Hvorfor vil du markedsføre et privat event? Tross alt er det ikke åpent for publikum. Men private arrangementer kommer i mange former og størrelser, og noen trenger litt markedsføring.
Her er noen eksempler på private event:
- Bryllup
- Bursdager
- Julefester
- Familiesammenkomster
- Nettverksmiddager
- Bedriftsfester
- Eksklusive bransjeevent
Med andre ord, hva slags privat event du organiserer, vil avgjøre hvorvidt du bør markedsføre det.
Det kan være like enkelt som å sende ut en e-post til dine nærmeste og kjære. Eller det kan være like komplisert som en fullblåst markedsføringskampanje til et utvalgt publikum.
Denne artikkelen vil gi deg informasjon om noen tips du kan bruke når du markedsfører et privat event.
Les videre for å lære om…
- Hvordan tidsplanlegge markedsføringen
- Hvem å målrette
- Hvilke online plattformer å bruke
- Hvordan understreke eksklusiviteten
- Hvorfor du bør opprette en venteliste
- Hvordan VIP-gjester kan bidra til å øke oppmøtet
- Hvordan en billettplattform kan gjøre livet enklere
Vi har 12 måter å markedsføre et privat event på, så la oss starte med en gang.
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
1. Markedsføre til rett tid
Private event som selskapets julefest kan planlegges så tidlig som i mai eller juni. Hvis du ønsker å markedsføre lokalet for det, må du markedsføre det til rett tid.
Den rette tiden til å markedsføre eventet eller lokalet vil avhenge av målgruppen din. Noen vil planlegge sine private event i god tid, mens andre blir mer spontane.
2. Fokuser på målgruppen din
Den første regelen for å markedsføre event av noe slag er å kjenne publikumet. Denne regelen gjelder enda mer for private event.
Enten ditt private event er for en bestemt bransje eller din utvidede familie, bør markedsføringsarbeidet fokusere på hvem de er og hvilke kanaler de bruker.
Tips:Les om hvordan du finner din ideelle målgruppe.
3. Bruk dine online kanaler
Uansett hvem ditt publikum er, er det sannsynlig at de vil være online. Bruk alle dine online kanaler fra e-postlister til plattformer på sosiale medier.
Her er noen av måtene du kan markedsføre private event online:
- E-postliste
- Facebook-event (satt til privat)
- Facebook Messenger (gruppechat)
- Whatsapp Broadcasts
- Twitter-direktemeldinger
- Instagram-direktemeldinger
- LinkedIn Messenger
- SnapChat-lister
Det er ikke nødvendig å gjenoppfinne hjulet når det gjelder å markedsføre et privat event online. Du må bare bruke funksjonene som allerede er på plass.
4. Ta kontakt med tidligere deltakere av private event
Med mindre du er en nybegynner, vil du ha en liste over personer som har deltatt i private event tidligere. Ta tak i dine eksisterende målgrupper for å markedsføre eventet ditt.
Tidligere eventdeltakere vil være dine beste talsmenn fordi de allerede har opplevd hva du har å tilby. Få dem til å markedsføre eventet ditt til sine venner og kolleger.
5. Opprett oppsiktsvekkende innhold
Innhold er fortsatt konge når det gjelder å markedsføre et privat event. Selv om innholdet ditt kanskje ikke er offentlig, trenger det fortsatt å gripe folks oppmerksomhet.
Derfor bør du bruke de samme prinsippene som om det var et offentlig event. Fokuser på å fortelle en historie med innholdet ditt, og gi dine gjester en smak av hva de kan forvente.
6. Tillat folk å stille spørsmål om eventet
En av de beste måtene å bygge hypen rundt et privat eller hemmelig event er å få gjestene til å komme til deg. I stedet for å publisere detaljene, la folk spørre om det.
Du kan for eksempel sette opp et spørreskjema på ditt nettsted. På den måten legger du ikke bare til litt mysterium, men holder også eventdetaljer eksklusive til relevante gjester.
7. Opprett en venteliste
Du bør alltid markedsføre ditt private event så langt på forhånd som mulig. Det er ikke noe slikt som «for tidlig» når det gjelder å skape spenning.
Selv om du ikke har alt klart, har du alltid muligheten til å opprette en venteliste for folk å registrere seg på. Det kan også gjøre folk mer ivrige etter å delta.
8. Legg vekt på hva som gjør eventet spesielt
Skriv opp en liste over ditt events USP-er (unique selling points). Hva tilbyr du det som kan sjeldent finnes eller er umulig å få andre steder? Med andre ord, hva gjør deg unik?
Det kan være et hemmelig sted, en bestemt matrett eller en ettertraktet underholder. Det kan også rettes mot personer med en bestemt felles interesse.
9. Gjør eventet tilgjengelig kun med invitasjon
En viktig del av det som gjør klubbene med VIP-gjestelister så attraktive, er at du må være en del av «den eksklusive gruppen.»
Ved å gjøre ditt privat event tilgjengelig kun gjennom invitasjon, replikerer du den følelsen av eksklusivitet. Folk vil være mer interessert hvis de er en del av en liten, privilegert gruppe.
Tips: Send ut personlige (til og med håndskrevne) invitasjoner for å gjøre dine gjester føle seg spesielt.
10. Vurder å sette opp en konkurranse
Alle elsker konkurranser, spesielt når de vinner dem. Hvis du organiserer et privat event for et begrenset antall deltakere, hvorfor ikke ta en billett på spill?
Konkurranser er en fin måte å få folk til å spre ordet om eventet ditt. Du kan alltid ha oppføringskrav for å sikre at bare enkelte personer har sjanse til å vinne.
11. Inviter influencere til å delta
En av måtene du kan bygge opp eksklusivitet rundt ditt private event er å invitere influencere. Det er som å invitere det populære barnet i skolen til å komme til din husfest.
Influencere kan være mange ting, inkludert lokale sportskjendiser og Instagram-personligheter. Den slags influencer som vil tiltrekke publikumet ditt, avhenger av, selvsagt, publikumet.
Vær oppmerksom på at mange influencere ofte blir invitert til eksklusive event, noe som kan gjøre dem ganske selektive om hvem de forbinder sin varemerke med.
Men hvis du klarer å få den rette personen ombord, kan de være en uvurderlig ressurs for markedsføring av ditt privat event.
Tips: Les om hvordan du inviterer influencere til ditt private event.
12. Bruk en billettplattform
Hvis du oppretter et stort privat event, er det praktisk å ha et billettsystem på plass.
En god billettplatform kan hjelpe deg med å…
- Følge med på solgte billetter
- Håndtere potensielle kunder
- Gi deg datainnsikt i sanntid
- Streamline-rapportering
- Kommunisere med ditt eventteam
Billetto er en billettplattform som hjelper deg med å styre, promotere og holde eventer. Opprett en event-side og selg billetter på 5 minutter.
OPPRETT EVENT >>
Du er klar til å starte
Som du kan se, er det mange måter du kan markedsføre et privat event på. Det kan hende at du ikke trenger å invitere influencere til familiesammenkomsten, men det kan fungere på en bedriftsmøte.
Gjerne prøv å blande og matche disse ideene som du synes passer. Og bruk kommentarene nedenfor for å dele noen tips du har funnet!
Lykke til med markedsføring!