Events skal være hyggelige affærer.
Hvordan kan du forsikre deg om at alle har det gøy og at penger renner inn? Eller at de riktige folkene dukker opp?
Dersom du vil inn på veien til suksess, er det fem eventplanleggingsfeil du må unngå.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Å ikke kjenne ditt publikum
Å ikke kjenne ditt publikum er som å ta et skudd i blinde.
La oss forestille oss et scenario som kan føre til et mislykket event. Du har planlagt et flott forretningsevent for å hjelpe deg med å lansere din nye platform for prosjektledelse.
På den store dagen er konferansesalen fylt med forretningsstudenter og junior forvaltere. Det er bare en håndfull markedsførere: de store beslutningstakerne. Du kommer ikke til å tjene mye på salg. Du er i trøbbel.
Hva gikk galt?
Du lanserte et event uten en klar målgruppe i tankene og markedsførte det til feil mennesker. Du bør starte med et klart publikum for å gi dine events en god sjanse for suksess.
Hvordan identifiserer du målgruppen din?
Her er noen raske tips:
Opprett en kundepersona
Opprettelsen av en levende og detaljert kundepersona er utbredt i markedsføring. En persona er en semi-fiktiv representasjon av personen du forventer å se på eventet. Begynn med å identifisere deres:
- Alder
Er de fra generasjon X, fra millenniumsgenerasjonen eller fra en eldre gruppe? - Kjønn
Er det mest sannsynlig at dine deltagere er menn eller kvinner? - Inntektsnivå eller stillingsbeskrivelse
Dette vil blant annet påvirke eksklusivitetsnivået du bør ta sikte på .
Andre viktige variabler kan inkludere plassering, hobbyer og interesser.
Tips: For å lære mer om hvordan du utvikler en kundepersona ta en titt på denne guiden.
Forskning
Lær mer om din personas vaner gjennom forskning. Du kan gjøre dette med:
- Spørreundersøkelser
Send ut spørreundersøkelser via web-baserte tjenester som SurveyMonkey eller spørreskjemaer på papir. - Intervjuer
Finn et område med høy trafikk der det er sannsynlig at din persona vil være. Varemesser eller industrimesser, for eksempel, kan være gode steder. Still de et par spørsmål om deres forventninger til events av din type. - Fokus grupper
Finn en liten gruppe mennesker som passer din ideelle persona. Engasjer dem i gruppediskusjoner og Q&A-økter. (Q=Spørsmål & A=Svar) - Se på tidligere data
Verktøy som gov.uk kan hjelpe til med å identifisere viktige demografier eller gjennomgå tidligere event-klareringsskjema.
Tips: For flere detaljer, sjekk ut guiden vår for de 6 beste måtene å identifisere din målgruppe for et event.
2. Å ikke vite hvorfor de deltar på events
Så du har nå innsikt om målgruppen din i sikte. Det neste spørsmålet er, «Hvilken verdi gir ditt event til deltagerne?» Vet du hvorfor de ønsker å delta på eventet ditt?
Som en eventplanlegger er dette det ultimate spørsmålet. Vi lever i en tidsalder der folk ønsker personlige erfaringer. De er også svært selektive når det kommer til events de vil bruke tiden sin på.
Studien «Decision to Attend Study” med 8,992 respondenter indikerer at:
- 92% delta på eventsfor å lære
- 78% leter etter det rette event lokalet
- 76% vil ha muligheter til å utvide sitt nettverk og skape forbindelser
Vei denne informasjonen mot din målgruppe for å lage din verdi proposisjon. Er deres viktigste behov læring, reise, nettverk eller investeringsmuligheter? Finn ulike måter du kan møte deres forventninger.
Tips: Trenger du mer hjelp til å skape en fantastisk verdi prop? Sjekk ut denne guiden.
3. Dårlig gjennomtenkt markedsføring på sosiale mediier
Sosiale medieplattformer er eventplanleggeres ideelle verktøy for eventmarkedsføring. Millenniumsgenerasjonen er aldersgruppen som det er mest sannsynlig at vil delta på et event. Hele 67% av «millennials» er veldig optimistiske for events (like bak kommer 66% av generasjon X).
Den enkleste måten å treffe disse to gruppene er via sosiale medier og online-interaksjoner. SproutSocial sier at 75% av alle mennesker sannsynligvis vil betale for den aktuelle billetten hvis de ser den på sosiale medier.
Ikke undervurder betydningen av eventmarkedsføring.
Bare se på dette tilfellet: En Google for entreprenører markedsfører på Campus London satt opp etevent om hacking og online sikkerhet. Man skulle tro at det gode innholet, et godt merkenavn, og stor støtte fra en bedrift ville være nok til å trekke inn masse folk.
Vel, ikke egentlig.
Eventet hadde kun 18 deltagere, som kunne nyte fantastiske presentasjoner i et hav av tomme seter. Det ble ikke gjort mye for å markedføre dette eventet, og kampanjer eller annonser på sosiale medier ville ha utgjort en stor forskjell.
Vær dog forsiktig. Dårlig gjennomtenkt markedsføring på sosiale medier kan være siste spiker i kista for ditt event.
Husker du Starbucks «Spread the Cheer» fiasko?
En automatisert #spreadthecheer-kampanje som streamer alle meldingene direkte til en stor skjerm høres kult ut. Å forlate feeden ubemannet var derimot en utrolig dårlig idé.
Hva med H&Ms flaue «Coolest Monkey in the Jungle» annose i sosiale medier?
Tips for eventmarkedsføring i sosiale medier
Ikke vær for pågående
Å være påtrengende med eventet og å ikke ha en forbindelse med målgruppen din, vil skyve de unna. Del, interager og engasjer i stedet.
Forstå hvordan sosiale medier fungerer
Emneknagger, for eksempel, kan enkelt kapres. Verktøy som Everwallkan gi deg moderator-rettigheter. Ikke spam publikum. Sørg for at du alltid publiserer eviggrønnt, engasjerende og relevant innhold. Bufferkan hjelpe deg med planlegging på sosiale medier .
Tips: Sørg for at du r på toppen av din eventmarkedsføring med disse «11 utprøvde trinnene til en solid strategi for eventmarkedsføring.»
4. Manglende originalitet
Originale og kreative ideer er vanskelig å fremmane. Men de er nøkkelen til suksess. Konkurranse i event-verdenen er intens. Et originalt event kan også være et som presenterer gamle ideer på en ny måte.
De unike egenskapene ved ditt event bør ikke knyttes til ideen selv. Planleggingen og presentasjonen betyr også mye.
Et originalt event bør imponere og forbløffe deltagerne dine. Verdens største kaffe morgen— et vellykket initiativ til pengeinnsamling for kreft av Macmillan Cancer Support—setter en god vri på ideen om veldedighet. De samler inn penger ved å spørre og gjøre det mulig for folk å være vertskap for en kaffe-morgen med venner, kolleger eller familie.
På den andre enden av spekteret ligger utrydningstruede ferie-camp musikkfestivaler som Safe as Milk eller Down to the Woods Festival. De har blitt kansellert på grunn av lavt billettsalg. Deres repetitive line-ups synes ikke å fange folkemengdens engasjement lenger.
Hvis du vil være mer original …
… her er noen måter du kan gjøre ditt event unikt:
Kom opp med et originalt tema
Hva med å piffe opp eventets atmosfære litt? Gi frie tøyler til fantasien og fisk for inspirasjon. Besøk likesinnede forum og blogger som Event Manager Blog.
Tips: For å få hjelp til å komme opp med et tema til ditt event, sjekk ut Hvordan du velger et eventtema (og hva som skal inkluderes)
Bruk teknologi for å stimulere deltagerne på dagen for eventet
Bruk virtuell og forbedret virkelighets-teknologi for å holde deltagerne engasjerte og aktive under eventet. Inviter dem til avstemninger på smarttelefonene sine under øktene. Vis resultatene i sanntid på store skjermer ved hjelp av diagrammer for å gi mer interesse.
Tips: For inspirasjon om bruk av VR-teknologi for ditt event, ta en titt på denne artikkelen.
5. Å ignorere Murphys lov
Fyre-festivalen er et utmerket eksempel på et velfinansiert event som mislyktes, mye på grunn av manglende eventplanleggings kompetanse.
Betyr dette at alle velplanlagte events går som planlagt? Nei.
Men gode planleggere forstår Murphys lov. Merkelige og hårete øyeblikk er svært vanlige eventplanleggings verden. Å holde det gående er bare en del av jobben.
Utfør alltid en risikovurdering og sørg for at alle beredskapsplaner blir skrevet ned på papir.
Potensielle problemer i siste øyeblikk og hvordan du kan fikse dem
Noen avde vanligste event-katastrofene inkluderer …
1. Dårlig vær
Lag en «våt værplan» som kommuniseres til alle deltagere. Hvis det er en innendørs beredskap, gi dem beskjed. Del detaljer om kanselleringer, refusjoner og endringer i tidspunkter på forhånd. Du kan alltid bruke en plattform for online billettsalg. Dette kan hjelpe deg med å unngå å tape annsikt og prosessere refusjoner forårsaket av forstyrrelser i siste øyeblikk.
2. For store mengder deltagre
Overvåk registreringene dine skikkelig Begrens billettene og sett opp en venteliste. Eller vurder å flytte til et større lokale.
3. Ingen dukker opp
Dette scenariet er utbredt blant dårlig markedsførte og gratis events. Ta i bruk plattformer for billettsalg i sanntidfor å holde oversikten over tallene dine.
Tips: Se vår liste over De beste gratis online verktøyene for eventplanlegging for å hjelpe deg med å holde deg oppdatert.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Få ditt event ti å skinne
Det er vondt å se på et ellers lovende event som feiler på grunn av de ovennevnte feilene.
Forhåpentligvis vet du nå hva du skal passe på og hvordan du unngår de største event fiaskoene.
På tide å arrangere noen minneverdige events for deltagerne dine!
Legg igjen en kommentar