. Rådfør deg med guider som hjelper deg med å velge og jobbe med sports influensere effektivt.
Å gå gjennom lister over influensere manuelt kan være både vanskelig og utmattende. Heldigvis er det søkeportaler som er spesielt rettet mot å hjelpe deg med å finne relevante influensere. Bruk disse til å finne de mest passende for ditt publikum og event.
Uansett hvem du velger å jobbe med, sørg for at de har nøyaktig informasjon og kan nå deg raskt for avklaring.
Tips: Ta dette opp et hakk ved å lære hvordan du effektivt kan jobbe med sports infuensere..
4. Markedsfør på sosiale medier
promoterings kampanjer på de viktigste sosiale mediene vil eksponere sportseventet ditt til et bredt publikum.
Bruk følgende tips for å promotere et sportsevent effektivt på sosiale medier.
Design et nettsted for eventet
Nettstedet for eventet vil være din viktigste plattform for å promotere eventet og samhandle med publikum (se mer i trinn 6). Det vil også tillate deg å legge inn tilpassede annonser på Twitter, Facebookog Instagram.
Lag en enkel, men fengende emneknagg
Husk å ha en minneverdig emneknagg for eventet ditt. emneknagger skaper engasjement og gjør det lettere å spore samtaler om eventet. Se om du kan henge deg på populære sportsrelaterte emneknagger som:
- #sport
- #trening
- #aktiv
- #fotball (eller en sport som er relevant for ditt spesifikke event)
Tips: For inspirasjon, ta en titt på viktigheten av emneknagg innovasjon i sport.
Bruk konkurranser der du gir bort billetter eller relaterte produkter
Å ha konkurranser med billetter som premien er en fin måte å øke oppmøtet, og å få folk til å diskutere sportseventet ditt. Du kan også jobbe med sponsorer for å gi bort merkevarer. Noen passende produkt ideer inkluderer:
- Sportsklær
- Sportsutstyr
- Vannflasker
- Treningsbånd
- Fluktstoler
Tips: Vurder å bestille salgsfremmende sportsartikler med event- eller merkelogoen på seg.
Skap forventning ved å publisere teaserinnhold
Du publisere teasers for det kommende sportseventet i form av:
- Bak-scenen opptak av forberedelser av utstyr og lokaler
- Intervjuer med sentrale aktører og deltagere
- Sammenligninger av konkurrerende lag og spillerstatistikk
- … og så videre
Hvis du er på Facebook (som vi antar du er), er dette en god guide om markedsføring til Facebook sports fans.
Tips: Du kan bruke gratis verktøy for å automatisere styring av sosiale medier.
5. Sponsorer kan drive uavhengig promotering
Sportsmarkedsføring handler ikke bare om å bruke reklamesponsorene dine under sportsevents.
Sponsorer kan også kjøre kampanjer for å popularisere eventet før dagen. Typiske sponsorer er faktisk veldig gode på å skape buzz rundt events og å fremme sitt eget merke.
De fleste sponsorer vil lage sin egen uavhengige markedsføringsstrategi. Du kan imidlertid samarbeide med sponsorene i ditt promoterings arbeid.
Gi de tilgang til sosiale medier, influensere, billett byråer og andre parter involvert i markedsføringsprosessen.
Avhengig av eventet kan sponsorene promotere eventet som helhet eller bestemte aktiviteter eller utøvere.
Tips: For å få mest mulig ut av denne parallelle markedsføringen, sørg for at du og dine sponsorer sender ut et felles budskap.
6. Dra nytte av online plattformer for billettsalg
Å kjøpe billetter på en bestemt fysisk plassering er litt av en ulempe. 69% av britiske borgere rapporterte at de ville delta på flere events dersom de kunne kjøpe billetter online. Det betyr at du kan få et større oppmøte på eventet hvis du gir potensielle deltagere en online plattform der de kan kjøpe billetter.
Videre kan det ta mye tid og ressurser å selge billetter fysisk. (Vær oppmerksom på at du også må revidere billettetsalget fysisk etter arrangementet.)
Du kan gjøre prosessen enklere ved å selge billetter gjennom en pålitelig online billettsalgsside. Slike nettsteder vil også promotere eventet ditt til deres eksisterende publikum.
Sørg for å gi informasjon om billettsiden eller appen i alt promoteringsmaterialet.
Tips: For å få mer inspirasjon til å promotere sportseventet, ta en titt på fitnessindustriens beste markedsføringskampanjer.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Promoter hardt, men vær smart
Å vite om disse strategiene er bare det første skrittet til en vellykket markedsføringskampanje. Du må være kreativ når du bruker dem. Få mest mulig ut av en promosjons mulighet som presenterer seg.
For eksempel, hvis en kjent idrettsutøver eller et lag register seg, se om du kan bruke navnet deres til markedsføring av eventet (med tillatelse, selvfølgelig).
Disse tipsene vil hjelpe deg med å promotere et sportsevent, selv med et lite budsjett.
Hvis du bruker den riktige kombinasjonen av markedsføringsstrategier, vil du tiltrekke deg kvalitets folk som er lidenskapelige om sport til å delta og nok fans til å holde atmosfæren ladet.
Legg igjen en kommentar